Er is naast de nieuwe Assassin’s Creed Valhalla game nog een Assassins project maar dan wel een documentaire rond de moord op Kim Jong-Nam, de halfbroer van dictator Kim Jong-Un. Waren het twee moordende vrouwen of werden ze misleid in wat zichtbaar de perfecte moord zou zijn, de docu Assassins (2020) legt alles bloot en de conclusies liggen voor de hand. Nog maar een paar maand geleden kregen we een onthutsende docu over de moord op Jamal Khashoggi door het Iraanse regime, of hier is al een tweede schokkend relaas van hoe een corrupte overheid dissidenten kan opruimen zonder veel schroom.
De officiële trailer voor Assassins, die donderdag werd vrijgegeven, komt terug op die bizarre moord voor een Indonesische en Vietnamese vrouw die beweerden dat ze erin waren geluisd met een grote som geld en iets wat leek op een verborgen camera stunt. Wat de vrouwen vermoedelijk niet wisten is dat ze een doek hadden met het dodelijke VX zenuwgas die ze in het gezicht van Jong-Nam moesten wrijven. Zoals de twee minuten durende teaser ons eraan herinnert, kwam de James Bond-achtige hit direct nadat Jong Nam de legitimiteit van zijn broer als heerser in twijfel trok. Met behulp van een combinatie van schokkende beveiligingsbeelden en verhelderende interviews, proberen “Assassins” licht te werpen op de vraag of ze echt getrainde moordenaars waren of slechts pionnen in een groter politiek plan.
We leven in een gouden eeuw van ongekunstelde documentaires die geen waarneembaar doel of ambitie hebben, behalve het weergeven van het recente verleden voor mensen die het te druk hebben met de banaliteiten van hun dagelijkse leven. Ik ben er zeker van dan 95% van de bevolking zelfs nog geen 2 correcte antwoorden zou kunnen geven in De Slimste Mens ter Wereld-quiz op het filmpje van de moord op John-Nam. Deze docu moet je gewoon gezien hebben om te beseffen wat er gebeurd wanneer leiders van een land dermate machtig zijn dat moord op klaarlichte dag iets is waar men niet voor terugschrikt. Bekijk tevens de moordpoging van het Putin regime op oppositieleider Alexei Navalny. De waarheid is vaak vreemder en onthutsender dan de fictie en deze docu bewijst dat nog maar eens. ‘If you tell a lie big enough and keep repeating it, people will eventually come to believe it’, zei Joseph Goebbels. We in dit geval lijkt de stelling blijkbaar anders: “Hoe waanzinniger het verhaal lijkt, hoe minder mensen er in geloven.” Of als we The Usual Suspects (1994) erbij kunnen slepen: “De grootste truc die de duivel ooit uithaalde, was de wereld ervan te overtuigen dat hij niet bestond”; en de gevaarlijkste mannen uit de geschiedenis waren altijd degenen die wisten dat rationele mensen moeite zouden hebben om zich hun misdaden voor te stellen.
Regisseur Ryan White (Ask Dr. Ruth), maakt een scherpe en hilarische draai van het gebeuren, begint met een in Jakarta geboren vrouw genaamd Siti Aisyah, wiens Facebook-pagina laat zien hoe ze geniet van een verjaardagsdiner met vrienden in de Hard Rock Cafe de avond voor de ‘aanslag’ op de rechtmatige erfgenaam van het Noord-Koreaanse regime. Als ze lacht – en ze lacht altijd – kunnen we zien dat haar tanden met beugels zijn bedraad. Haar aanwezigheid op sociale media vat zich vooral samen in een stortvloed van emoji’s, uitroeptekens en opwinding over plaatsen waar ze binnenkort zou kunnen reizen voor haar werk. Siti lijkt onschuldig. Een gewone jonge vrouw. Maar die lach zal snel verdwijnen wanneer ze van moord beschuldigd zal worden.
© Greenwich Entertainment
White geeft aan dat Kim Jong-Nam despotisme wansmakelijk vond en de voorkeur gaf aan de kapitalistische levendigheid van Amerikaanse themaparken boven de autocratische verlatenheid van Pyongyang. We komen tot de conclusie dat het Maleisische rechtssysteem eerder iemand zou ophangen dan hun versie van de feiten te horen, maar dit is geen documentaire over het machtsmisbruik van rechtbanken in corrupte landen. White schetst echter wél een vernietigend portret van internationale diplomatie, en hoe de zonden van degenen aan de top van de regeringsladder vaak naar beneden sijpelen en de meest kwetsbare burgers van hun respectievelijke landen vernietigen.
De politieke docuthriller van Greenwich Entertainment ging in première op het Sundance Film Festival van dit jaar en zal op 11 december 2020 in geselecteerde Amerikaanse theaters en ‘virtuele bioscopen’ te zien zijn, bij ons zal het VOD zijn en wie weet hopelijk ook op Netflix.