Samba (2014) van de regisseurs Olivier Nakache en Eric Toledano is geen Step Up deel X noch Fame. Het is geen dansfilm, gelukkig. Samba is een film over illegalen in Frankrijk die de eindjes aan mekaar proberen te knopen en vastzitten in een oneindige juridische en administratieve rompslomp met in realiteit slechts één uitkomst: een retourtje richting thuisland. Waar dat Thuisland ook is.
Terwijl het thuisland na jaren illegaliteit toch wel voor hen ‘La Douce France’ is geworden. Pas op, Samba is geen sociale aanklacht, het is geen maatschappelijk drama, het is een tragi-komedie met een bijzondere invalshoek die het allemaal goed verteerbaar maakt. Het is dus geen tweede “The Invader”, zoals ik had verwacht gelet op de relatie tussen een Afrikaanse illegaal en een blanke eenzame vrouw.
Gelukkig, want anders ging een deel van de originaliteit van deze film verloren.
Korte Inhoud: Samba (Omar Sy), is een Senegalese illegaal, hij verblijft al tien jaar bij zijn oom die gelukkig wel een verblijfsvergunning heeft. Samba werkt als afwasser en kan opklimmen tot in de keuken, maar daarvoor heeft hij een verblijfsvergunning nodig. Voor de zoveelste keer probeert hij gelijk te halen voor de rechter met behulp van de plaatselijke rechtshulpjes. Die rechtshulpjes zijn de enorm gemotiveerde advocate-stagiaire Manu (Izïa Higelin) en Alice (Charlotte Gainsbourg), een eenzame dame die een burn-out heeft. Samba is het eerste dossier voor Alice, die alle tips ten spijt meteen haar telefoonnummer geeft aan Samba. Ietwat ongeloofwaardig, maar goed de film buit dit niet uit gelukkig waardoor dit incident snel vergeten is.
Voor Alice en ook voor de kijker gaat een wereld open… de vrijwilligers, allemaal bejaarde dames, die de verhalen van de illegalen proberen te reconstrueren. Verhalen die van complete nonsens tot je reinste gruwel gaan. De toon van de film is op die momenten typisch droge Franse slapstick, zodat de lichtvoetigheid van de film behouden blijft. Afstand houden is daarbij de boodschap, maar zowel Alice als Manu slagen daar niet in.
Er ontwikkelt zich een bijzondere relatie tussen Samba en Alice. Ze kruisen een paar keer elkaars pad en wanneer Samba door zijn illegale klusjes in de problemen komt blijkt Alice zijn enige toevlucht. Toch proberen de twee afstand te bewaren. Wat niet makkelijk is, want ze zijn erg op elkaar gesteld. Samba of de vertolking ervan, is erg geslaagd. Omar Sy profileert zich als de voorbeeldige illegaal die niets van kwaads in de zin heeft en zijn uitspraken en uitdrukkingen komen een beetje clichématig over. Maar Omar wint onze sympathie en dat is nodig voor deze film. Hij heeft ook zij naam niet gestolen aangezien hij telkens de dans ontspringt. We zien Samba in relatie tot zijn oom, in relatie met een mede-illegaal in het detentiecentrum, een andere illegaal Wilson, een flamboyante ‘Braziliaan’ die hem allerlei klusjes weet aan te smeren en dan Manu en Alice van de rechtshulp.
© Belga Home Video
Het wordt allemaal verteerbaar gebracht en de film kan zelfs overtuigen op de meeste momenten. De charlataneske komische scènes incluis. Ook Charlotte Gainsbourg acteert overtuigd naturel. Van de eerste oogopslag weet je met wat voor persoon je te doen hebt… onzeker, getormenteerd, kwetsbaar, eenzaam en met een leegte in haar leven die gevuld moet worden. Samba vult die leegte deels op en je ziet haar ook opfleuren naarmate ze meer naar mekaar toegroeien. Wilson, de regelaar en plantrekker, is de ambiancemaker van dienst en zorgt voor herkenbare situaties. Hij brengt wat leven in de brouwerij. Dit allemaal tegen de achtergrond van het eigenlijk harde leven vol uitbuiting in de Parijse illegaliteit. Mooi en ontspannend, die Samba.
Samba is sinds vorige week verkrijgbaar op Blu-ray,DVD en Video on Demand, met een pak deleted scènes, een making of en nog meer ‘achter de schermen’ videos.
Beoordeling: 3 / 5
Recensie door Jeroen op 1 maart 2015
Typische feel-good film. Wanneer je Intouchables leuk vond, zal je dit ook wel kunnen waarderen. Bij momenten wel wat voorspelbaar en onevenwichtig met zijn switch van toon, maar geen slechte film.