Site icon De FilmBlog

Star Wars: The Old Republic bindt de strijd aan met WoW

Het laatste Star Wars online multiplayer game, The Old Republic, ligt in de winkel, dus laat de stormloop maar beginnen. Tenminste als je nog steeds een grote fan bent van het Star Wars universum, want je moet er wel iets voor over hebben, met name geld. Net zoals World of Warcraft moet je een abonnement hebben om als Jedi of Sith rond te dolen in het universum.

Er zijn al heel wat games op de markt gekomen (Rogue Squadron, Empire At War, Knights of The Old Republic) maar dit zou dus het ultieme Star Wars game moeten zijn. In 2000 introduceerde Microsoft al samen met LucasArts en Sony het Massively Multiplayer Online Role Playing Game Star Wars Galaxies, maar het sloeg niet aan en werd snel afgevoerd. De makers hebben geleerd uit hun fouten en zouden hier iets moeten maken die misschien niet zal kunnen wedijveren met WoW, maar toch rendabel genoeg zijn om alles draaiend te houden. En gezien er al lange tijd over de komst van dit game is gepraat, zijn de verwachtingen torenhoog, en dus loert de teleurstelling om de hoek.



De tijdslijn van SWTOR is zo’n 3000 jaar vóór de komst van Darth Vader. Het is een tijd van intergalactische oorlog tussen de ‘Republic’, verdedigt door de Jedi Order en de ‘Empire’, onder leiding van de Sith. Veel is er niet anders aan de universe in vergelijking met de latere films. Alleen zijn er meer Sith, veel meer Sith. Vecht voor de overwinning van jouw zijde! Dit is jouw avontuur doorheen het Star Wars universum!

Als we alleen op de high-res filmpjes mochten afgaan die Bioware ons voorlegde, dan zou dit een Star Wars spektakel zijn die de vorige media doet verbleken. Mocht je die nog niet gezien hebben, dan zijn die alvast een aanrader. Dit is wat we van Star Wars verwachten! Maar helaas, pindakaas, daar blijft het dan ook bij: verwachtingen…

Zoals ik al eerder heb aangehaald is SWTOR een MMORPG, zoals de bekendste onder alle World of Warcraft(WoW), en bij deze ga je dan ook de vergelijking niet uit de weg. De basiselementen zijn dezelfde, je kiest je zijde, je kiest een ras en een klasse, je boetseert jouw karakter en plakt er een naam op. Je eerste stappen in de wereld verlopen tutorial gewijs. Je wordt ingewijd in het ‘combat’-systeem waarin je vertrouwd wordt met verschillende skills die je in het game zal kunnen gebruiken. Na je eerste skirmishes heb je genoeg “experience” en kan je gaan “levelen” zoals dat heet (een niveau stijgen in je klasse en beroep). Zo wordt je personage per level steeds sterker, kan het met verminderd risico meer van de wereld gaan exploreren, steeds moeilijkere gevechten aan, en natuurlijk steeds mooiere en betere uitrusting vinden, en dit alles met of zonder medespelers, naargelang je eigen keuze.



© LucasArts en Sony

Het universum is opgebouwd uit zones. Elke zone is een voorstelling van een planeet of een plaats in het Star Wars universum die ons bekend voorkomt en waarbinnen je een reeks quests kan oplossen, en voornamelijk je klasse-quest wil vooruit helpen. Zo’n zone is een sandbox, waar je allerhande zaken kan gaan doen: combat, questing, een beroepuitoefenen (dingen bouwen die je kan gebruiken in de wereld, of verkopen aan andere spelers), exploring,…

De zones in SWTOR missen echter een beetje ziel. Daar waar een WoW mij in bepaalde zones kon betoveren met een minimalistisch muziekje en fantastisch geanimeerde landschappen, heb ik in SWTOR dat effect niet. Het panorama is niet slecht, zeker niet, maar het mist…“leven”. Animatie van de wereld is enorm belangrijk, en je let er eigenlijk nooit op tenzij die afwezig is. Toch wel opmerkelijk voor een Star Wars franchise, als je het mij vraagt. Misschien de volgende keer eens bij George zelf aankloppen. George: “Listen, I think we can fit another womprat in that dead corner of the screen there!” Ook de personages zelf die je in de avonturen tegenkomt blijken allemaal last te hebben van identieke animaties. Bummer!

De spelwereld in SWTOR voelt ook wat ingesloten. Er zijn geen vloeiende transities tussen de quest-plaatsen en de rest van de zone, maar wel laad-schermen die je volledig uit de sfeer halen. Veel van de content staat ook los van de rest van de wereld en is enkel toegankelijk voor je party of jezelf.

Grafisch lijkt er wat slijt te zitten op het spel. Hoe goed de high-res filmpjes ook zijn, ingame is een ander verhaal. Misschien een kwestie van smaak, ongetwijfeld, maar de artwork lijkt me compleet fout. Het landschap lijkt te willen gaan voor realisme, maar de personages zijn cartoonesk…Of je gaat voor het ene, of voor het andere. WoW koos cartoonesk over de gehele lijn en dat was een schot in de roos. Men had hier misschien beter gekozen voor de Star Wars Animated look over de hele lijn, zoals in The Clone Wars.



© LucasArts en Sony

De User Interface ziet er ‘ok’ uit, maar heeft al bakken kritiek te verwerken gekregen omdat die customiseerbaar (aanpasbaar) moet zijn, wat nog niet het geval is. De voice-acting is dan weer geweldig. Dit was de feature waarmee dit spel gepromoot werd en er is dus geen ontkomen aan. Tot de kleinste missie, waar je iets moet verzamelen of bezoeken, krijg je een compleet verteld relaas te horen. Misschien zelfs tot vervelens toe, maar dat zal dan misschien ook iets met mijn speelfrequentie te maken hebben 🙂

Spelgewijs kan SWTOR tippen aan een vanilla WoW, hoewel het niets innoveert. Al wat je al jaren in WoW deed kan je nu ook in dit game komen doen. Dit is een goede WoW clone,…en dat zet de betekenis van de “Clone Wars” plots in een ander licht ;P

Overall is dit een goed spel. Het is geen WoW-killer maar SWTOR heeft potentieel en als het erin slaagt om enkele jaren te overleven, dan wordt dit een contender op de markt.
Als je nieuw bent in het MMORPG genre, dan is dit ook een goede plaats om te starten.
Ik denk niet dat we nog moeten wachten op aardverschuivingen in het MMORPG landschap. Iedere nieuwe MMORPG die er nu nog bijkomt is er eentje die zich met dezelfde spelerbase moet voeden, tenzij misschien je het genre heruitvindt en dat was voor SWTOR niet de bedoeling.

***Related Post***
16/11/2011: Star Wars: The Old Republic is voor binnenkort
05/06/2009: Star Wars: The Old Republic cinematic trailer

Exit mobile version