Dit moet een film zijn voor de Gen X en de millennials onder ons. De eerste Twister (1996) kwam van Jan de Bont, zijn tweede film als regisseur na Speed (1994). Dit waren meteen ook zijn enige twee films die bijval kenden. Jan is op de eerste plaats een Director of Photography die met zijn films tussen 1988 en 1992 zijn stempel heeft gezet op het actiegenre. Met zijn gebruik van anamorfe Panavision C-Series lenzen en andere cinematografische technieken stelde De Bont in staat om intense actiescènes te creëren die het publiek op het puntje van hun stoel hielden. Deze films waren enorm succesvol en hebben het actiegenre beïnvloed en vernieuwd (cf. Die Hard, Lethal Weapon, The Hunt For Red October, Black Rain, …). Jan De Bont heeft het fundament gelegd voor de visuele wereld van de John Wick films. En deze film is in grote lijnen om poging deze magie nieuw leven in te blazen.
Jan maakt sinds 2012 geen films meer, niet als regisseur en ook niet als DoP, maar vorig jaar heeft Inverse aan deze Nederlander wel eens gevraagd wat hij vond dat er een sequel Twisters (2024), en hij was niet in de wolken van het project. Hij zou de film zelfs niet gaan zien. Zijn eerste kritiek op de huidige actie-cinema is dat alles met de computer gebeurt en er nog weinig met praktische effecten zijn. “Toen er dingen uit de lucht vielen, vielen er echte dingen uit een helikopter… Als je een auto filmt die tijdens een hagelbui aan een tornado ontsnapt, was het echt ijs dat op ons afkwam. Het is een film die niet opnieuw kan worden gemaakt… Dat zou nooit meer gebeuren. Elke opname was een fortuin… Het zou drie dagen duren om al die informatie op film over te brengen. Op dit moment is het snel, maar in het begin was het super langzaam. En we moesten zo voorzichtig zijn dat we de opnames klaar hadden voordat de film werd geopend.”
Maar Jan heeft ook kritiek op het feit dat ze een vrij onervaren indie regisseur aan het roer van de film hebben gezet, met name Lee Isaac Chung: “Vergeet niet dat de belangrijkste reden dat ze jongere, onervaren mensen vinden, is dat ze hen volledig onder controle willen hebben. Ze willen dat ze echt goede Assistent Regisseurs, schrijvers, producenten en DoP’s hebben, zodat ze alle hulp krijgen die ze kunnen krijgen. Maar uiteindelijk gaat de studio hen vertellen wat er in de film zit. Dat weet ik uit de eerste hand.” En je kan de man geen ongelijk geven want menig regisseur is zo in de val gelokt van het Marvel/Disney/Sequel vacuum (zoals Barry Jenkins, Chloe Zhao, Ryan Coogler, Michael Sarnoski, Destin Daniel Cretton).
Merk op dat Twisters niet op de markt wordt gebracht als vervolg op Twister, de blockbuster met Helen Hunt en wijlen Bill Paxton als getrouwde maar vervreemde stormjagers, samen met een enorme cast met onder meer Cary Elwes, wijlen Philip Seymour Hoffman, Alan Ruck en Jami Gertz. Die film viel op door de geavanceerde speciale effecten die de angstaanjagende stormen tot leven brachten, evenals die geweldige scène waarin een tornado het scherm van een drive-in-film verscheurt, precies in het midden van de bijlhakscène in The Shining (1980). De twee hoofdacteurs hebben elk geprobeerd om een sequel te maken, maar deze projecten zijn nooit van de grond gekomen en dat was hoofdzakelijk toe te schrijven aan budgettaire redenen. Deze nieuwe film zou 200 miljoen dollar hebben gekost, wat ook niet min is voor een film in deze bizarre tijden!
Korte inhoud: Kate Cooper (Daisy Edgar-Jones), een voormalige stormjager die ooit een verwoestende tornado in levenden lijve meemaakte, bestudeert hedendaags veilig achter een scherm stormpatronen in New York City. Via haar vriend keert ze voor een baanbrekend nieuw volgsysteem echter terug naar de open vlaktes in Oklahoma. Daar aangekomen kruist ze het pad met Tyler Owens, de social media-ster die het geweldig vindt om zijn stormachtige avonturen te posten. Naarmate het stormseizoen heviger wordt, ontketenen er zich angstaanjagende verschijnselen die nog nooit eerder zijn voorgekomen.
In de nieuwe film zien we in de hoofdrol Daisy Edgar-Jones naast Katy O’Brian, Glen Powell, Anthony Ramos, Maura Tierney, Kiernan Shipka en David Corenswet. Het script werd geschreven door Mark L. Smith, zich baserend op het werk van Michael Crichton.
© Universal Pictures/Warner Bros
Hoewel de film in de kern trouw blijft aan zijn voorganger met het bekende thema van menselijke dapperheid tegenover de verwoestende kracht van tornado’s, zet hij zich ook in als een eigentijdse karakterstudie, met een gemengd resultaat. Daisy Edgar-Jones schittert als Kate Carter, een meteorologe die opnieuw haar weg naar stormjagen vindt na een tragische gebeurtenis in haar verleden. Haar samenwerking én rivaliteit met Tyler Owens (Glen Powell), een gladde influencer die tornadojagen omtovert tot socialmediashow, vormt de kern van het verhaal. Powell brengt charme en humor, maar het blijft wringen dat zijn personage een egocentrische antagonist had kunnen zijn – zoals Cary Elwes in het origineel – maar nu wordt neergezet als een heldhaftige cowboy. Deze herinterpretatie roept vragen op over hoe de film heldendom in 2024 definieert. Anthony Ramos’ rol als Javi, een wetenschapper met een groot hart, brengt emotionele diepgang en grappige momenten, terwijl de ondersteunende cast genoeg kleur geeft aan de randpersonages. Toch voelt het alsof niet iedereen volledig benut wordt, met name dat van David Corenswet.
De CGI-gedreven tornado’s zijn indrukwekkend, maar missen soms de rauwe, tastbare dreiging van de originele film. De kracht zit echter in de intieme momenten waarin de film authentiek het Amerikaanse Midwesten portretteert (zoals de typische rodeo). Dankzij het gebruik van 35mm-film en het oog voor detail van cinematograaf Dan Mindel voelen de scènes met dorpen en lokale gemeenschappen oprecht en levendig aan. Deze menselijke focus maakt de impact van de tornado’s voelbaarder, zelfs als de actie voorspelbaar blijft. En Lee Isaac Chung’s overstap van indiecinema naar blockbusterland werkt beter dan verwacht. Hoewel Twisters niet geheel ontsnapt aan de valkuilen van het genre – zoals voorspelbare plotwendingen en over-the-top momenten – weet hij een oprechte emotionele kern te behouden. De film balanceert tussen rampenspektakel en karaktergedreven drama, wat voor sommige kijkers juist verfrissend kan zijn.
Twisters is meer dan een goedkope nostalgietrip, maar mist de blijvende impact van zijn voorganger. De film biedt een mix van visueel spektakel, humor en karakterontwikkeling, maar blijft tegelijkertijd worstelen met een gebrek aan originaliteit en scherpte. Fans van het origineel zullen wellicht de meer primitieve spanning en eenvoud van Twister missen, maar Twisters slaagt er toch in om een nieuw publiek te betrekken bij zijn stormachtige avontuur. Qua box-office is het toch wat van een teleurstelling, gezien de film het zelfs minder goed deed met een recette van 371 miljoen dollar dan het origineel met 496 miljoen in 1996. Met berekening van inflatie heeft de originele film bijna een miljard opgebracht. Maar dergelijke films scoren anders wel goed op de DVD en Blu-ray markt, en de film is vanaf 20 november 2024 digitaal te zien op Prime video, Google, YouTube, Rakuten, Telenet en op DVD, Blu-ray en Steelbook 4K UHD, met deleted scenes, making-of filmpjes, gag-reel en nog veel meer.
Review Twisters (2024)
Recensie door Dave op 25 november 2024