We hadden nog maar net een artikel geschreven over HBO die de filmklassieker Gone With the Wind had afgevoerd. Dit uit vrees dat het publiek te dom is om de context en de tijdsgeest van de film te kunnen vatten, zonder een inleidende tekst of zelfs een documentaire die de puntjes op de ‘i’ zou zetten met betrekking tot het vooroorlogse zuiden en de slavernij. Het doelpubliek van deze film zijn geen teenagers, noch twintigers, noch dertigers, dus dit rook enorm veel naar “virtue signalling”.
En nu hebben we uiteraard andere ondernemingen die hun imago een opknapbeurt willen geven, zich niet realiserend dat dergelijke censuur niet alleen contra-productief is maar tevens niks zal ondernemen in de strijd tegen racisme. En begrijp me niet verkeerd, ik sta volledig achter de initiële gedachte van Black Lives Matter en ontkent in geen geval dat racisme nog steeds bestaat (getuigde tevens die laatste video van een koppel die de huid vol werd gescholden omdat ze een andere huidskleur hadden). Maar vervallen in censuur is al een even groot kwaad als vooroordelen koesteren, en je weet nooit waar deze censuur zal eindigen. Dat landen en China en Rusland censuur hanteren (onlangs nog met films als The Death of Stalin en Rocketman) als een dagdagelijks ritueel om hun bevolking in toom te houden, kan en mag niet overwaaien naar het Westen.
En terwijl de standbeelden en straatnamen van Leopold II en andere misdadigers uit de geschiedenis worden verwijderd zien we nu ook dat Netflix niet één maar twee films al uit hun collectie hebben gehaald. De series The Mighty Boosh en The League of Gentlemen zijn reeds verwijderd van Netflix vanwege hun gebruik van blackface, waarbij een blanke acteur zijn gezicht zwart maakt om eruit te zien als een Afrikaan. Iets wat ook Robert Downey Jr. deed in Tropic Thunder (2008) – maar deze film wordt alnsog gespaard. Het zijn twee series die een beperkte groep van mensen aanspreekt en het verwijderen ervan ruikt opnieuw naar complete willekeur en vooral met de bedoeling om aan marketing te doen. De series staan nog wel op BBC iPlayer.
De komiek Jack Carroll tweette dat de beslissing om de komedie te verwijderen voor Netflix een manier was om ‘echt werk’ te maken van een plan tegen racisme. “Het is een willekeurig gebaar dat betekent dat ze geen echt werk hoeven te doen aan de bestrijding van feitelijke gevallen van rassendiscriminatie en komediegeschiedenis. Blij dat ik mijn dvd’s nog heb‘, tweette hij.
Ook een aflevering van Fawlty Towers moest eraan geloven omwille van het gebruik van “lachen met de Duitsers” met ‘Don’t mention the war’. Dinsdag werd Little Britain verwijderd van Netflix, BritBox en BBC iPlayer vanwege bezorgdheid over het gebruik van blackface door sterren, David Walliams en Matt Lucas. De comedy sketch show, die voor het eerst werd uitgezonden in 2003 op BBC Three, is verwijderd samen met de follow-up, Come Fly With Me. En dat allemaal nadat Disney+ de film Song of the South (1946) ook al had afgevoerd omwille van de idyllisch manier waarmee het leven op de plantage werd afgebeeld. Een film als Django Unchained (2012) zal dan wel behouden worden, wat wel wat vreemd is gezien in deze film heel wat grafisch geweld zit en scheldwoorden worden afgewisseld met het N-woord. Hoe dan ook, als je komedie begint te censureren omwille van ‘blackface’ dan moet je consequent zijn en ook Tropic Thunder gaan verwijderen, en dan hoop ik dat het publiek zal beginnen met het opzeggen van abonnementen.
*** Robert Downey Jr. in Tropic Thunder ***