Site icon De FilmBlog

Top 10 Tips voor een geslaagde Oscar-Pronostiek

Op 22 januari 2008 zullen de Oscar-nominaties bekend gemaakt worden, een dag na de Razzie-nominaties. The Academy Awards wordt door velen uitgespuwd, maar diezelfde mensen zouden een gat in de lucht springen moesten zij ooit een nominatie krijgen. Het blijft tot op vandaag het meest bekeken award-show. Maar het is en blijft een “kunst” – wedstrijd, net zoals dat het geval is bij Cannes of het Sundance Festival, en heeft in tegenstelling tot die twee andere festivals, een eerder commercieel karakter. Dit sluit echter niet uit dat films als Brokeback Mountain en The Queen toch ook wel in de categorie van Beste Film verzeilen. Ik kijk er naar uit voor de show, de rode loper, de speeches, de stand-up comedy (dit jaar opnieuw gehost door Jon Stewart), en ook wel om achteraf dan te klagen dat ze een paar mensen over het hoofd hebben gezien. Maar ik neem het allemaal niet zo ernstig.

En ieder jaar krijgen we dan ook een pronostiek van wie al dan niet genomineerd zal worden en/of Oscar-winnaar. En eigenlijk is het maken van zo’n een lijst niet zo een ingewikkeld procédé. Meer nog, je hoeft zelfs geen grote filmkenner te zijn om het bij het rechte eind te hebben. Hieronder vinden jullie een Top 10 van hoe je een Oscar-kandidaat kan voorspellen. Dit zal jullie zeker helpen wanneer je eventueel zou meedoen aan één of andere Oscar-poll.

Top 10 Tips voor een geslaagde
Oscar-Pronostiek

1. Het is beter om geprezen te worden door enkelen, dan geliefd door allen

Dit is niet enkel een levenswijsheid, maar tevens ook een regel bij de Best Picture-genomineerden. De voorschriften van The Academy luiden alsvolgt: elke Oscar-kiezer maakt een top 5 op van de voor hen Beste Film van het voorbije jaar. Maar de interpretatie van die stemmen is niet van numerieke aard. Alles draait rond de populariteit van bepaalde films. Concreet betekent dit dat prenten, die door velen op de eerste en tweede plaats worden gezet, in aanmerking komen voor Best Picture. De films die worden gekozen op de 3, 4 en 5 positie zijn minder (tot helemaal niet) van tel. Dus een film die numeriek meer wordt vermeld op de stembiljetten maakt minder kans om verkozen te worden, dan een film die een aantal keer op de eerste en tweede plaats staan. De passie moet overheersen boven de consensus. Dit heeft als gevolg dat kwalitatieve films als Walk the Line (2005) en Dreamgirls (2006) uit de boot vallen voor Best Picture. Op ieders zijn lijstje staan als 5de keuze volstaat dus niet.

2. Films die je te cool vindt om genomineerd te worden voor Beste Film, zullen wel een nominatie krijgen voor Beste Script

Het zijn de scenaristen die de intelligente films weten uit te pikken. De laatste jaren zijn dan ook films als Pan’s Labyrinth, Children of Men, A History of Violence, The Squid and the Whale and Eternal Sunshine of the Spotless Mind genomineerd voor beste Scenario. In deze categorie zijn het sterke films die zegevieren, en is er geen plaats voor pop-idolen.



© Universal Pictures

3. Regisseurs komen uit alle landen

Het lijstje van de Beste Regisseurs van de Directors Guild of America zal in vele gevallen lijken op de lijst van Beste films, met dit verschil dat er altijd wel een Amerikaan zal sneuvelen voor de goede zaak; en dat is zorgen dat ook niet-Amarikaanse regisseurs zullen genomineerd worden, zelfs al komen 5 Amerikaanse cineasten met superieure filmprojecten. Dus als Scorsese, Spielberg, DePalma, Eastwood en Oliver Stone alle 5 afkomen met baanbrekende films, zal na een spelletje poker één van de regisseurs plaats moeten ruimen voor Stephen Frears of een andere niet-Amerikaan.

4. Acteurs zijn emotionele wezens met een genereuze ingesteldheid

Ze zijn verzot op nieuwkomers, zeer jonge of zeer oude acteurs, de betrouwbare acteur met lange carrière of met een ontroerende geschiedenis, de koppige en/of vaak ondergewaardeerde veteraan, acteurs met een uitgesproken accent of met een bijzonder (lees: lelijk) uiterlijk. Acteurs die kans maken op een nominatie moeten in drama’s hebben meegespeeld waarin ze hun glamour-imago doorbreken met hartverscheurende scènes.

