David Fincher verfilmt Facebook van Mark Zuckerberg

Het wordt Jesse Eisenberg die de rol van Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook, zal spelen in de biopic The Social Network (2010) in regie van David Fincher (Se7en, Zodiac, The Game). Eerder vielen namen als Michael Cera and Shia LaBeouf, maar uiteindelijk koos de regisseur voor de iets minder bekende acteur uit Zombieland en The Squid and the Whale, Jesse Eisenberg. In de film zien we ook nog “The Office” actrice Rashida Jones, popster Justin Timberlake, Max Minghella (zoon van de overleden regisseur Anthony Minghella) en Andrew Garfield.


Mark Elliot Zuckerberg is een Amerikaanse computerprogrammeur en ondernemer die tijdens zijn studies aan de Harvard-universiteit, samen met drie medestudenten in 2004, de social-networkingsite Facebook heeft opgericht. Tegenwoordig is hij algemeen directeur van dit populaire sociale netwerk op het internet. Softwarefirma Microsoft nam op 25 oktober 2007 een aandeel van 1,6 procent in Facebook en telde daar 240 miljoen dollar voor neer. Door deze transactie werd Facebook op papier ineens 15 miljard dollar waard. Eerder had Zuckerberg een soortgelijk bod van Google Inc. afgeslagen en een bedrag van één miljard dollar geweigerd dat Yahoo! wilde betalen om Facebook in handen te krijgen.

Ik ben verzot op de films van David Fincher, maar dit is misschien wel zijn eerste film die volledig afwijkt van wat we gewoon zijn van de man. Dit is geen thriller of donker en obscuur verhaaltje, maar wel een biopic met een cast van jonge mensen die hoofdzakelijk uit de tv-wereld komen (Malese Jow, Brenda Song, Rooney Mara, Marcella Lentz-Pope, Adina Porter…). Maar het heeft er wel alle schijn van dat de regisseur met deze ‘The Face Behind the Book’, alles in het werk wil zetten om zijn batting average te verbeteren bij de Academy Awards. Het scheelde niet veel of hij had de Oscar voor Beste Regie op zak voor Zodiac, maar zijn tweede poging (The Crappy Case of Benjamin Boring of hoe heet dat ding ook al weer…) was toch wel iets van een teleurstelling. In het geval mocht dit werkelijk een achterliggende gedachte zijn, vind ik het toch maar een spijtige zaak. Fincher heeft minstens al 2 Oscars moeten winnen en het genre op zich zou in principe geen rol mogen spelen. Anderzijds begrijp ik zijn ijver om ook andere filmgenres naar zijn hand te zetten.

Dat miljoenen mensen beschikken over een Facebook pagina, wil nog niet zeggen dat ze allemaal deze film gaan zien. Maar het wordt wel meteen een doelpubliek. En wat beter om een film te promoten met de steun van internet en dan i het bijzonder Facebook zelf. Toch vrees ik een beetje voor een onderkoelde film van een jongeman die zijn inspiratie zocht in MySpace om een gelijkaardig netwerk systeem uit de grond te stampen. Ik ben niet zeker of iedereen hier 10 euro voor wil betalen…

Update 13/05/2010: De producers van de Facebook-film zullen zich blijkbaar verslikken in hun koffie nadat ze dit nieuws zullen lezen. Blijkbaar vindt de oprichter Mark Zuckerberg dat de gebruikers van zijn socialenetwerksite ‘dumb fucks’ of kortweg ‘dommekloten’ zijn. Dat blijkt uit een chatgesprek dat de jonge Zuckerberg voerde met een vriend, toen hij ‘The Facebook’ net had opgericht aan de universiteit van Harvard.

In het gesprek pronkt de toen 19-jarige Zuckerberg dat hij allerhande gegevens van 4.000 collega-studenten tot zijn beschikking heeft. Hij zegt schamper dat ze hem blijkbaar vertrouwen, en noemt ze dan ‘dumb fucks’. Hier is de volledige conversatie, die in handen kwam van Business Insider. Facebook ontkent de echtheid van het chatgesprek niet.

Zuck: Yeah so if you ever need info about anyone at Harvard
Zuck: Just ask.
Zuck: I have over 4,000 emails, pictures, addresses, SNS
Vriend: What? How’d you manage that one?
Zuck: People just submitted it.
Zuck: I don’t know why.
Zuck: They “trust me”
Zuck: Dumb fucks.

5 Comments

  1. Micha

    En wat nog? Twitter the Movie of The Return of You Tube? Wel vreemd dat Fincher zich hier aan waagt. Wou hij trouwens geen strip verfilmen? Kan niet zeggen dat ik hier op zit te wachten…

    Reply
  2. Fabian

    ‘From Se7en to Facebook’ is dat niet zo een beetje als ‘From Hero to Zero’? Waar zit de intrige, waarom een film en geen documentaire? Ik denk dat zijn oscar nog niet voor de eerste 2 jaar zal zijn.

    Reply
  3. Aless

    de film is nog niet uit of hij wordt al afgewezen. david fincher kennende zal hij zich niet tevreden stellen met een simpel relaas over het ontstaan van facebook. het werd trouwens eens tijd dat hij eens ‘andere’ film wou doen.

    Reply
  4. Lg gw62

    Misschien zit er wel een reuzeinteressant verhaal achter deze jonge ondernemer, wie weet wat er allemaal tevoorschijn komt. Daarbij worden films vooral gemaakt om geld te verdienen en als zij denken met het FaceBook publiek misschien al een minimum aantal bioscoopbezoekers te trekken is dat slim bekeken. En 10 Euro, Zeker wel een hele chique bioscoop?

    Reply
  5. Gertje

    Ik heb de film gezien en ondanks wat alle mansen zeggen was het niet een hele spannende film, meer interressant over de geschiedenis van facebook. ik zou ook wel eentje willen zien over de oprichting van google

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *