Site icon De FilmBlog

Top 10 van de meest flagrante product placement in films

De film van het moment is zonder twijfel Blade Runner 2049 (2017), en voor zij die de film hebben gezien zullen weten dat op bepaalde momenten de product placement soms echt wel decadente vormen aanneemt (ook al is het in de meeste gevallen wel zo bedoeld) met reclame voor Peugeot, Atari, … Soms is het storend, op andere momenten (zoals bij Blade Runner of Superman II) hoort de reclame volledig bij het universum die gecreëerd is.

Soms is ‘product placement’ ook iets wat je niet kan ontwijken. Neem nu een automerk. Ik kan me niet inbeelden dat elke film een speciaal voertuig gaat ontwerpen om zo al te evidente reclame te vermijden. In de meeste gevallen worden heel wat films wel gesponsord door automerken. In GoldenEye (1995) werd bijvoorbeeld de gloednieuwe BMW Z3 Roadster voorgesteld (pic), iets waarvoor de automaker 3 miljoen dollar voor over had, en iets wat hen 240 miljoen in voorverkoop had opgebracht. Maar ook ALLE Fast and Furious films steken vol van product placement van voertuigen (Ford, Bentley, Mercedes-Benz, Dodge, Chevrolet, …) elk goed voor een sponsoring van een bedrag tussen de 1,7 en 16 miljoen dollar naargelang het gebruik. Hier is een Top 10 van de meest flagrante product placement in films (dit had evengoed een Top 100 kinderen zijn, maar we hebben er 10 leuke uitgepikt).

Top 10 Movies with Blatant Product Placement

10. E.T. the Extra-Terrestrial (1982) [Hershey]

We zullen dit lijstje beginnen met een klassieker, met name E.T. the Extra-Terrestrial van Steven Spielberg. Hierin zien we Elliott die de alien lokt met snoepjes van Hershey. Eigenlijk hadden dit M&M snoepjes moeten zijn, maar een stel idioten binnen het marketing departement van het bedrijf wou het script eerst lezen, iets wat de studio niet wou. De deal sprong af en de Hershey Foods Corporation kwam op de proppen met zijn Reese’s Pieces, wat uiteindelijk ook in de film werd gebruikt. En met succes want het bedrijf noteerde een omzetstijging van maar liefst 65%.



© Universal Pictures Benelux

9. Transformers (2007-2017) [Victoria Secret, Bud Light…]

Michael Bay is in staat om gigantische budgetten voor zijn films te vergaren dankzij product placement. Zijn films zijn in vele gevallen simpelweg commercials voor Budweiser, Burger King, Pepsi en bovenal Victoria Secret. De filmmaker is bezeten met knappe modellen, en hij weet als geen ander om een stripclub in beeld te brengen. Lingerie is daarin een essentieel onderdeel. Ook al schrikt Bay er niet voor terug om een bus met Victoria Secret in zijn film te steken. En het is trouwens niet alleen in de Transformers films. Er is zelfs een leuke video met de 555 momenten van product placement in zijn films. Geen enkele Hollywood regisseur doet beter.



© Paramount Home Entertainment

8. Terminator 1 & 2 (2016) [Pepsi]

Er is heel wat product placement in de Terminator films, maar één merk valt toch behoorlijk op, en dat is Pepsi. In de eerste film zagen we Pepsi in neon in een bar waar de Terminator op zoek was naar een gepaste klederdracht. In Terminator 2: Judgment Day passeerde hij naast een Pepsi automaat. Een beeld dat de helft van het scherm invulde en waar je niet naast kon kijken.



