Trouwe lezers zullen ondertussen wel gemerkt hebben dat ik geen grote fan ben van scenarist Damon Lindelof (Lost, Prometheus, Star Trek Into Darkness, Tomorrowland), maar met het eerste seizoen van “The Leftovers” maakte hij toch wel een sterke beurt en het tweede seizoen was zowaar nog beter.
Om even terug het kader te schetsen, het verhaal begon 3 jaar na een mysterieuze gebeurtenis genaamd ‘The Departure’, waarbij 2% van de wereldbevolking van de aardbol verdween. Het verhaal concentreert zich op het gezin Garvey en hun kennissen in de fictieve stad Mapleton, New York. Kevin Garvey (Justin Theroux) is het hoofd van de plaatselijke politie. Zijn vrouw Laurie (Amy Brenneman) sloot zich aan bij een sekte genaamd de Schuldige Overblijvers. Hun zoon Tommy (Chris Zylka) verliet het ouderlijk huis om te gaan studeren en zijn dochter Jill woont bij hem en gaat naar de middelbare school. De verbrokkeling van hun gezin zorgde er echter voor dat Jill (Margaret Qualley) haar eigen weg wordt gaan.
Het is Lindelof dus als kijker hebben we weer duizend vragen nog voor de eerste episode van het tweede seizoen begon, en het getuigt van ballen om in de eerste aflevering pas na 45 minuten de hoofdpersonages te introduceren. Het doet wel wat denken aan het tweede seizoen van “The Wire” die ook begon met een lange sequentie aan de dokken met personages die we niet kenden. Het verhaal draait rond the dorpje Miracle, en wat beter om die plek te introduceren met nieuwe karakters. Naar het einde zien we dan de auto op de achtergrond van Kevin en Nora en hebben we toch een mooie payoff.
En zoals we ook van Lindelof gewend zijn krijgen we opnieuw heel wat scènes te zien met dubbele bodem die waarbij iedereen wel een andere interpretatie voor kan hebben. Een beetje in dezelfde stijl als zoals filmmakers als David Lynch en Frederico Fellini dat deden (zonder dat ik een parallel wil trekken tussen de kwaliteit van hun oeuvre en deze serie). Neem nu de geboorte in de eerste episode of de sequentie met de arend die over het dorp vliegt; dit zijn niet zomaar beelden zonder betekenis. Spijtig genoeg was er geen audio-commentaar om dit alles uit te leggen, maar dat is de aard van het beestje. Dit is dan weer het knappe aan het werk van Lindelof, je weet nooit echt wat je kan verwachten. Van een filmmakers als Michael Bay of Ronald Emmerich weet je precies wat ze zullen brengen, hier tasten we in het duister en ontdekken we telkens iets nieuws. Maar er komt ook wel opheldering want de tweede episode begint dan met een flashback van deze gebeurtenis uit de eerste episode, maar dan vanuit het perspectief van de Garveys.
© Warner Home Video Belgium
Het thema van de reeks gaat niet zozeer over ‘rouw’, verlies’ of ‘depressie’, maar juist hoe je er vanaf kan geraken. Het centrale punt in The Leftovers draait rond ‘escapisme’ en de gevolgen ervan. Hoe stop ik mijn rouwproces? Hoe zorg ik er voor dat ik niet meer treur om mijn verlies? In het eerste seizoen waren de bewoners radeloos en wisten niet hoe ze ermee moesten omgaan. In dit seizoen heb je de indruk dat de bewoners weten hoe ze dit verlies moeten verwerken; hoe ze verder moeten gaan vanaf dit punt, hoe ze opnieuw vertrouwen kunnen geven.
Vorige week is de serie verschenen op DVD en Blu-ray en naar verluidt zou er ondertussen al gewerkt worden aan een derde seizoen.
Beoordeling: 4 / 5
Recensie door Dave op 1 juli 2016
***Related Post***
15/10/2017: The Leftovers season 3
30/10/2015: The Leftovers season 1
Het is in ieder geval geen mainstream serie en zal niet door iedereen gesmaakt worden, maar ik ben er helemaal weg van. Kijk al uit naar het derde seizoen.