Bijna iedereen kent wel iemand die ooit al eens een depressie of een burn-out gehad heeft. Het is ontzettend moeilijk om je in het hoofd van deze mensen te verplaatsen als je het zelf nooit gehad hebt. Iedere depressie is natuurlijk anders, maar het kleinschalige The Swerve (2018) doet een poging om te laten zien hoe iemand met een depressie het leven beleeft. Het levert een intense film op waarbij je dicht op de huid van het hoofdpersonage zit en die je vaak ongemakkelijk doet wegkijken.
Korte inhoud: Holly (Azura Skye) heeft op het eerste gezicht geen onaardig leven. Ze is getrouwd met Rob (Bryce Pinkham), heeft twee kinderen Lee (Liam Seib) en Ben (Taen Phillips), en een baan als leerkracht bij de plaatstelijke school waar ook haar twee zonen les volgen. Rob is manager van een supermarkt en maakt promotie waardoor hij een hele regio moet managen. Het gezin heeft een eigen huis en hoewel ze geld niet rijkelijk kunnen uitgeven, komen ze wel elke maand rond. Voor de buitenwereld gaat het best goed met het gezin.
Maar, op het tweede gezicht gaat het helemaal niet goed met Holly en haar familie. Het koppel zit in een relatiedip en Holly denkt dat Rob iets voor haar verbergt, zoon Lee doet niets anders dan tv kijken en eten, zoon Ben zit middenin zijn pubertijd, Holly’s zus Claudia (Ashley Bell) is net weer uit de afkickkliniek, haar moeder zit Holly te dicht op de huid, student Paul (Zach Rand) is verliefd op haar… Al deze dingen samen maken dat het hard bergaf gaat met Holly en het een kwestie van tijd is voor ze de pedalen helemaal verliest.
In de eerste scène van The Swerve maken we kennis met Holly wanneer ze ’s nachts achter het stuur van een wagen door de straten scheurt zonder zich iets aan te trekken van de rode lichten of andere verkeersregels. Haar handen zijn bebloed en ook op haar blouse tekent zich een rode bloedvlek af. De vrouw houdt het stuur krampachtig vast tot haar knokkels er wit van worden en haar ogen draaien een paar keer weg terwijl ze met een lege blik voor zich uitstaart… deze vrouw heeft net iets heel heftigs meegemaakt.
Dan springen we terug in de tijd om te bekijken wat aan deze noodlottige avond vooraf gaat. We maken kennis met het gezin en hoewel het dus schijnbaar goed gaat met Holly, merk je al wel dat er onder de oppervlakte vanalles borrelt. Zo ligt Holly ’s nachts met open ogen in bed en neemt ze medicatie voor haar insomnia. Het huishouden in het gezin ligt volledig op haar schouders omdat Rob te druk is met zijn baan, haar zus en moeder zitten haar constant op de huid… Enkel tijdens het bakken van taarten en tijdens haar schoolwerk kan Holly nog enigszins ontspannen. Maar wanneer er op school iets gebeurt, lijkt dit het laatste zetje naar de afgrond.
The Swerve is de debuutfilm van de onbekende Dean Kapsalis. Kapsalis houdt duidelijk niet van overdreven sentiment en laat de beelden voor zich spreken. Langzaam toont hij hoe een volwassen vrouw als Holly er volledig onderdoor gaat. Niet door één grote ingrijpende gebeurtenis maar door de cumulatie van verschillende ‘kleinere’ zaken. De soundtrack van Mark Korven is bescheiden en dient enkel om iets extra toe te voegen aan de beelden. Kapsalis schreef ook zelf het compacte scenario waarin geen scène te veel staat.
© Remain in Light
Maar dé grote troef van The Swerve is de intense en aangrijpende vertolking van Azura Skye. Bij elke volgende scène worden niet alleen de kringen rond de ogen van Holly groter, maar wordt ook de blik in haar ogen leger. Skye weet de neerwaartse spiraal van het hoofdpersonage beklemmend te vatten en je wil deze vrouw zo graag helpen, maar tegelijk heb je er ook schrik van. Je ziet de last op haar schouders met elke scène groter worden en je kan niets doen om haar totale instorting te vermijden.
De bijna 40-jarige Azura Skye zal ik me altijd herinneren als de jonge actrice die als Cassie Newton in het zevende seizoen van “Buffy the Vampire Slayer” in de aflevering ‘Conversations with Dead People’ (2002) als een soort medium een boodschap aan Willow Rosenberg kwam brengen van haar dode vriendin Tara McClay. Sinsdien heeft ze een twintigtal weinig bekende films gemaakt en bijrollen gespeeld in “CSI Miami”, “American Horror Story” of “Riverdale”. Het is geen actrice die bekend is bij het grote publiek maar in The Swerve zet ze een doorleefde en – nogmaals – intense vertolking neer die een dikke prijs verdient.
Een depressie of burn-out is telkens anders. Iedereen heeft een andere achtergrond, andere triggers, een andere persoonlijkheid… Het is niet simpel om je te verplaatsen in iemands hoofd die al zo ver heen is dat professionele hulp noodzakelijk is. The Swerve probeert te tonen hoe het leven is voor iemand die worstelt met zichzelf. Het levert geen film op waar je vrolijk van wordt… het levert wel een uitstekende film op.
De DVD van The Swerve is vanaf 16 december 2020 verkrijgbaar. ‘To swerve’ betekent overigens uitwijken.
Review The Swerve (2018)
Recensie door Karen op 31 januari 2021
Ik heb dit net bekeken. En ik vond het geweldig. Het enige waar ik in de war van was, is of ze die jongens echt van de weg heeft gereden of was het door slapeloosheid veroorzaakte psychose?
Geen makkelijke prent met depressieve lerares Engels op een middelbare school die in een neerwaartse spiraal terechtkomt na een traumatische gebeurtenis, maar wel intens en bij vlagen zelfs fascinerend. Azura Skye is in ieder geval compleet overtuigend in de moeilijke hoofdrol. Het tempo ligt laag en er zijn hier en daar wat overbodige scenes, maar gaandeweg pakt de film je bij de strot om je mee te slepen naar het passend naargeestige einde.
Een heftige film wel met uitmuntend acteerwerk van de hoofdrolspeelster. En het was geen gemakkelijke rol om op een geloofwaardige en overtuigende manier neer te zetten.
Ik heb hier echt van genoten, zeker een aanrader