Nog een film die veel kans maakt om in mijn TOP 10 Beste Films van 2016 te belanden is deze The Handmaiden (2016) van van Chan-wook Park (originele titel: Ah-ga-ssi). Het is een heerlijk geflipte en sexy prent over vrouwen die voortdurend worden onderschat door de mannen om hen heen, en die zullen leren hoe ze hiervan misbruik kunnen maken.
Korte inhoud: We bevinden ons in de jaren ’30, in het door Japan bezette Korea, waarin we Sookee (Kim Tae-Ri) zien, een Koreaanse zakkenroller die leeft met een bende oplichters, en wordt aangeworven door The Count (Jung-woo Ha), een getalenteerde vervalser die nood heeft aan een meisje om dienstmeisje te spelen bij de Japanse erfgename Lady Hideko (Min-hee Kim) met de bedoeling aan haar fortuin te zitten. Maar wanneer Sookee aankomt in het herenhuis, begint ze beetje per beetje te vallen voor haar mooie werkgever. Hideko leeft in de schaduw van haar perverse oom Kouzouki (Jin-woong Jo) die een enorme passie heeft voor bepaalde boeken. Hij lijkt ook meer interesse te ontwikkelen voor het nieuwe dienstmeisje. Ondertussen groeien de vrouwen naar elkaar toe, en wanneer we naar het slot komen van het eerste deel, verschuift het vertelperspectief naar Hideko.
The Handmaiden wordt geleidelijk meer verhit en grover, met meerdere plotwendingen, scènes die we al eerder hadden gezien maar verteld vanuit een ander perspectief en Oldboy escapades waarin we wat bruut geweld tezien krijgen. De film is verteld in drie stukken en komt echt van de grond vanaf het tweede gedeelte. Het derde deel is het kortste en dat mocht wel want de film duurde wel 144 minuten en de regisseur heeft zelfs nog een 167 minuten lange extended cut. Maar het beste in de film is toch het spel tussen de vrouwen en de expliciet lesbische seksscènes (inclusief een overhead 69 shot) die bijzonder hypnotiserend in beeld zijn gebracht.
Park staat bekend voor zijn stijlvolle mise-en-scène en zijn aandacht voor kostuums, vrouwelijke hoofdpersonages en setdesign. Uiteraard werk hij opnieuw samen met Director of Photography Chung-hoon Chung en dus is de fotografie wederom briljant, iets wat geen evidentie was gezien een zelfde scène uit verschillende perspectieven verfilmd moest worden zonder dat het vervelend werd. Maar alles in deze film is erotisch, van de gebeurtenissen tot en met de kadrages, met zijn fetisch shots van oorringen, inktpotten, vingerhoedjes, het gekletter van schoenen op het parket, of het openen van een korset. Om nog maar te zwijgen over het gebruik van zilveren ballen en zilveren klokjes die luiden op de maat van de orgasmes.
© courtesy of Film1
De film is gebaseerd op de roman ‘Fingersmith’ van Sarah Waters, en speelde zich af in het 19de eeuwse Londen. Dit werd door de BBC verfilmd in een miniserie van 3 episodes. De film werd gemaakt met een bescheiden budget van 9 miljoen dollar, en zou dat bedrag wel moeten terugwinnen indien de film in voldoende laten uitgebracht wordt. Park’s vorige film Stoker (2013) werd in de States slechts in 275 zalen uitgebracht en bracht maar een kleine 2 miljoen op (wereldwijd 12 miljoen). Hopelijk kan deze film op een beetje meer bijval rekenen, ook al hebben we hier geen ronkende naam als Nicole Kidman. De film was te zien op het filmfestival van Oostende en komt hopelijk later nog uit in het reguliere circuit.
Beoordeling: 4 / 5
Recensie door Dave op 2 oktober 2016
Ik heb zelden zo’n veelbelovende trailer gezien. Hopelijk ook een release bij ons.