Het zit blijkbaar ingebakken bij veel mensen om kost wat kost de schuld te gaan zoeken bij anderen om hun eigen vel te redden. Dat is zo in de sport, in de zakenwereld, en uiteraard ook in de filmindustrie. Bij een filmproductie is het nog altijd de regisseur die quasi alle verantwoordelijkheid draagt en in de meeste gevallen ook de persoon naar wie we ons – soms gemakshalve – richten. In geval de film moest falen, is de regisseur vaak de ‘kop van Jut’. Zelfs bij ons is het aangewezen als filmmaker beter geen slechte langspeler te maken, wil hij nog de kans krijgen om andere projecten te krijgen.
Ook al is het “zwakke resultaat” te wijten aan de incompetentie en de budgettaire onzorgvuldigheid van een productiehuis (spanningen, onafgewerkte decors, een slechte draaiplanning, regie-aanwijzingen die door de productie in de wind worden geslagen, het inschakelen van onervaren crewleden,…) – iets wat vaker voorkomt dan men denkt – dan nog zal de bioscoopbezoeker enkel oog hebben voor het eindresultaat geleverd door de regisseur. En laat ik er meteen bij zeggen dat de regisseur ook de stuwende kracht is en de visie achter elk filmproject. Maar ook hij kan fouten maken, en hij staat ook niet alleen op de set.
De film The Island doet het slecht aan de box-office. In zijn derde week zit de film nog maar aan 30 miljoen dollar, en voor een SF-actie-blockbuster die 122 miljoen heeft gekost is dit dus aan ware ramp. Zie trouwens ook mijn post over Stealth die eveneens met een zware kater zit. De producers van The Island hebben dus nu ‘in het openbaar’ een gezicht gegeven aan diegene die volgens hen verantwoordelijk zijn voor de rode cijfers in de balans van DreamWorks. En het zijn de hoofdrolspelers, Ewan McGregor en Scarlett Johansson die op de schandpaal worden genageld.
Blijft regisseur Michael Bay dan buiten schot? Wel, momenteel wel, maar dat zal wel eens kunnen veranderen. Ik heb de film nog niet gezien, en moet trouwens nog veel schade inhalen, maar volgens verschillende bronnen zou deze film wel eens één van zijn betere kunnen zijn. Vreemd dat hij dan met de meeste idiote films ongelofelijk succesvol is. Merk ook op dat dit de eerste film is die hij maakt zonder producer Jerry Bruckheimer. Het bewijs is geleverd dat een producer en zijn productieteam een invloed kunnen hebben op het succes van een film. Michael Bay’s volgende project is The Transformers, opnieuw zonder Jerry, maar deze keer wel met Steven Spielberg als executive producer. Michael zal zich moeten bewijzen met die film dat hij ook zonder de hulp van Jerry de studio rijk kan maken. In ieder geval zijn de producenten Walter Parkes en Laurie McDonald niet mals met hun kritiek op de twee hoofdacteurs en dit stond te lezen op hun website:
“Listen, those are the superstars of the future, not the superstars of the present.” McDonald ging nog een stapje verder en zei van Scarlett: “Even lesser television actresses, quite honestly, would have more connection to that audience.”
Ik vind dit eigenlijk nogal brutaal en een beetje flauw. Maar, ik moet de film nog zien. Het zou me enigszins wel verwonderen van twee talentvolle acteurs als Ewan en Scarlett dat zij niet voldoen aan de rol. Het zou de eerste keer zijn voor beide! Het is voor mij tevens nog niet helemaal duidelijk waarom een film zoals The Wedding Crashers en War of the Worlds het zo goed doen, en films zoals Stealth, Cinderella Man en The Island verschrikkelijk slecht. Laat me weten wat jullie hiervan denken…
helemaal mee eens, hoewel War Of The Worlds wel een hele leuke film was om naar te kijken. mar The Island lijkt me al maanden geweldig dus ik denk (van wat ik er heb gezien) dat ie ook heel goed word…. en Stealth en Cinderella Man lijken mij gwoon enorm KUT 😉
Heb The island nog niet gezien maar als ie al slecht is lijkt het me ook sterk dat het aan de acteeurs zou liggen. Heb zonet a lpve song for bobby long gezin met scarlet en ik kan alleen maar zeggen: jamjammie (en dan doel ik niet alleen ophaar uiterlijke verschijning want laten we eerlijk zijn: hubbahubba, maar ook op haar acteerprestatie).
