Stephen King’s 1408 (2007) ***½ Blu-ray review

Neen, het gaat hier niet over het vervolg van The Number 23 (2007) (thank god), en al evenmin over de prequel van 1492 (1992), maar wel over de eerste geslaagde Stephen King prent sinds een jaartje of drie.

stephen_kings_1408_2007_blu-ray.jpg

1408 (2007) is een character-driven thriller die zich afspeelt in een gesloten hotelkamer met als doel om ons de stuipen op het lijf te jagen met een afdaling in het onderbewustzijn waar demonen en duivelse kwelgeesten beslissen over leven en dood. De regie van de film is toevertrouwd aan de Zweed Mikael Håfström die we nog kennen Derailed (2005) met Jennifer Aniston en Clive Owen.

Korte inhoud: Mike Enslin (John Cusack) is een niet al te succesvolle schrijver van boeken over bovennatuurlijke fenomenen. Als research voor zijn nieuwe boek gaat hij op zoek naar de beruchte kamer 1408 in een New Yorks hotel. Vastbesloten te bewijzen dat de verhalen rondom de kamer een mythe zijn, schrijft hij zich in als gast, ondanks waarschuwingen van Mr. Olin (Samuel L. Jackson), de hotel-eigenaar.

De naam van Stephen King is al zoveel door het slijk gehaald met B-film – soms maar niet altijd tegen de zin van de auteur zelf – dat je er als filmdistributeur niet altijd wil mee uitpakken. Toch wel schrijnend dat veel van die adaptaties nauwelijks het niveau halen van de teksten waarop ze zich hadden geïnspireerd. Wat betreft het hardnekkige cliché, ‘het boek is beter dan de film’, geldt in ieder geval wel voor de Stephen King films.

Twee Stephen King adaptaties die bij mij een grote impact hebben nagelaten zijn Christine (1983) en Pet Sematary (1989). Maar andere prenten die ook wel de moeite waren zijn uiteraard Carrie (1976), The Dead Zone (1983), Stand by Me (1986), Dolores Claiborne (1995) en Apt Pupil (1998). En ik zou nog de Frank Darabont films vergeten of die huiveringwekkende Salem’s Lot (1979) tv-film. Maar moest ik hier de oerslechte King-adaptaties opsommen dan zou deze blog meteen uit zijn voegen barsten. Gezien de remake-rage zouden ze beter eens een aantal van die waardeloze prenten aanpakken. Ze zouden de horror-meester zeker een dienst bewijzen.

Wat betreft 1408, het is niet de beste adaptatie, maar toch wel één van de betere Stephen King films. Het is zelfs de eerste horror in lange tijd waar Stephen King in eigen persoon volledig achter staat. En dat terwijl quasi de ganse filmzich ontrolt binnen de muren van een hotelkamer! Verwacht dus geen visueel verbluffende actie-sequenties of spannende achtervolgingen. Alles speelt zich af in die kleine ruimte en in de psyche van ons hoofdpersonage.


1408 pic 11408 pic 21408 pic 3

© The Weinstein Company

Ik ben zelf geen grote fan van de regisseur, maar de rest van de crew en de cast hebben in ieder geval voortreffelijk werk geleverd. Ik denk dan maar aan de input van producer Lorenzo di Bonaventura (Transformers, Stardust, Constantine) en scenarist Matt Greenberg (Reign of Fire) alsook het talentvolle schrijversduo Scott Alexander en Larry Karaszewski (Man on the Moon, The People vs Larry Flint, Ed Wood) die hier voor de eerste maal te doen hebben met een horrorprent. Deze laatste twee hebben er zeker hun tanden in gezet en een old-school horrorfilm gemaakt, in de stijl van Roman Polanski’s Rosemary’s Baby (1968), The Tenant (1976) en Repulsion (1965). Ze zijn daar trouwens aardig in geslaagd en ze mogen van mijn part nog meer horrorfilms schrijven. De psychologische terreur in hun scenario is allesomvattend, eenvoudig en zeer efficiënt. Het feit dat alles ook heel traag op gang komt zorgt er meteen voor dat we meer vertrouwd raken met het hoofdpersonage en ook meer betrokken zullen worden met de gruwel die hem zal tergen.

Ik kan er eigenlijk weinig over vertellen zonder te spoilen, maar als jullie nog de kamer 237 herinneren uit die andere film van Stephen King, The Shining (1980), dan hebben jullie een idee wat jullie te wachten staat. Dit is waarschijnlijk de slimste horrorfilm van het jaar en één van de betere films die momenteel in de bioscoop draait. Verwacht niet al teveel bloedspatten, gore, boormachines en kettingen zoals in al die Saw en Hostel films, maar geniet met volle teugen van ‘echte’ horror met een knappe vertolking van een schitterende John Cusack in een huiveringwekkende en claustrofobische huis clos van Stephen King. De film is te verkrijgen op DVD in een Special Steelbox 2 Disc Edition met een directors cut (+ 15 minuten beeldmateriaal) en met twee alternatieve eindes. De film is ook te verkrijgen op HD DVD en Blu-ray.

rating


Beoordeling: 3.5 / 5

Recensie door op 17 februari 2008

***Related Posts***
04/09/2007: The Mist trailer
20/10/2006: The Mist van Stephen King verfilmd

 


*** 1408 trailer ***

5 Comments

  1. Accu

    Ik was toch wel verrast over de plotwending halverwege en het einde viel me ook helemaal niet tegen. Ik had wel verwacht dat Samuel L. Jackson er meer in voorkwam, maar dat vond ik achteraf gezien niet erg.

    Reply
  2. silverspike

    Ik zag ook een aparte horror-thriller. Goeie acteerprestaties, maar wat wil je met bv Samuel L. Jackson en John Cusack in je cast. Ik vond het verhaal de 1e 3 kwartier wat soft, zelfs een tikkeltje saai maar daarna heb ik toch dik een uur zitten genieten van een spannende film waarvan ik niet meer wist wat nu nep was en wat werkelijkheid was. Het slot van de film vond ik ook zalig, eindelijk eens niet zo een stereotyp einde.

    Reply
  3. Richard

    Ik heb deze film ook al gezien in de bios…
    Maar een goeie film hoor. Al vond ik het niet bepaald horror achtig maar meer thriller achtig. Begin kwam inderdaad traag op gang.

    Reply
  4. Sho

    Er is geen standaard vast te leggen, temeer omdat er zoveel verschillende soorten horror’s zijn zoals splatter, gore, monster … Blair Witch wordt ook aanzien als horror, terwijl je in principe niets ziet. Maar meestal wordt aangenomen dat thrillers niets van doen hebben met monsters, geesten, zombies, heksen, gedrochten,… Daarentegen zijn serialkillers meestal wel thrillers, omdat deze een meer ‘realistisch’ karakter hebben.

    Reply
  5. govert

    ik vond alleen het eerste half uur goed de rest is een uit de klauwen gelopen standaard verfilming .veel geschreeuw veel onnodige camara bewegingen veel special effects die geen meerwaarde geven.der zit trouwens nog een verwijzing in nnar een stephen king verhaal/film,als cusack buiten het gebouw op het randje stat waar geen raam te bekennen is verwijst dat naar een verhaal van een vent die na een ruzie met een maffia baas op een randje om een gebouw heen moet lopen als ie wil blijven leven.
    een half uurtje dat beter verfilmt is als dit geval.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *