Site icon De FilmBlog

E.T. is terug voor een A Holiday Reunion met Elliott

Tijdens het Thanksgiving weekend waarin Frozen II 130 miljoen dollar ophaalde enkel en alleen in de States en ondertussen op 415 miljoen dollar staat wereldwijd, was er nog iets anders wat de aandacht trok. Met name een heel verrassend spotje van vier minuten voor het digitale kabelnetwerk Xfinity, wat wel leek op een kortfilm vervolg op Steven Spielberg’s E.T. the Extra-Terrestrial (1982).

Meer nog, in de hoofdrol hadden we geen CGI Elliott, maar wel een terugkeer van Henry Thomas! De acteur is ondertussen te zien in de niet onaardige serie The Haunting of Hill House. Het enige wat CGI is – naast de visuele effecten met het ruimteschip, het Xfinity bolletje en de fietsscènes – is de CGI E.T., in tegenstelling tot de oorspronkelijke film wat een E.T.-pop was. Maar met de evolutie van de 3-d animatie kan je nog nauwelijks het verschil zien tussen pop en cgi. Het enige wat anders aanvoelt is dat een pop meer aanwezig is in zijn omgeving, schaduwen maakt, tegen kasten stoot en in interactie is met acteurs. Bij een cgi versie moet het grafisch team ALLES incalculeren, van de minste beweging of interactie. En ook de kijkrichting moet correct zijn en dus worden in de meeste gevallen stand-in’s gebruikt met tracking-dots op hun volledige lichaam. In dit geval werd waarschijnlijk een kleine mens of klein kind gebruikt.


© 2019 Xfinity

Met de titel “A Holiday Reunion”, krijgen we E.T. die is teruggekeerd naar aarde om Elliott op te zoeken, die ondertussen volwassen is geworden en een eigen gezin heeft. E.T. blijft een tijdje bij Elliott en gaat sleeën, draagt een VR-bril en maakt kennis met wat er allemaal is veranderd in de wereld via Xfinity-producten. De korte film werkt omwille van het nostalgisch karakter, maar zeker ook omwille van het gebruik van de originele muziek van John Williams.

Het enige wat niet in deze teaser sequel zit is de overheid die komt aankloppen om E.T. weg te nemen. Persoonlijk vind ik het een gemiste kans, want ze hadden er een komische twist aan kunnen geven. In plaats van de overheid had het een pizza-leveraar kunnen zijn of iets gedaan met de oude Peter Coyote. Maar ik vermoed dat het budget op was, want deze korte film heeft geld gekost, véél geld. Spielberg nam nooit de creatieve controle over deze spot, maar werd tijdens het hele proces geraadpleegd. De korte film werd geregisseerd door Lance Acord, die eerder al de commercial The Force voor Volkswagen had geregisseerd.

*** A Holiday Reunion short ***

Exit mobile version