net gezien en aan de acteurs zal het niet liggen. Naar mijn smaak wel te veel achtervolgingen en op-het-randje-van-dood-scenes en is er te weinig ingegaan op het gegeven clonen maar al bij al zeker niet slecht te noemen. Goed vind ik hem ook niet maar ik ben veel kritischer dan de gemiddelde bioscoopganger dus snap ik niet waarom hij zo weinig kijkers lokt.
Zojuist gezien, in een volle zaal wel te zeggen, maar zo slecht vond ik het niet.
Het verhaal vond ik wel interessant, en de actie scenes, waar Bay echt wel verstand van heeft, waren mooi om te zien. Ook wel grappige momenten en de mooie Scarlett wat alles compleet maakt.
Het is geen Reservoir dogs of andere topper, maar ik heb er van genoten en die wil ik binnen een paar maandjes wel in mijn DVD kastje zien staan.
Zie niet wat er mis is met de acteurs, speelden hun rol wel goed.
Weer zon dom excuus. Volgens mij te wijten aan die andere films die nu op de hitlijst staan en Bay’s naam, want daar staan er al wat mindere goeie op..
Een van mijn zonden is dat ik Michael Bay films ( bad boys, the rock en ja, misschien wel mijn grootste zonde van allemaal, pearl harbor ) uitermate entertainend en dus ook in zekere mate “goed” vind.
The Island heb ik nog niet gezien, maar wil ik wel zien. De trailer doet denken aan thx 1138 maar of the island echt overeenkomsten zal vertonen met deze experimentele film blijft de vraag. Ik verwacht in ieder geval dat ik me zal amuseren met de film en met scarlett johansson, en mocht hij iets meer bieden is dat altijd meegenomen. Misschien is dit wel het geval en doet hij het daarom minder aan de kassa?
In de zomer zijn we al eens minder kritisch dan anders maar “films” zoals stealth ( ok, jessica biel is wel een pluspunt ) die mij echte draken lijken laat ik toch links liggen.
In ieder geval nog één keer slapen en dan kan iedereen gaan kijken wat the island nu werkelijk al dan niet in petto heeft!
The Island is al van verleden week in de ciné, in ieder geval toch in A’pen. Ik vind niet echt dat hij meer biedt dan je verw, tenminste als je met meer bedoeld onverw wendingen, verbazingwekkende ideëen die in de film zijn verwerkt of een gevoel van ‘godverdomme zeg je moet er toch maar op komen he’. Maw ik zie geen enkele reden waarom deze film weinig kassa-succes heeft. Beste aan deze film was (alweer) Steve Buscemi.
ook (nog?) niet gezien,
maar op vrtnieuws.net stond dat de film uit 2 delen bestond, waaronder, een veel te lang actie/breinloze achtervolgingsgedeelte.
Ik denk dat de boxoffice resultaten (eerste weekend) vooral bepaald worden door marketing/recensies, je weet immers maar 2uur na het kopen van je filmkaartje of de film goed was.
ik heb vandaag nog eens kunnen vrijmaken voor een dagje cinema. Twee films gezien: Land of the Dead, vond ik maar een saai afkooksel en zelfs minder goed dan Dawn of the Dead. Tweede film, yep u raadt het, The Island. Mixed feelings, maar ik zal hier snel even mijn gedachten in een post schrijven.