Terwijl Frankrijk in de ban is van de Amerikaanse thriller, met films als Truands (2007) en Le Serpent (2006), zit Nederland in een horror-fase of zoals ze het ook wel noemen: de opgang van de nederhorror. Zo is er Dood Eind (2006) van Erwin van den Eshof en Sl8n8 (2006) van Frank van Geloven en Edwin Visser. Beide films hebben trouwens dezelfde muse: de roodharige actrice Victoria Koblenko. Hier volgt de samenvatting van beide films:
Korte inhoud Dood Eind: Tijdens een gezellige avond rond het kampvuur worden zeven jeugdvrienden plotseling aangevallen door een stel bloeddorstige honden. Ze weten zich in een oud, verlaten landhuis te verschansen, maar dat blijkt niet zo verlaten als gedacht. Ze horen geluiden, deuren sluiten vanzelf en ze zien de beangstigende verschijning van een vrouw. Maar het is pas het begin van de duivelse opgave om het huis veilig weer te verlaten. De paniek, de toenemende kou, vermoeidheid en onderlinge conflicten maken hun zoektocht naar een uitweg tot een hel. Toch zullen de overlevenden het angstige verleden van het huis helemaal moeten ontrafelen voordat er weer licht door de duistere gangen zal schijnen… trailer
Korte inhoud Sl8n8: Kristel Lodema (Victoria Koblenko) gaat met vier vrienden naar een oude Belgische steenkolenmijn om het manuscript op te halen van Martin, haar zojuist overleden vader. Martin deed als criminoloog onderzoek naar de seriemoordenaar Andries Martiens, die een eeuw geleden als ‘vuurman’ in de mijn overleed. Vuurmannen waren ter dood veroordeelden die in de mijn hun laatste kans kregen. Na een rondleiding in de mijnschachten met een klein groepje ‘toeristen’, een therapeut (Kürt Rogiers) en zijn patiënten, komt de groep vast te zitten in het mijnlabyrint. Uit verveling en onder invloed van XTC oppert een aantal van Kristel’s vrienden het idee om een séance te houden met het Ouija bord van Kristel’s vader. Wat als een grap begint mondt uit in een nachtmerrie… trailer
De trailers zijn in principe uitwisselbaar, want de twee films spelen met dezelfde effectjes en flitsmontages. Zelf moet ik de films nog zien, maar de critici zijn in ieder geval niet te spreken over de kwaliteit van de twee horrorprenten. Het zijn blijkbaar slasher-films die maar weinig aan het genre toevoegen. Sl8n8, die werd opgepikt door Universal, lijkt de betere van de twee films, maar het is niet echt om over naar huis te schrijven. De originaliteit is er ver te zoeken en echt gruwelijk blijken ze niet te zijn. Vergelijk dit maar eens met het origineel van TCM (1974) of Halloween (1978). Daar zitten geen visuele effecten in, maar is de film zoveel keer meer efficiënter. Maar de films zijn zichtbaar met heel veel enthousiasme gemaakt. Ik ben eens benieuwd wie van jullie deze films al heeft gezien, en vooral ook naar jullie commentaren.
Als Nederlander is dit inderdaad niet echt iets om trots op te zijn. En er staan nog 3 dergelijke films gepland! Waaronder Horizonica. Hier spelen een hoop kenissen van mij in, maar ik moet helaas bekennen dat deze ook vrij slecht is.
Slecht of niet, het feit dat men zulke films durft maken, zegt wel iets. Bij ons in Vlaanderen zou dit gewoon niet gedaan worden. Liever op veilig spelen, zodat onze industrie vastgeroest blijft zitten.
Ik heb niet echt zin om deze films te zien, maar ze getuigen toch wel van lef.
Waar wij Vlamingen niet echt met denderende, nieuwe projecten op de proppen komen.
Mijn nieuwsgierigheid gaat dit jaar uit naar “Le Prince De Ce Monde” aangezien ik daaraan heb meegewerkt en “Glenn” omdat het als sciencefictionfilm in het Engels wel een gewaagde combinatie is. Of beide films goed zijn, laat ik in het midden. Maar de Walen slagen er wel in om zulke projecten van grond te krijgen en zelfs acteurs als Billy Boyd tot hier te krijgen.
Wat hadden wij? Mickey Rourke in “Shades”, iemand?
windkracht 10 was nu niet echt op veilig spelen en de film heeft niet genoeg bezoekers getrokken om uit de kosten te komen. vlamingen willen geen vlaamse films zien in de bioscoop, punt. Hollanders daarentegen zijn meer geneigd om films van eigen bodem te gaan zien. En Zwartboek bewijst dat klassieke cinema nog het meest scoort.
walen maken meer films dan vlamingen omdat walen meer co-producties aangaan met Frankrijk, dan dat wij co-producties aangaan met Nederland. films maken kost veel geld, en vlaanderen op zijn eentje heeft na al die mislukkingen niet echt meer een filmindustrie die op iets trekt. Waar zit Erik Van Looy? Stijn Cininkx? Juist ja, bij televisie.
Baladen met gigantisch veel horrorclichés, zuiver voorspelbaar, veel te veel close-ups, irritante puberale jongeren, vreselijk onsubtiele naare beelden en een slechte ADHD montage.
Toch grijpt sl8n8 je vanaf het begin bij de keel en heeft de film zeker zijn momenten. Voor herhaling vatbaar? Als het beter wordt: JA!
@miiki: dat Vlamingen geen Vlaamse films willen zien, geloof ik niet. Indien dit waar zou zijn, hoe verklaar je dan De Zaak Alzheimer. 800’000 bezoekers die onder dwang naar de bioscoop werden gedreven? Vlamingen gaan naar een film wanneer er “goeie” promotie wordt gemaakt – en dat slaat ook op het afleveren van een sterke trailer – en daarvoor heb je natuurlijk een goeie film voor nodig. Windkracht 10 is een complete ramp, en heeft veel weg van een languitgerokken videoclip met tussendoor stukjes tv-drama van geen belang. Dan nog liever Sl8n8 (al moet ik deze dus nog zien).
het zyn echt 2 super films wil ze elke keer wel weer eens zien!
ik heb ze op dvd en ze vallen wel mee voor een nederlandse film maar als die in amerika was gemaakt was die zeker veel beter gedaan