Mocht er ooit een Speed 3 film zijn gemaakt, zou dit eigenlijk wel het perfecte script voor zijn, na de bus en de boot. De opkomende Netflix-film Carry-On (2024), die op 13 december 2024 is uitgebracht, is een strakke en spannende kerstthriller. De regie van de film lag in handen van Jaume Collet-Serra, en ondanks hij toch wel iets van een hit-and-miss regisseur is heeft hij hier een degelijke actie-thriller gemaakt. Hij is de man achter The Shallows (2016), wat een voortreffelijke haaienfilm was. Maar hij is ook de man die Black Adam (2022) heeft gemaakt. Dit is geen Netflix film maar de streamingdsdienst heeft deze wel opgepikt gezien de film geen bioscooprelease kon verzilveren, dus mijn verwachtingen waren niet te hoog.
Korte inhoud: Een mysterieuze reiziger (Jason Bateman) chanteert een jonge Transport Security Administration-agent (Taron Egerton) om een gevaarlijk pakket door de beveiliging te laten glippen en mee te nemen op een vlucht op kerstdag.
De plot verkent thema’s als morele dilemma’s en de druk om keuzes te maken in extreme omstandigheden. De film speelt zich af in een hectische luchthavenomgeving, wat de spanning en het tempo van de verhaallijn versterkt. Naast Egerton en Bateman bestaat de cast uit Sofia Carson, Danielle Deadwyler, Logan Marshall-Green en Dean Norris, die elk bijdragen aan de veelzijdigheid van de personages
Carry-On is de eerste film die voortvloeit uit de samenwerking tussen Netflix en Amblin Partners, het productiebedrijf van Steven Spielberg. De film werd opgenomen op locaties in New Orleans en Cleveland en had een geschat budget van 47 miljoen dollar, wat eigenlijk wel een pak geld is voor een straight-to-streaming film. Het script is geschreven door T.J. Fixman, met bijdragen van Michael Green, wat zou garant moeten staan voor een goed doordachte en boeiende verhaallijn. Met zijn PG-13 rating is de film geschikt voor een breed publiek, hoewel de inhoud sterke geweldsscènes, bloederige beelden en enkele suggestieve verwijzingen bevat.
Hoewel de personages clichématig zijn—Ethan heeft een zwangere vrouw en een mislukte politiecarrière—zijn de actiescènes en spanning meesterlijk opgebouwd. Bateman schittert als ijzingwekkende antagonist, een verrassende wending voor een acteur die vaak charmante rollen speelt. Egerton brengt een overtuigende mix van kwetsbaarheid en vastberadenheid. De film voelt als een hommage aan Die Hard (1988), met een vleugje kerstmagie, maar weet ook Collet-Serra’s talent voor strakke thrillers te benadrukken. Hoewel het plot voorspelbaar is en sommige subplots weinig toevoegen, maken de creatieve actie en het knappe tempo het tot een heerlijke, zij het oppervlakkige, popcornervaring. Carry-On bewijst dat Collet-Serra weer helemaal terug is in zijn element.