Onder de filmgeeks zijn we het er allemaal wel over eens dat de 3D-vague het filmlandschap niet meteen tilt naar een hoger narratief niveau. Integendeel, de introductie van 3D heeft in de meeste gevallen geleid naar meer visueel vertier en minder karakter en verhaal opbouw. Met uitzondering van Avatar (2009) hebben veel films de techniek ook niet uitgebuit. Maar een film bij wie deze 3D-effecten misschien wel op hun plaats zijn, is misschien wel Piranha 3D (2010). Of dat dacht ik thans, gezien dergelijke films ook begonnen zijn met 3D-experimenten zo’n 25 jaar geleden.
Maar Avatar regisseur James Cameron is niet te sp^reken over de film. In Vanity Fair liet hij het volgende weten: “It just cheapens the medium and reminds you of the bad 3D horror films from the 70s and 80s, like Friday the 13th 3D. When movies got to the bottom of the barrel of their creativity and at the last gasp of their financial lifespan, they did a 3D version to get the last few drops of blood out of the turnip. “
Wat veel mensen echter niet weten is dat hij zijn loopbaan begon als regisseur van Piranha Part Two: The Spawning (1981), waar hij reeds na twee weken werd ontslagen door de Egyptische producer Ovidio G. Assonitis, die zelf tegen beter weten in de film begon te regisseren. Assonitis bleek niet tevreden te zijn met de vooruitgang van de film. De naam van Cameron bleef echter tot zijn afgrijzen als regisseur vermeld staan op het eindproduct, waardoor hij niet met tevreden gevoelens terugkijkt naar die film. Cameron werd zelfs niet toegelaten in de montage-cel. Dit was tevens Camerons regie-debuut. De nieuwe Piranha 3D heeft dus zeker wel een zekere emotionele waarde, en kan je begrijpen dat Cameron zich over de film uitlaat.
Maar producer Mark Canton is uiteraard niet opgezet met de vlammende kritieken van James Cameron op zijn ,nieuwe Piranha 3D film, dat hij meteen in tegenaanval ging: “Mr. Cameron, who singles himself out to be a visionary of movie-making, seems to have a small vision regarding any motion pictures that are not his own. It is amazing that in the movie-making process – which is certainly a team sport – that Cameron consistently celebrates himself out as though he is a team of one. His comments are ridiculous, self-serving and insulting to those of us who are not caught up in serving his ego and his rhetoric….
Jim, are you kidding or what? First of all, let’s start by you accepting the fact that you were the original director of Piranha 2 and you were fired. Shame on you for thinking that genre movies and the real maestros like Roger Corman and his collaborators are any less auteur or impactful in the history of cinema than you. My sense is that Mr. Cameron has never seen Piranha 3D …certainly not in a movie theatre with a real audience. Jim, we invite you to take that opportunity and experience the movie in a theatre full of fans – fans for whom this movie was always intended to entertain….
What it comes down to, Jim, is – that like most things in life – size doesn’t really matter. Not everyone has the advantage of having endless amounts of money to play in their sandbox and to take ten years using other people’s money to make and market a film….like you do…. We have to inspire, teach and mentor this next generation of filmmakers. It is garbage to suggest that any film or any filmmaker who cannot afford to work to your standards should be dissuaded from following his or her craft by not making 3D movies…” Canton besloot met: “Please go see Piranha 3D in a theatre near you!”
© A-Film Home Entertainment
Waarom zo fel reageren? Uiteraard is de timing van Camerons commentaar niet opperbest tijdens de release van de film, maar de regisseur heeft wel recht op zijn mening. Komt daar nog bij dat hij ervaring heeft met Piranha films én 3D. Daarnaast beweert Canton dat Cameron de film niet heeft gezien, een typische uitlating van mensen die de kritiek van anderen op een welbepaalde film niet slikken en niet met voldoende argumenten kunnen weerleggen. Gebeurt hier op de filmblog ook wel eens in de commentaren. Trouwens heeft Cameron met 1/4 van het budget van Piranha 3D, de science fiction The Terminator heeft gemaakt die zowat 80 miljoen dollar opbracht in de zalen en al even succesvol was op video en dvd. De Piranha film van de Franse cineast Alexandre Aja doet het aan de kassa stukken minder en lijkt nu zelfs zijn productiebudget van 25 miljoen dollar niet terug te verdienen met zijn release in de States. Pijnlijk.
Toch zou ik zelf de film niet willen afschrijven. James Cameron is een geweldige regisseur, maar van een toch wel andere generatie. Alexandre Aja is trouwens één van de weinige Franse cineasten die niet-onaardige films kan maken die een tijdje blijven nazinderen. Als er een film is die ik 3D wil gaan zien is het toch wel deze: een vette R-rated exploitation splatter met veel bloed, opwippende en gevulde borsten, lichaamsdelen die in het rond vliegen en uiteraard visjes met enorme tanden die uit het niets op ons afkomen. Maakt me niet uit dat het fake is, zolang ik er maar plezier aan beleef.
***Related Posts***
28/04/2010: Piranha 3D met Double-D boezems
17/04/2009: Elisabeth Shue in Piranha 3D van Alexandre Aja
08/06/2005: De Piranha’s herwerkt
Sorry maar Avatar vond ik nu niet de beste film van het jaar. het verhaal is werkelijk flinterdun en zit het volgepropt met nietszeggende dialogen en one-liners. En echt boeiend werd het nooit. Het enige wat ik overhield van de 3D ervaring is de rode indruk in mijn neus van het brilletje die ik meer dan twee uur heb moeten dragen.
De 3D van Avatar is eigenlijk niet te vergelijken met de 3D uit Piranha. Ik heb de film zopas gezien. Piranha heeft het echt traditioneel gedaan, beetje 80’s 3D-horror en Avatar is 3D alleen gebruikt om het beeld meer diepte te geven, zonder al te veel effecten.
Stef heeft gelijk. piranha heeft nog maar weinig te maken met Avatar. Het is geheel in de sfeer van die 80’ties exploitation horrorfilms. dat de effecten minder geslaagd zijn is dus niet alleen te wijten aan minder geld, maar zal voor een stuk ook wel de bedoeling zijn.
Waar was James Cameron toen er miskleunen als The Last Airbender of Clash of the Titans ook doorslechte 3D voorstelling vertoonden? Piranha weet op z’n minst nog behoorlijk inventief met de nieuwe techniek om te gaan.