Meer dan 25 jaar nadat Waterworld (1995) in de bioscoop verscheen, is producer John Davis klaar om terug te keren naar de open zee, terwijl hij een Waterworld-streamingserie ontwikkelt die Dan Trachtenberg zal regisseren. Naar verluidt zou het gaan om een vervolg op de film.
In Waterworld speelde Kevin Costner de rol van Mariner, een verder naamloze zwerver die over de zeeën vaart, nadat de poolijskap volledig is gesmolten, waardoor de zeespiegel is gaan stijgen. Eigenlijk pure fictie want mocht al het ijs van beide polen, Groenland en bergijs smelten zou er slechts een stijging zijn van 70 meter. Veel land zou inderdaad onder water komen te staan maar dan vooral aan de kust, het binnenland zou stand houden. Bij ons zou Brugge, Gent en Antwerpen onder water staan maar Brussel en Wallonië zou het kopje boven water kunnen houden. Hoe dan ook, in de film is alles één grote oceaan en de Mariner heeft zich ook gemuteerd aan de nieuwe condities met kieuwen en vinnen en die onderwater kan ademen. Maar niet iedereen heeft deze transitie doormaakt en een beetje tegen zijn wil stemt hij in om een vrouw (Jeanne Triplehorn) met haar dochtertje (Tina Majorino) te redden en vasteland te vinden. Maar doorvoor moeten ze voorbij een bende outlaws gecontroleerd door de meedogenloze Deacon (Dennis Hopper).
De serie zal naar verwachting de personages uit de originele film uit 1995 volgen, hoewel Davis geen specifieke acteurs noemde. Hij erkende wel dat het zou plaatsvinden 20 jaar later en iedereen ook 20 jaar ouder zou zijn. John Fox toe, die al bijna tien jaar Davis’ productiepartner is bij Davis Entertainment zei dat ze nog niet 100% zeker zijn van de aanpak maar dat het fundament al was gelegd in samenspraak met Universal Television. Universal heeft tot op heden geen eigen streamingdienst en dus is het nog niet helemaal zeker waar we de serie tezien zullen krijgen. John Davis is een uiterst actieve producers die zowel degelijk materiaal als absolute crap produceert, dus valt het nog af te wachten wat de production value zal worden.
In ieder geval was de filmversie eigenlijk een treinongeluk, zowel tijdens de productie als tijdens zijn filmrelease. De film strandde op 260 miljoen dollar box-office recette wereldwijd en moest eigenlijk 350 ophalen voor nog maar een break-even gezien het productiebudget was opgelopen tot 175 miljoen dollar. De reden hiervoor is dat het een HEL is om te draaien op water, zeker wanneer je met Hollywoodmiddelen een film wil maken. Er zijn gigantisch veel veiligheidsvoorschriften en je bent echt onderworpen aan de grillen van de zee en de hemel. Dat ze nu een serie willen maken is moedig van hen, maar ik vermoed dat er veel cgi en studioshoots zullen zijn in plaats van in open zee te gaan. Het voordeel is wel dat John nu wel ervaring heeft en hij er lessen heeft kunnen uit trekken.