Laten we nog maar eens een filmisch game in de aandacht brengen, Medal of Honor van Electronic Arts. De eerste versie van Medal of Honor, geschreven door Steven Spielberg, zal me altijd bijblijven als het game die me indertijd op heel intensieve wijze het D-Day debarquement in Normandië liet herbeleven.
Het rakelingse mortiervuur, de eerste soldaten die sterven na de voltreffer in de sloep naast je. Dan de aankomst op het strand en het mitrailleurvuur dat binnenregent in de nog maar pas geopende sloep. De voorste soldaten worden doorzeefd, je moet over de kant, het water in en onder, kogelstriemen klieven door het kolkende sop, dan toch het strand op, zoekend naar de weinige beschutting die de “shingles” bieden. Het gefluit van de kogels die je om de oren vliegen. Dit is waanzin, hier geldt geen training of skill, dit is puur geluk. Zo intensief als Saving Private Ryan (1998) dit in beeld bracht, zo kon je dit nu ook interactief beleven. Weliswaar veilig achter je computer, maar het gaf je een idee van hoe je dit eigenlijk niet in levende lijve wou meemaken.
Als gamer is dit dan ook een beetje waar ik naar op zoek ga in games, vooral de filmische games. Een ervaring die je misschien liever niet in the flesh meemaakt, maar die je toch intrigeren. In een zombie infested town met de shotgun, baseball-bat of grasmachine je tot beenhouwer omscholen, Easy Rider in een spaceshuttle, of Taliban perforator in dit Medal of Honor 2010. Het jagersinstinct op virtuele manier achterna ben ik best wel fan van first person shooters. Als ze mij dan nog op een filmische wijze doorheen de dramatiek van hun verhaal kunnen leiden ben ik helemaal verkocht. Het portret van hedendaagse oorlogsvoering in Afghanistan is hier vrij accuraat (al moet je daar natuurlijk de game-elementen uitfilteren, zoals het feit dat je op je eentje tijdens de campaign een paar honderd tegenstanders neerlegt, enz…).
Medal of Honor speelt zich af in een moderne oorlog en is geïnspireerd op waargebeurde missies in Afghanistan. Je speelt twee personages gedurende de campaign, een Seal en een Marine, telkens gediscpatched met drie cpu-gestuurde teammates. Over een tijdspanne van een aantal dagen word je ondergedompeld in het leven van deze Tier-1 soldaten en voer je verschillende missies uit. Dezelfde soort missies als in gelijkaardige games komen hier ook in terug: snipermissies, stealthmissies, helicoptermissie, maar je moet wel in het visier houden dat dit een shooter is, dus je bestuurd de helicopter niet zelf, maar enkel de turret.
© Electronic Arts
De campaign is wel vrij kort en ervaren gamers zullen die al gauw in een uur of 6 uit hebben. Je hebt wel replay value met “Tier 1” missies, dit is basically hetzelfde als de campaign maar getimed en met extra spel-elementen, waar je je kan meten op de leaderboards tegenover de community.
Het verhaal achter de campaign is wel iets te dunnetjes om dit echt als een interactieve film te bestempelen. Je beleeft een avontuur als soldaat, maar er is geen extra plot of intrige. De grote momenten (zoals de vroegere D-Day debarquement) blijven dan ook uit. En dit wou ik eigenlijk wel terugvinden in deze shooter. Games als de eerste Modern Warfare (die vond ik meer down to earth en filmisch iets beter dan MW2 die iets te veel James Bond fantasietjes heeft) hebben hier al een grote stap gezet en dienen dan ook als benchmark voor de rest.
Niettegenstaande, wat MoH 2010 doet als game, doet het goed. Al zal je hier niks vinden dat al niet is voorgedaan, dit is een stevig game. Voor de mensen met een iets krapper budget die uitkijken om dat ene game van het jaar te kopen, zou ik misschien nog even wachten om te zien wat Call of Duty: Black Ops te bieden heeft (komt uit op 09/11, en neen dat is niet nine-eleven, maar wel negen november). Maar als je fan bent van first person shooters is dit zeker geen miskoop.
Medal of Honor is in Europa verkrijgbaar vanaf 14 oktober voor het Xbox 360 videogame and entertainment systeem, het PlayStation 3 computer entertainment systeem en de PC. Medal of Honor heeft als Pegi rating 18+.