Het aantal vampierenfilms en series die we al de revue zijn gepasseerd zijn niet meer bij te houden, zoveel zelfs dat het stilaan een genre op zich begint te worden. En net wanneer je denkt dat we alles hebben verteld over vampieren, worden we opnieuw verrast met een andere kijk op de bloedzuigers. Zo was er vorig jaar nog de Aziatische schokker Rigor Mortis (2013) en het jaar daarvoor een feministische kijk op vampieren met Byzantium (2012). Dit jaar kwam de nieuwe Jim Jarmusch in de zalen, en we zouden deze prent toch wat meer aandacht willen geven. Het gaat om Only Lovers Left Alive (2013).
Korte inhoud: Adam (Tom Hiddleston) is een muzikant die na jaren zijn geliefde Eve (Tilda Swinton) weer ontmoet, nadat hij depressief en moe geworden is van de richting die de menselijke samenleving op gaat. Hun liefde wordt echter verstoord en op de rooster gelegd door haar wilde en oncontroleerbare zus Ava (Mia Wasikowska).
Ik ben er nog niet uit wat het meest coole is aan deze prent; het feit dat Jim Jarmusch dit heeft geregisseerd, dat we hier een vampierenfilm hebben met twee klasbakken van acteurs of dat die vampiers er eigenlijk uitzien als 70’ties rockers. Het wordt in ieder geval een hypnotiserende trip met een goede dosis humor, vintage Jarmusch. In ieder geval een beetje van een anti-vampieren film, of tenminste een anti-commerciële take op het genre. De ene zal het een geniale film vinden, de andere zal het houden op een saaie bedoening. De film was in ieder geval beloftevol genoeg voor een Palme d’Or nominatie. Het mag duidelijk zijn dat dergelijke filmprojecten, die afwijken van de norm, steeds moeilijker te financieren vallen. Het was dankzij de Griekse producer Christos V. Konstantakopoulos, die zomaar eventjes 7 miljoen dollar investeerde, dat het project eindelijk het daglicht zag. De film heeft in ieder geval de critici achter zich die veel lovende woorden heeft voor de vampierenprent.
Er is een gerucht dat iemand tegen Jarmusch zei dat hij meer actie in de film moest steken. Dit resulteerde in het schrappen van alle actie-scènes in de film. De man blijft op zijn gevoel afgaan. Het enige waar hij tot nu toe niet was afgeweken, was filmpellicule. Maar voor deze Only Lovers Left Alive stemde hij uiteindelijk in (waarschijnlijk vanwege budgettaire redenen) om de film digitaal te draaien, met de Arri Alexa camera. Hij koos er dan wel voor om alles in low lights te draaien om zo dicht mogelijk bij de look te komen die hij nasteeft. Benieuwd naar het resultaat.
*** Only Lovers Left Alive trailer ***
Gezien. Was maar een zwakke Jim Jarmusch. Het verhaal heeft nauwelijks vooruitgang en er zijn weinig tot geen pltwendingen die de sleur kunnen doorbreken. Ik begrijp volledig dat deze film volledig vergeten werd.