Met een openingsweekend in de States van 37 miljoen dollar is het duidelijk dat deze 200 miljoen dollar Joker: Folie à Deux (2024) in geen honderd jaar de break-even grens van 350 miljoen dollar zal halen. Wereldwijd heeft de film 114 miljoen dollar opgebracht en het ziet er naar uit dat het zal steken rond de 200-250 miljoen dollar, en dit waar de eerste Joker (2019) film met een productiebudget van 60 miljoen meer dan 1 miljard dollar wist op te halen. En neen, er zijn nog steeds mensen die naar de bioscoop gaan, slechte films kunnen nog steeds afgestraft worden en films die hun publiek vinden kunnen nog steeds enorm veel volk naar de bioscoop trekken. Deadpool & Wolverine (2024) heeft een paar maand geleden nog 1,332 miljard opgehaald!
© Warner Bros.
Zoals ik al eerder zei, het is een klassiek geval van “te veel succes, te weinig remmen” bij de studio. Als een film krankzinnig scoort aan de box-office, krijgt de regisseur voor het vervolg een gouden ticket en alle vrijheid (cf. Taika Waititi met Thor: Love and Thunder, Patty Jenkins met Wonder Woman 1984, …). Todd Phillips kreeg hier duidelijk carte blanche van Warner én een cheque van 200 miljoen. En dat was de grootste fout sinds iemand besloot dat Cats verfilmd moest worden. Misschien moet Warner wat zorgvuldiger omgaan met hun kostbare IP’s in plaats van ze klakkeloos over te leveren aan regisseurs die alles mogen doen wat ze willen.
Geen enkele regisseur zou carte blanche moeten krijgen als het gaat om een comic book-verfilming. Je kunt niet zomaar een Harvey Dent opvoeren die eruitziet alsof hij net zijn middelbareschooldiploma heeft gehaald, en hem op de achtergrond op belachelijke wijze in Two-Face laten veranderen, of een nieuwe Joker introduceren die net zo goed een figurant had kunnen zijn. Het is gratuit en toont totaal geen respect voor de karakters. Todd Phillips heeft duidelijk geen interesse in comics, iets wat hij al meerdere keren liet blijken. En hoewel ik een grote fan was van zijn eerste film, laat hij met zijn tweede film zien dat hij het hele Joker-IP alleen maar gebruikt heeft als versiering voor zijn eigen kunstzinnige spielerei. En ja hoor, Todd kan dan wel trots zijn op de 10 miljoen die hij voor deze sequel in zijn zak heeft gestoken, maar prestigeprojecten gaan vanaf nu rakelings aan hem voorbij. Het is gewoon jammer voor Lady Gaga, die onterecht de ‘joker’ krijgt toegespeeld voor deze flop. Maar laten we duidelijk zijn: de enige verantwoordelijke voor dit debacle is Todd. De rest is gemorrel in de marge.
1. Joker: Folie à Deux is een slechte film
Laten we eerlijk zijn, zelfs de critici en het publiek hebben samen besloten dat deze film een puinhoop is. Als Madame Web (2024), dat gedrocht van een film, nog 57% scoort bij het publiek op Rotten Tomatoes, en Joker 2 ergens rond de 31% bengelt, weet je dat je een probleem hebt. En nee, dit kun je niet afschuiven op “toxische fans”. Dit is gewoon een klassieke “wij hebben allemaal collectief spijt dat we een bioscoopkaartje hebben gekocht”-situatie.
2. Influencers vóór journalisten
Het is een nieuwe trend geworden bij Warner waarbij ze eerst influencers toelaten om de film te zien en hen verwennen met drankjes, versnaperingen en fotoshoots en nadien de journalisten de kans geven om de film te zien. Tja, de feeststemming van de influencers spat natuurlijk van het scherm als ze hun eerste reacties op social media gooien. Maar als je denkt dat dit werkt voor films die iets meer zijn dan popcornvoer, zoals Joker: Folie à Deux, dan heb je de verkeerde wijn geproefd op je influencerfeestje. Dit trucje werkte voor Beetlejuice Beetlejuice (2024), waar de glitter van de influencers de kritiek van journalisten in de kiem smoorde. Maar voor Joker 2? Het publiek gooide er met een glimlach tomaten naar, en de positieve geluiden uit Venetië verdwenen als sneeuw voor de zon.
3. Niemand stond te wachten op Joker 2
De eerste Joker was een perfecte standalone film. Maar nee, geld riep luider dan gezond verstand en creativiteit, dus Warner besloot een vervolg in elkaar te knutselen. En wat kregen we? Een sequel waar letterlijk niemand om vroeg, behalve de financiële afdeling van Warner. En nu zitten we allemaal met een vieze smaak in onze mond, een nieuwe financiële kater voor Warner en een nieuwe schaduw op toekomstige comic adapaties. James Gunn kan zich maar beter schrap zetten.
4. Wel een musical, geen musical
Als je een musical wilt maken, DOE HET DAN GOED! Maar nee, Warner besloot lekker vaag te blijven. “Is het een musical? Eh, soort van. Maar eigenlijk ook weer niet. Nu ja, een beetje.” De acteurs durfden het amper uit te spreken, en het publiek bleef achter met verwarring en frustratie. En eerlijk gezegd, zelfs de karakters in de film hadden er genoeg van. Arthur zegt op een gegeven moment tegen Lee: “Can you just not sing for a moment?” En de hele bioscoop dacht: “JA, ECHT WEL!” De musicalnummers brachten het verhaal geen centimeter verder, en als je die scènes weglaat, blijft hetzelfde warrige verhaal over. Neem alle muziek-scenes weg uit Singin’ in the Rain en je hebt geen flauw idee waarover de film gaan, neem alle muziekscènes weg uit Joker 2 en je krijgt net hetzelfde verhaal als met de muziek. Dus ja, musicalfans waren teleurgesteld, en mensen die musicals haten? Die konden hun popcorn niet snel genoeg opeten om weg te komen.
5. Comic fans stoot je best tegen tegen de borst
Als er iets is wat je NIET moet doen, is het comicfans tegen de haren in strijken. Maar Warner had er zin in. In de ene scène praat je over “Gotham City”, en vijf minuten later heb je het over “New York”. Resultaat: honderden Reddit-discussies vol boze nerds die je de volgende dag op de vingers tikken. Lucasfilm weet daar alles over (ook al trekken ze er nog steeds geen lessen uit). En dat is niet bepaald geweldige mond-tot-mondreclame. Maar dat is nog maar het topje van de ijsberg. Joker 2 zit vol met van die fijne kleine dingen waar de fans zich druk over maken. Todd zei recent in een interview dat Arthur nooit de Joker was, maar dat is in directe tegenspraak met zijn eerste film (genaamd “Joker” nota bene), laat staan dat het zwart op wit in zijn Joker script staat. Het is wel een beetje bedenkelijk om een DC IP te gebruiken om uw eigen verhaal op te smukken om na de productie uw handen te willen wassen in onschuld nadat box-office cijfers dramatisch slecht zijn. En Warner, als je je eigen IP al niet serieus neemt, verwacht dan niet dat het publiek dat wel doet.