Site icon De FilmBlog

Julie Vermeire kan De Redders niet redden

Je zou denken dat op papier deze serie wel zou inslaan als een bom, maar deze ‘Baywatch aan de Noordzee’ is eigenlijk te vergelijken met 8 afleveringen uit de soap “Buurtpolitie”, maar dan met nog zwakker acteerwerk en een reality-script dat zelfs nog niet voorbij Studio 100 was geraakt. Maar klaarblijkelijk was de serie wel goed genoeg voor Play 4 die “De Redders” had aangekocht van het productiehuis 100’000 Volts. Als je dacht dat Baywatch (2017) al een slechte film was, dan is het een meesterwerk vergeleken met dit.

Korte inhoud: In deze serie volgen we de avonturen van zes redders (Joni Ceusters, Laurins Dursin, Charlotte Goyvaerts, Kato Haes, Silvio Migliore en Julie Vermeire) op het strand van Oostende en Mariakerke, met een mix van spanning, plezier, drama en emoties. Het liefdesleven van deze jonge helden is namelijk even spannend als de job die ze de hele zomer lang uitvoeren.


Julie Vermeire in ‘De Redders’ © Play4

Ik heb persoonlijk al mijn buik vol van reality reeksen met hun van de pot gerukte melodrama’s en ik hoop dat deze serie ervoor zal zorgen dat er voor een tijdje geen reality reeksen meer gemaakt worden. Ze zijn goedkoop, zijn vrijwel inspiratieloos en gewoon ronduit slecht. Er was veel te doen om de “authenticiteit van de job als redder, dat de redders zelfs de beslissing hebben genomen om afstand te nemen van de serie. De Intercommunale Kustreddingsdienst West-Vlaanderen (IKWV) hadden besloten om niet deel te nemen aan de productie omdat de serie te ver af staat van de werkelijkheid. De makers van de reeks mochten ook de outfits en de boten en de vlaggen van IKWV niet gebruiken. Hoe zo’n flater tot stand komt gaat mijn verstand te boven. En van authenticiteit gesproken had ik ook wel het gevoel dat de acteurs meer met een Antwerps dan een West-Vlaamse tongval spraken, dus hadden ze misschien beter uitgeweken naar het Sint-Anneke strand in Antwerpen.

De serie wordt ondertussen begrijpelijk met de grond gelijk gemaakt op social media en de kijkcijfers liegen er ook niet om, want na zijn debuut met een miezerige start van 100’000 kijkers viel de serie nog lager met nog geen 50’000 kijkers. En na het lezen van de commentaren denk je dat het alleen nog maar bergaf kan gaan. De kijkers hadden plaatsvervangende schaamte bij het zien van het acteerwerk en velen hebben nauwelijks één aflevering uitgekeken. Niet dat je het kan vergelijken maar ik geef het maar even mee dat op het hoogtepunt van de “Baywatch” serie met Pamela Anderson keken elke week meer dan één miljard (!) mensen naar de reeks. EéN MILJARD! In Pakistaanse dorpjes hadden lokale tapijtenverkopers zelfs hun muffe toonzaal verhuurd voor de vertoning van afleveringen van de serie via satelliet!

Ligt de fout bij de onervarenheid van de acteurs? Persoonlijk vind ik van niet. Het zijn jonge en onervaren mensen en wanneer een ervaren producer als Stefaan Soetewey de beslissing neemt om een onervaren wannabe-filmmaker als Rutger Denaet de leiding te geven van deze productie, dan moet je niet verwonderd zijn van de kwaliteit van het eindproduct. De verantwoordelijkheid ligt wat mij betreft meer bij het productiehuis 100’000 Volts die de carrière van heel wat beginnende acteurs – en ik denk dan in het bijzonder aan de beloftevolle Charlotte Goyvaerts – een kopje onder heeft geduwd. Als je als producer niet inziet dat deze serie de verkeerde kant opging en de alarmsignalen niet opving tijdens de aanloop van de productie – dan zou je misschien maar beter blijven bij non-fictie en corporate filmpjes in plaats van fictieseries, want dit is gewoon weggesmeten geld. Vraag is of er überhaupt scenario’s waren; want dit leek wel iets wat op een vrijdag werd bedacht en snel in elkaar gesjareld om te draaien op maandag.

En wat betreft Julie Vermeire die een beetje het uithangbord was van deze productie, zij zal deze schipbreuk wel overleven, ook al zal dit vermoedelijk niet zijn als actrice. Of misschien krijgt ze nog eens een herkansing met een regisseur die verstand heeft van acteerwerk, karakteropbouw en dialogen. Deze strandredderreeks grossiert in platte relaties, domme dialogen en irritante vertolkingen, maar gelukkig moet je er niet voor betalen en kan je het een kans geven via de onderstaande gedeelde video van de eerste aflevering. Of jullie kunnen uiteraard ook jullie planten water geven of die trap eindelijk eens stofzuigen. Let wel, het zijn minuten uit het leven dat jullie nooit meer terug krijgen!



Exit mobile version