Europese filmmakers beschikken niet altijd over de rechten van populaire boeken of felbegeerd intellectueel eigendom om hun debuutfilm te realiseren. Om wereldwijd aandacht te trekken met hun films, hebben ze doorgaans twee opties: (1) ze kunnen een briljant script schrijven dat zowel actueel is als diepgaand, of (2) ze kunnen beroep doen op bekende persoonlijkheden of filmsterren om een of meerdere rollen te vertolken. Dit was de overweging van de Franse producer en scenarioschrijver Thomas Bidegain toen hij in 2020 aan het werk wilde met de film “Suddenly”, met een budget van zo’n 30 miljoen dollar. Een budget dat mede mogelijk werd gemaakt door de aanwezigheid van twee zwaargewichten: Jake Gyllenhaal en Vanessa Kirby. Ironisch genoeg heeft juist deze sterrencast de productie na slechts vier dagen volledig laten ontsporen.
Het verhaal, onthuld door Film Stories, vertelt een opmerkelijk relaas dat elke filmmaker wellicht herkent: de gedachte om een filmster aan te trekken voor een filmproject. Thomas Bidegain, hoewel een beginnend regisseur, heeft al een aanzienlijke bijdrage geleverd als scenarioschrijver aan films als Stillwater, CODA, Le Bureau des Légendes en de Matthias Schoenaerts films Le Fidèle en De Rouille et d’Os. Toen Jake Gyllenhaal aan boord kwam voor Suddenly, verkreeg hij meteen een producenten-credit, een fenomeen dat niet ongebruikelijk is, aangezien acteurs vaak dergelijke projecten omarmen uit geloof in het project, eerder dan om financiële redenen. Echter, bij Jake was dit duidelijk niet het geval.
De film, gesitueerd in IJsland en met twee Hollywood-acteurs, zou al snel het budget van 30 miljoen kunnen overschrijden, nog voordat de premies van de acteurs werden meegerekend. Gelukkig slaagde het team erin om de kosten te beperken door de focus te leggen op een efficiënte voorbereiding en een volledig uitgewerkt storyboard, bijna als voor een film van Christopher Nolan.
Helaas begonnen de problemen al op de eerste dag, met Gyllenhaal die onverwacht zijn kleren uittrok en in het ijskoude water sprong, eindeloze discussies begon over de kleur van zijn huurauto en het script wilde aanpassen. Tijdens de repetities op de set maakten de hoofdacteurs zelfs grappen over de Franse regisseur door scènes in een belachelijk Frans accent na te spelen. Net zoals Erik Van Looy te maken kreeg op de set van Shades (1999), toen steracteur Mickey Rourke eiste dat zijn hondje in elke scène zou verschijnen, wilde Gyllenhaal ook plotseling scènes waarin hij vissen sloeg. Naarmate de dagen vorderden, escaleerden de problemen. Gyllenhaal had blijkbaar weinig vertrouwen in de regisseur of het script en eiste voortdurende wijzigingen, inclusief het idee dat de crew voortaan in hun auto’s moest slapen om de verspreiding van Covid te voorkomen. Op een gegeven moment wilde Vanessa Kirby zelfs het script opkopen om de film zonder Thomas Bidegain te maken. Producent Alain Attal ging hier niet mee akkoord en op de vierde dag werd de productie stopgezet en ontbonden.
Gelukkig wist Bidegain deze tegenslag te boven te komen en met de hulp van zijn producer werd de film uiteindelijk gemaakt met een veel lager budget en een Franse cast. Mélanie Thierry en Gilles Lellouche waren de vervangers van Vanessa en Jake en de film heet nu Soudain Seuls (2023). De film wordt momenteel uitgebracht door StudioCanal. Spijtig genoeg zijn er nog geen Belgische release-data, maar de trailer kunnen jullie hier onderaan al bekijken. Wie weet was er wel een making-of ploeg op de set, want in dit geval zou dit wel een boeiende documentaire opleveren.