© Universal Pictures Benelux

7. Doctor Strange (2016) [Huawei]

Product placement die uit de toon valt is deze die in geen geval klopt met de karakters. Neem nu Dr. Stephen Strange die in het begin van Doctor Strange rondreed in een Lamborghini Huracán Coupé van een slordige 240’000 dollar, maar dan belde met een Chinese smartphone van 399 dollar, inclusief het Huawei Y7 hoesje. Normaal heb je meestal Samsung of Apple phones, maar het Chinese bedrijf wou zijn visibiliteit vergroten in het Westren en ging een partnerschap aan met Marvel. Wees dus maar zeker dat we in de toekomst nog meer Huawei phones, al dan niet met hoesje in comic adaptaties zullen zien.



© Walt Disney Studios Home Entertainment

6. Skyfall (2012) [Heineken]

Bier lijkt nog steeds een top artikel voor product placement en hoezeer je een James Bond zou verwachten met een martini, was de verrassing groot om 007 te zien met een Heineken flesje. Wat mij betreft toch één van de betere product placement momenten, want dit was net een moment waarin Bond zowat aan de grond zat. Het Nederlandse biermerk moet hier tevens gouden zaken hebben gedaan want Skyfall was een schot in de roos, zowel inhoudelijk als aan de box-office met meer dan 1,1 miljard dollar omzet.



© Twentieth Century Fox Home Entertainment

5. The Amazing Spider-Man 2 (2014) [Heineken]

Dat The Amazing Spider-Man 2 een Sony product is, zal je meteen geweten hebben na het zien van de film. De Sony product placement is omni-present, gaande van laptops, tot fototoestellen en geheugenkaarten. En wanneer de marketing de focus weg haalt van het drama, dan gaat het de verkeerde kant uit. Tevens is het behoorlijk om overall Sony te zien opduiken, alsof de wereld nog nooit heft gehoord van Samsung of Apple.



© Sony Pictures Home Entertainment

4. Cast Away (2000) [Fed Ex]

In het geval van Cast Away hebben ze een gehele film gebouwd rond twee producten. Enerzijds Fed Ex en anderzijds Wilson Sporting Goods. Het is tevens ook een voorbeeld van flagrante product placement die helemaal niet stoort, omdat het deel uitmlaakt van het verhaal. Meer nog, het product wordt een karakter op zich. De twee desbetreffende firma’s hebben een paar miljoenen op tafel gelegd maar de return was van onschatbare waarde.



© Universal Pictures Benelux

3. I Robot (2000) [All Stars]

Regisseur Alex Proyas was ooit een beloftevolle filmmaker, maar na I Robot ging het wat de verkeerde kant uit en na de catastrofe Gods of Egypt (2016) . Misschien heeft hij zich iets teveel laten leiden door de commercie in Hollywood, want welke regisseur zou een gehele scene in zijn film volledig toewijden aan een schoenenmerk? In I, Robot kregen we dit echter te zien toen Will Smith zijn All Stars aantrok. Bekijk de hier, het lijkt wel een commercial.



© 20th Century Fox Home Entertainment

2. Blade Runner 2049 (2000) [Atari]

De beste product placement is deze die teruggrijpt naar oudere merken en deze op één of andere manier weer trendy maakt. Blade Runner 2049 is hiervan een mooi voorbeeld met Atari die op een gigantisch gebouw staat te blinken. Maar Blade Runner 2049 heeft ook momenten waar de product placement net iets te flagrant is, zoals deze waarin het merk Peugeot op het scherm wordt uitgesmeerd.



© Sony Pictures Home Entertainment

1. Superman II (1980) [Malboro & Coca-Cola]

Maar de best product placement blijft toch deze in Spiderman II waarin Superman het gevecht aangaat met Zod en zijn twee handlangers. Daarmee wordt Supêrman in een Malboro truck gesmeten en eindigt één van de handlangers in een Coca-Cola neon reclamepaneel. Tegenwoordig zou zoiets waarschijnlijk niet meer werken, maar toen was het wel een bijzonder gewaagde zet van de regisseur. Superman II heeft bijzonder veel zwaktes, maar dit gevecht blijft nog steeds nazinderen.



© Warner Home Video
Exit mobile version