Site icon De FilmBlog

SIMCITY 2013 is FUBAR en creatieven lopen weg

Mutiplayer gaming lijkt voor de sector een goudmijn te zijn, gezien gamers op hetzelfde platform blijven vertoeven voor maanden en jaren aan een stuk, en dit met een minimum aan updates voor de ontwikkelaars; kijk maar naar de Battlefield en Call of Duty games. Maar niet elk game is gemaakt voor multiplayer. Het recente “Tomb Raider” (2013) is bijvoorbeeld een complete verspilling van tijd en energie, maar de single player heeft voldoende mensen kunnen charmeren dat het manke multiplayer platform met de mantel der liefde werd bedekt. Andere games gokken groot en hebben zelfs geen single player mode, met succes voor de ene (“World of Warcraft”) en een financiële ramp voor de andere (“Star Wars: The Old Republic”).

Maar een game die misschien wel nieuwe perspectieven kon bieden was het nieuwe Sim City (2013) spel, ook wel Sim City 5 genoemd, die op 7 maart 2013 op onze markt werd gedumpt en werd verkocht aan 1,1 miljoen liefhebbers. Ontwikkelaar Maxis wou hiermee niet alleen de flop SimCity Societies doen vergeten maar een soort reboot realiseren waarbij gamers nu meerdere steden konden bouwen en deze open stellen voor andere gebuikers en vise-versa. Uitgever Electronic Arts richtte nu al zijn pijlen op de grote massa, met veelbelovende reclamespots en ambitieuze plannen (zoals bijvoorbeeld het feit dat PC gamers nu ook konden samenwerken met Mac gamers). Maar ondertussen heeft EA beslist om geen reclame meer te maken voor het spel, en zelfs de site simcity.com ontdaan van alle afbeeldingen. Dit ruikt naar paniek-voetbal.

Keerzijde van de multiplayer is dat de gebruiker moet aangesloten zijn op internet wil hij de game kunnen spelen. Hij kon nu wel solo spelen, maar moest achteraf terug aangesloten zijn om zijn vorderingen op te slaan. Hiervoor moest een specifieke server aangemaakt worden via het programma Origin, het softwaredistributieplatform van EA. En net hier wringt het schoentje, want de server deugde niet en gebruikers begonnen ook in te zien dat dit systeem eigenlijk compleet overbodig was en er uiteindelijk is gekomen als een vorm van digital rights management, een manier om de game te beveiligen tegen illegaal kopiëren. Mocht EA merken dat ze geen winst meer maken, dan zouden ze in principe de stekker uit de servers kunnen halen. Hierdoor zou het spel meteen onspeelbaar worden, zonder dat de speler recht heeft op maar iets van een schadevergoeding.

Ondertussen zitten we ver in de maand juli en ondanks de knappe visuals en de vernuftige simulaties, zijn er nog steeds gebruikers die heel wat moeite ondervinden om zich aan te sluiten op andere games, gezien die andere persoon genoodzaakt is om ook zijn Origin server aan te zetten. En tot overmaat van ramp heeft Maxis nu ook zijn creatieve directeur Ocean Quigley, zijn hoofd architect Andrew Willmott en zijn game-ontwikkelaar Dan Moskowitz verloren. Zij zijn het opgestapt naar de resem van mankementen en bugs. Deze drie mannen gaan nu een iPad-game maken over het ontstaan van de aarde. Quigley verwoorde zijn vertrek op Polygon alsvolgt: “Ik was geschokt door de vele blunders bij de lancering van iets waar ik zoveel passie en aandacht aan heb besteed, wat mijn vertrek makkelijker maakte. Maar het zal waarschijnlijk sowieso wel gebeurd zijn.” Heel wat gamers die het spel hebben gekocht willen nu een schadevergoeding, maar EA blijft volharden dat ze alle problemen op termijn wel zal oplossen en dat voortdurend klagen kan leiden tot (!) een ban van de klager op de server (!). WTF?! Niet te verwonderen dat duizenden gebvruikers nu ook aal een petitie zijn gestart met de expliciete vraag om dit game gewoon single player te maken. Dus alvorens SIMCITY 2013 te kopen misschien best wachten tot alle problemen van de baan zijn.

Exit mobile version