Ik ga jullie iets bekennen (en hopelijk wordt deze blog nog steeds niet gelezen door de vriendin) maar ik heb een zwak voor Helena Bonham Carter. Ik vind haar zo een fascinerende actrice dat ik uitkijk naar om het even welke film waarin ze ook maar het kleinste rolletje vertolkt. En meestal zijn het ook films die iets te vertellen hebben wat enigszins de moeite is om 2 uur van je tijd in beslag te nemen. En dat zal naar goede gewoonte ook wel het geval zijn met Conversations with Other Women (2005), de debuutfilm van Hans Canosa.
Korte inhoud: Een vrouw en een man ontmoeten elkaar op een huwelijksfeest. Er wordt geflirt en er ontstaat een seksuele spanning tussen beiden. Wanneer ze het feest verlaten en zich terugtrekken naar een hotelkamer, begint de passie en de spijt elkaar af te wisselen. Bekijk hier de trailer.
Dit kan een zeemzoete film worden, maar er zijn twee dingen die mij aanspreken. Enerzijds de cast, niet alleen Helena Bonham Carter kan voor mij weinig verkeerds doen, maar ook Aaron Eckhart is een acteur met heel veel uitstraling die zichtbaar heel flexibel is in zijn acteerspel. En binnenkort zullen we hem nogmaals kunnen bewonderen in twee totaal verschillende films: het cynische Thank You For Smoking (2005) en het aangrijpende The Black Dahlia (2006).
Wat mij eveneens aanspreekt is het concept van de film. De personages krijgen geen naam en worden elk afzonderlijk geanalyseerd via splitscreen. Dit creëert een boeiende filmervaring, want je ziet de film uit twee totaal verschillende standpunten. Dit maakt de liefdesrelatie intrigerend en verrassend. De film zet in ieder geval een stap verder in de splitscreen techniek – in die zin dat het niet meer gehanteerd wordt om verschillende situaties te tonen op verschillende locaties, maar wel om twee personages van elkaar te distantiëren terwijl ze naast elkaar staan. Je kunt zelf uitmaken of je kiest voor de brave snul of de gesofistikeerde, gekwetste cynicus, en zo The Battle of the Sexes herleven. Als grote fan van de 70’ties actie-prenten en de “24”-serie wil ik ook wel proeven van deze split, hoewel ik denk dat het vooral de kwaliteit van het acteursspel determinerend zal zijn of de film ook daadwerkelijk zal slagen in zijn opzet.
De film is met een heel klein budget gedraaid op DV en nadien overgezet op 35mm. Op dit moment is er nog geen releasedatum bekend voor België, maar verwacht wordt dat de film eind 2006 in de alternatieve cinemazalen verschijnt.