Site icon De FilmBlog

“Lost”, een dure ‘tv-soap’

Het moet gezegd worden. De tv-drama reeksen zijn de laatste tijd echt wel in trek en de kwaliteit en complexiteit verhoogt zienderogen. Zo is er bijvoorbeeld Alias, Six Feet Under, 24 en, onlangs begonnen op VT4, Lost, de serie van J.J. Abrams (Alias) … of Anthony Spinner, die momenteel een rechtszaak heeft aangespannen tegen de makers van Lost wegens fraude. Blijkbaar zouden ze zijn ideeën hebben gestolen. Hij eist een erkenning op de generiek en een percentage op de winsten en verkoop van de serie waar hij zou gerechtigd op zijn. Officieel werd de serie geschreven door Damon Lindelof, Jeffrey Lieber en Abrams zelf.

”Lost”, die een Emmy Award in de wacht sleepte voor beste drama, blijkt de duurste te zijn van de 4 die ik heb opgesomd en misschien ook wel de meest overroepen. In deze typisch Amerikaanse post 9/11 serie zien we 48 mensen stranden op een onbewoond eiland in de Stille Oceaan na een vliegtuigcrash, en moeten een hecht team vormen willen ze overleven. Maar op het eiland zijn ze blijkbaar niet alleen… Voor de fans van de serie zou ik hier stoppen met lezen, want ik vond de eerste aflevering om het zacht uit te drukken maar flauwtjes.

Dit is mijn review geschreven na het zien van de eerste aflevering. Net zoals ik de eerste aflevering van “24” ooit heb besproken, doe ik dit opnieuw met “Lost”. Uiteraard kan ik er volledig naast zitten wanneer ik alle afleveringen na elkaar zou zien. Of misschien sla ik wel de nagel op de kop met mijn oordeel over het eerste puzzelstukje. Maar aangezien er prijzen worden uitgereikt voor pilootafleveringen en de eerste aflevering echt moet kunnen overtuigen, vond ik het interessant om even te posten wat mijn bevinden waren. Leve de vrije meningsuiting!

Ze pakken uit met het grote geschut, maar de uitwerking is nogal dunnetjes. Uiteraard blijf je wel kijken naar de grote sets en mooie decors, maar dit blijft echter een tv-serie. Verwacht dus om de haverklap geen vliegtuigcrash. Het zou zelfs kunnen dat een groot stuk van het budget is opgebruikt met deze intro en dat ons nog enkel soap-achtige verwikkelingen staan te wachten. Kenmerkend aan dergelijke series is dat ze tergend traaaaaaag vooruit gaan. Zo traag dat wij allemaal verstrikt zullen raken in de verschillende kleine incoherente verhaaltjes van geen belang. Spannende serie…voor mensen die 13 jaar of jonger zijn.

Bij het lezen van de korte inhoud was ik zeer onder de indruk, maar mijn ontgoocheling was des te groter. Ik ben een grote fan van “24”, ik hou enorm van “Six Feet Under”, “Alias” is een zalige serie, maar “Lost” is gewoon CRAP! Alles ziet er nogal fake uit en ronduit belachelijk. Het script trekt op de ballen, de scènes en dialogen zijn cliché, de casting lijkt wel op een samenraapsel van 90210-acteurs en de vrijgezellen uit Temptation Island en het hoofdpersonage heeft evenveel charisma als een koelkast. Maar wat mij nog het meest irriteert bij het zien van de eerste aflevering, is dat ik het verdere verloop al kan raden. – Oppervlakkige conflicten tussen de verschillende personages terwijl het bulderende beest in de struiken de theorie van de 10 kleine negers toepast. –

Merk op dat wanneer je 2 à 3 afleveringen mist, dit nog niet dramatisch zal zijn gezien er waarschijnlijk weinig zal gebeuren. Lost is een typische tv-formaat. Het is jammer als je niet meer weet wie een relatie heeft met wie, laat staan wie de personages uiteindelijk zijn (en we hebben er 48 !). En dan zou de kans bestaan dat de toeschouwer gaat wegzappen. Vandaar ook het belang van hun groots opgezette intro. Maar ik denk dat als je later inpikt je nog altijd wel zal kunnen volgen. De personages zijn zo voor de hand liggend dat de situatie wel meteen duidelijk zal zijn. En dit in tegenstelling met een serie zoals “24”, wat een typisch cinema-product is met een minimum aan banale conflicten en een knap uitgeschreven verhaallijn met tientallen complexe plotwendingen. Je moet de situatie kennen en kan dan pas voluit genieten van de serie. Lost is duidelijk meer character-driven dan plot-driven, maar met stereotiepe personages (de hero MacGyver dokter, de verloren junkie, een gedrogeerde rockster, de hautaine blondine met knap lichaam, de natuurlijke vrouwelijke partner voor onze held, … en ik zou het nog vergeten, de gezellige dikkerd) wordt dit maar een saaie bedoening.




© American Broadcasting Company

Het probleem ligt niet aan de production design. Ik denk dat het geld goed is besteed. Ik verwacht knappe cinematografie en een paar leuke visuele effecten. Er zitten zelfs een paar goede acteurs tussen de bende. Het probleem ligt volgens mij echt aan het onvolwassen script en de flauwe regie. Het verhaal begint al surrealistisch met ons hoofdpersonage (Dr. Jack Sheppard, yeah right, de naam zegt al genoeg) die een paar honderd meters van de crash ligt tussen hoge bomen. Hij overleefde miraculeus, net zoals 47 andere passagiers terwijl het vliegtuig letterlijk uiteengerukt is. En dan krijg je zo’n typisch figuratie shot met mensen die heen en weer lopen rond een paar brokstukken met verzorgde make-up, mooie kleine verwondingen en uiteraard rimpelloze H&M kleding (die gendurende de uitzendingen waarschijnlijk wel zal variëren alsof ze elk nog hun bagage hadden). Je zou maar eens uw jonge doelpubliek uit het oog verliezen. Maar hebben die schrijvers al OOIT EENS EEN VLIEGTUIGCRASH GEZIEN?? Hebben zij enig idee van de impact van brokstukken van een lijnvliegtuig. Enkel Bruce ‘Unbreakable’ Willis had dit avontuur kunnen overleven, en dan nog…

Ik verwacht naar het einde toe, na x aantal afleveringen/seizoenen (ik denk toch niet dat ze het lang zullen trekken) we zullen merken dat eigenlijk niemand de crash heeft overleefd. Ik denk dat dit een soort droomsequentie is of een Identity film-actige serie waarin de makers een na-de-dood sequentie hebben uitgeschreven waar alles mag en alles kan. Ik zou geen andere verklaring kunnen bedenken of dit is gewoon een zielig en infantiel script. Op zich zou dit nog wel een leuk uitgangspunt zijn waar mensen in een virtuele wereld (à la Flatliners) moeten betalen voor hun zonden op aarde. Maar dan zijn ze nu al slecht bezig want hun expositie trekt op de ballen. Als ze dit willen vertellen moeten ze ook realistisch blijven in hun beschrijvingen. En dat gebeurt absoluut niet. Neem nu die draaiende motor. Een leuk effect, maar compleet onwaarschijnlijk.




© American Broadcasting Company

Soit, ik wil nog meegaan in deze Stephen King premisse, maar dan moeten ze consequent blijven en voluit gaan voor een nieuwe wereld, en niet zomaar een spelletje vogelpik spelen. Nu hebben ze coole scènes uitgeschreven zonder enige vorm van logica, maar gewoon om de kijker aan het lijntje te houden. Ik wil échte drama en fascinerende personages en geen kartonnen figuren zoals Jack (Matthew Fox), The Ultimate all-American Hero, die in een paar minuten tijd al 5 levens heeft gered van een gewisse dood. Hij trok nog net zijn shirt niet uit om zijn superman-pak te onthullen. We vergeten uiteraard even dat HIJ HONDERDEN METERS VER UIT EEN VLIEGTUIG IS GESLINGERD EN OP ZIJN RUG IS GELAND. Deze personages zijn allemaal dood of gaan straks allemaal uit hun bed vallen. Waarom heb ik een hekel aan voorgekauwd materiaal? Waarom verdraag ik niet dat ze ons de pap in de mond geven? Ha ja, ik weet het weer, OMDAT ER BETERE SERIES OP DE MARKT ZIJN DAN DEZE TROEP.

“Lost” is Gilligan’s Island meets Lord of the Flies meets Cast Away meets Daylight. Er zullen dus zeker en vast momenten van spanning en extase zijn, maar als je op zoek bent naar een echt ‘verhaal’ vrees ik dat je op je honger zal blijven zitten. Tenzij jullie natuurlijk te vinden zijn voor getelefoneerde maatschappijkritiek. In dat geval heb ik nog een film voor jullie, The Village. Het is mijn overtuiging dat de serie gebaseerd is op een samenraapsel van onnozele cliffhangers die snel op de zenuwen zullen werken. En ik zwijg dan nog van het “monster” in de struiken die de buurt “terroriseert” en die we waarschijnlijk niet eens zullen zien in de eerste (gok) 10 afleveringen, kwestie om op een goedkope manier de spanning erin te houden. En tot spijt van wie het benijdt, zullen die mensen die daar rondlopen ook allemaal wel cliffhangers aanbrengen, al dan niet via vervelende flashback’s. Of de serie ook met onthullingen voor de dag zal komen valt nog af te wachten. Maar antwoorden geven is uiteraard iets moeilijker dan King Kong geluidjes tussen de struiken en Spielberg-close-up shots van bange gezichten.

Ik voorspel mysterie, na mysterie, na mysterie, … zonder antwoorden. En dit is typisch aan ABC-producties. Trouwens, ABC staat voor A Bunch of Crap. Dit is allemaal speculatie en deductie bij het zien van de eerste aflevering, maar dit is ook niet de eerste tv-serie die ik heb gezien zoals jullie waarschijnlijk al gemerkt hebben. Ik hoop dat de intro totaal verschillend is van wat volgt en dat de scenaristen na hun flauwe expositie echt verrassend uit de hoek zullen komen. Maar ik vrees ervoor. En als dit niet evolueert bij de eerst volgende 3 afleveringen, haak ik af. Tot nu toe was Lost ‘a complete waste of my time’. Ik had beter een boek gelezen over fysica en zitten lachen met mensen die geloven dat jet-motoren nog kunnen draaien zonder brandstof en na een hevige crash.

***Related Posts***
19/04/2006: 45% minder kijkers voor het 2de seizoen van Lost
09/02/2006: Top 10 Beste TV Serie

Exit mobile version