Een independent film om naar uit te kijken is The Duke of Burgundy (2014), van de regisseur van het fascinerende Katalin Varga (2009) en de ode aan de Italiaanse giallo horror Berberian Sound Studio (2012), de Brit Peter Strickland.
Korte inhoud: Een amateur vlinderkundige test met haar onvoorspelbare en eigenzinnige verlangens de grenzen van de tolerantie van haar partner. De intieme behoeften van dit toegewijde koppel zijn zelden in harmonie.
Het is opnieuw een soort hommagefilm, en deze keer laat de filmmaker zich inspireren door de 60’s en 70’s sexploitation films, met prominente cineasten als de Spaanse Jesús Franco, de Italiaanse Tinto Brass en de Franse Jean Rollin. Het wordt zonder enige twijfel opnieuw een soort cult film, en een antwoord op die meer commerciële Fifty Shades of Grey (2015) die op 11 februari 2015 bij ons in de bioscoop draait.
In de film treffen we twee vrouwen aan die zich uitleven met allerhande masochistische seksspelletjes. Evelyn (Chiara D’Anna) speelt de rol van een zacht sprekende dienstmeid. De dame des huizes is Cynthia (Sidse Babett Knudsen) een vrouw van middelbare leeftijd, voor wie niets wat Evelyn doet ooit helemaal is zoals ze het wil, en zich dan ook vervolgens laat gaan in allerhande kinky en vernederende straffen voor elke overtreding. Hun “safe word” is het woordje ‘Pinastri’, genaamd naar de Sphinx Pinastri, een mot die leeft in Schotland. Maar stilaan wordt duidelijk dat Evelyn niet de ondergeschikte is, maar eerder de choreograaf van het fetish gebeuren.
Alles draait in deze film over ‘controle’. Wie heeft de touwtjes in handen en hoe gaat iemand met controle om. Maar daarnaast zit er ook een tedere romance in deze prent. Het is dus niet alleen maar een esthetische benadering, maar wel degelijk een film die iets te vertellen heeft. Het is niet duidelijk wanneer de film bij ons uitkomt, maar mocht dit al het geval zijn denk ik dat we deze prent voornamelijk moeten zoeken in het alternatieve cinema-circuit.
*** The Duke of Burgundy trailer ***