Het is een eeuwigheid dat we nog iets van James Cameron hebben gehoord. Zijn laatste film was de kaskraker Titanic (1997) en nu komt de regisseur terug op het voorplan met de science-fiction Avatar (2009). Hij pende dit neer op 80 pagina’s en liet zich door sf-boeken inspireren die hij als kind verslond. Toen hij aan de opnames begon, was dit geen filmproject meer maar een regelrechte missie om iets nieuws te scheppen. Het is dan ook een film die enorme hype zal worden. Zelfs in de embryonale fase werd gesuggereerd dat deze prent dé cinema voorgoed zou veranderen. Na het zien van de trailer verwacht ik zelf een visueel verbluffende film…maar of hij inderdaad de koers van de cinema in een andere richting zal duwen, denk ik dat hij een paar films achter ligt.
De Canadees zorgt in ieder geval wél altijd voor verkwikkende cinema die een ruim publiek kan bekoren, zowel op romantisch vlak als op het gebied van science-fiction en spetterende actie. In 1984 lanceerde hij een Oostenrijker op steroïden richting sterrendom en legde met The Terminator (1984) de hoekstenen voor een geslaagde franchise. The Abyss (1989) kreeg een Oscar voor de innoverende special effects en Titanic werd commercieel de meest succesvolle prent uit de filmgeschiedenis. Naast een opbrengst van 1,8 miljard dollar won deze hit ook nog eens 11 Oscars.
Voor Avatar ontwikkelde Cameron het goednieuw procédé, genaamd Reality Camera System, om plaatjes in 3-D te schieten. Op deze manier ontstaat er een nieuwe vorm van motion capture animatie. Bij andere systemen worden eerst de bewegingen van acteurs vastgelegd en volgt later de invulling van een digitale omgeving. Met de nieuwe camera kan de regisseur onmiddellijk op een monitor de interactie tussen acteurs en numerieke wereld in real time bekijken en eventueel aanpassen. De animatie wordt geregisseerd alsof het om levensechte actie gaat. Artificiële karakters ogen zo menselijker dan ooit tevoren. Een bijkomend hulpmiddel hierbij is The Volume, een methode voor het vastleggen van gelaatsuitdrukkingen door een piepkleine camera. Collega-regisseurs zoals Steven Spielberg, Peter Jackson, JJ Abrams en Guillermo Del Toro zijn alvast laaiend enthousiast over deze nieuwe speeltjes. Spielberg en Jackson filmen hun versie van Kuifje overigens ook in 3-D en maken daarbij gebruik van The Volume.
Korte inhoud: Met al deze high-tech hoop ik dat de makers ook nog een verhaal hebben die zal stand houden en de bovenhand zal halen op het visueel vertier. Jake Sully (Sam Worthington) is een gewonde oorlogsveteraan in de toekomst, die onvrijwillig met enkele anderen naar de planeet Pandora wordt gebracht om deze te koloniseren voor de mensheid op Aarde. Deze planeet wordt bewoond door de Na’vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na’vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd, en wordt ook verliefd op één van hen, Neytiri (Zoe Saldana).
Na een daadwerkelijke productietijd van vier jaar, moet Avatar een nieuwe cinematografische ervaring voorschotelen, waarin de kijker volledig kan opgaan. De revolutionaire technologie die speciaal is uitgevonden voor het maken van deze film, versmelt met de emotie van de personages en het meeslepende verhaal. De verwachtingen zijn dus hooggespannen. Let wel, ga deze film zien in 3D. Dat was immers de bedoeling van Cameron.
***Related Posts***
26/08/2008: De makers van Delgo overwegen klacht tegen Avatar
15/04/2008: Spielberg remt 3D projectie