5. Mooi is beter dan baanbrekend

En deze regel geldt voor heel wat categorieën. Wie “mooi” zegt, zegt ook vaak ‘meer budget’. Daar ligt het grote verschil met heel wat andere integere filmfestivals die vaak niet te imponeren zijn met productiemiddelen, maar wel met inhoud en karakterontwikkeling. Daarom heb je heel wat filmscholen bij ons die de regel handhaven dat iedereen zijn eindwerk moet zien te realiseren met gelijke middelen, om zo te voorkomen dat rijke studenten plots 75’000 euro steken in hun eindwerk en zo meteen iedereen de ogen kan uitsteken met technisch vernuft. Maar grote regisseurs herken je door hun slagkracht in kleine low-budget projecten. Maar de oscars is nu eenmaal een glamour-show en zij hebben geen boodschap aan “less is more”. Kijk maar naar de categorie van Cinematography, Art Direction, Costume Design, … Periode films winnen op hedendaagse prenten, uitbundigheid haalt het van eenvoud en ongewoon is beter dan intelligent of grimmig. De categorie Cinematography is iets meer mee met de moderne tijd, maar zij hebben ooit The Godfather I & II op een onvergeeflijke manier over het hoofd gezien en zelfs niet genomineerd (Cabaret en The Towering Inferno kregen de oscar voor beste Cinematografie). En wat met het verschil tussen art-direction en cgi? Wees gerust, de meesten die hun stem uitbrengen hebben geen flauw benul wat echt is en wat uit een computer komt.


6. Hecht geen belang aan de enkeling die hoog van de toren blaast

Het is een terugkerend fenomeen dat de laatste jaren zijn oorsprong vindt op de filmblogs en filmforums. Films waar je – in tegenstelling tot de massa – verzot op bent, komen zelden voor bij Oscarnominaties. Ook films die je vreselijk vind (bekijk binnenkort mijn top 10 van de Slechtste Films van 2007) kunnen wel eens de één of andere nominatie op zak steken. Het is niet omdat jij een film als meesterwerk aanschouwt, dat de anderen allemaal idioten zijn.

7. Breng de internet-lobby in persectief

Oscar-stemmers houden geen rekening met de honderden filmsites die elk hun beste films prijzen. Ze hebben het te druk met hun geld te spenderen aan luxe goederen of films te maken. Twee films worden momenteel al uitgeroepen dat Beste Film van het jaar; There Will Be Blood (2007) en No Country for Old Men (2007). Maar het zou goed kunnen dat deze twee films niet worden genomineerd voor Beste Film. Ik heb ze nog niet gezien, maar de trailers zien er indrukwekkend uit. Toekomst zal uitwijzen of ze erkend zullen worden.



© Paramount Vantage

8. Ontcijfer de marketing-taal

Let op de volgende beweringen tijdens de promo-maanden: “Insiders zeggen…” (lees: een marketeer heeft ons verteld dat), “Het woord op de straat is…” (lees: wij denken dat) “X wordt verkocht aan 30 landen” (lees: de amateurfilm van mijn buurman kan verkocht worden aan 192 landen, maar dat wil niets zeggen over de waarde van een film) “X heeft in zijn eerste week Y aantal bezoekers getrokken naar de bioscoop” (lees: kwaliteit is niet evenredig met het aantal bezoekers – maar dit is altijd goede promotie gezien de massa op dat vlak geen referentiekader heeft) “De stemmers neigen te gaan naar …” (lees: ik sta hier schaamteloos uit mijn duim te zuigen)…

9. Wees sceptisch tegenover statistieken

Als een pronostikeur begint met: “Reeds 4 keer in de geschiedenis heeft een actrice die genomineerd is voor een Golden Globe, maar niet won, maar getipt was door de New York Times dan zal deze actrice …” dan heeft hij te hard zitten zwoegen. Mathematische theorieën zijn ondergeschikt aan gezonde instincten.

10. Regelmatig eens een filmpje meepikken helpt

Ik kan hier niet genoeg de nadruk op leggen. Een geslaagde pronostiek begint met kennis van zaken.

Exit mobile version