We hadden een paar dagen geleden een ballonnetje opgelaten rond mogelijke nieuwe gesprekken met Idris Elba voor de rol van James Bond of we zien de acteur nu in de rauwe survivalthriller Beast (2022), vechtend met een bloeddorstige leeuw. Na het zien van deze film lijken zijn kansen om Bond te worden toch wat geslonken. Waarom? De plot is bespottelijk, het acteerwerk is wankel, de dialogen zijn tenenkrullend en Idris begint zichtbaar op leeftijd te komen. De actie-scènes zijn net iets lomer dan wat je van hem zou verwachten. Om een Liam Neeson actieheld te spelen ziet de toekomst er echter goed uit, maar als James Bond denk ik dat de makers best opteren voor een jongere versie van Idris.
Korte inhoud: De weduwnaar en arts Dr. Nate Samuels (Idris Elba) reist met zijn twee tienerdochters Meredith (Iyana Halley) en Norah (Leah Sava Jeffries) naar Zuid-Afrika, de plek waar hij zijn vrouw ontmoette. De trip is bedoeld om het rouwproces te vergemakkelijken. Ze gaan er naar een wildreservaat, beheerd door zijn oude vriend Martin Battles (Sharlto Copley), Alles wordt echter op zijn kop gezet wanneer een enorme bloeddorstige leeuw, die onlangs is ontsnapt aan een aantal kwaadaardige stropers, wraak zoekt op de nietsvermoedende familie.
Liam Neeson heeft bewezen dat er een markt is voor fysieke acteurs op leeftijd in harde thrillers, en de carrière van Idris Elba met zijn 49 jaar, past perfect binnen dat plaatje. Deze Beast werd geregisseerd door de Ijslandse Baltasar Kormákur, die we nog kennen van die andere survival-film Everest (2015) en Adrift (2018). Hij kent het genre dus door-en-door maar is als regisseur nu niet meteen de beste acteurs-coach. Ik had dit al opgemerkt in zijn vorige films maar in deze Beast is het echt wel flagrant, en dat met gevestigde waarden als een Idris en een Sharlto Copley.
Met goed acteerwerk kan een acteur het publiek laten meeleven met zijn gevoelens, met slecht acteerwerk stoot hij zijn publiek af. En dat is niet altijd de verantwoordelijkheid van de acteur. Het is de regisseur die acteurs aanwijzingen geeft, hun bewegingen controleert tot zelfs kiest welke take van zijn vertolking uiteindelijk in de eindmontage zal belanden. En gezien de vorige films van deze twee acteurs denk ik dat de regisseur hier gewoon niet op zijn plaats is. Deze film werd ook gedraaid met Covid-protocollen en wanneer de regisseur bij wie Engels niet zijn moedertaal is moet spreken met een masker, zal dat niet bevorderlijk zijn voor de communicatie. Het is duidelijk dat Baltasar Kormákur niet Denis Villeneuve is.
De film leek op het eerste gezicht een hedendaagse remake van The Ghost and the Darkness (1996) van Stephen Hopkins of had er zich wel fel op geïnspireerd, maar The Ghost and the Darkness is een meesterwerk vergeleken met deze prent. Ik had ook het gevoel dat ze dit met veel te weinig middelen hebben gemaakt. In de film met Val Kilmer en Michael Douglas waren er honderden figuranten en groots opgezette scènes, deze film is meer ingetogen met een minimum aan bezetting en locaties. En op zich wil dat niet zeggen dat het resultaat minder boeiend zal zijn, denk maar aan een films als The Shallows (2016), maar in dit geval had ik de indruk dat ze toch iets meer middelen hadden moeten steken om de pracht van Zuid-Afrika in beeld te zetten. Want als het is om alleen maar in een auto en in een modderpoel te draaien hadden ze dat evengoed in een studio kunnen opnemen.
Beast heeft 36 miljoen dollar gekost en het zou wel eens kunnen dat meer dan de helft werd opgesoupeerd aan visuele effecten, ook al waren ze beperkt. Reken ongeveer een 200-300k dollars per shot (dit kan oplopen tot 600k voor full 3D shots) en dit om het niveau te hebben van wat een hedendaags publiek verwacht van een blockbusterfilm. Een film als Edge of Tomorrow (2014) heeft zowat 1200 VFX shots, dus dan kom je snel aan een VFX budget van 46 miljoen dollar. Deze Beast had 3 keer minder VFX shots dan Edge of Tomorrow maar dan zit je nog altijd met een VFX budget van rond de 20 miljoen dollar. En dat verklaart ook waarom ik het gevoel had dat het budget bij momenten ontoereikend was.
Naast een bekwame regisseur, goede vertolkingen en een adequaat filmbudget heb je natuurlijk ook een goed script nodig en dat was er ook voor de eerste 20 minuten. Maar nadien veranderden de 4 protagonisten in de domme blondjes uit een horrorfilm, die de ene dwaze beslissing na de andere nemen. Zo dwaas dat je stiekem wenst dat de leeuw hen eindelijk zal opeten en dat we uit de bioscoopzaal kunnen stappen. De scenarist Ryan Engle baseerde zijn werk op een verhaal van Jaime Primak Sullivan, die vermoedelijk met hun film een aanklacht wilden brengen tegen de illegale stropers, maar dit kwam er slecht sporadisch uit.
Ik wil geen spoilers weggeven maar je moet eens tellen hoeveel keer ze deuren open laten, wetende dat je in een gebied vol met leeuwen en krokodillen zit! Vooral op het einde is het gewoon belachelijk hoe het hoofdpersonage zijn eigen familie in gevaar brengt. Uiteraard mondt alles uit in een cliché confrontatie en het einde is al zo krankzinnig als het feit dat een leeuw in deze film een gewond slachtoffer niet kan ruiken op 2 meter afstand, daar waar in realiteit een leeuw een super ontwikkeld reukorgaan heeft (naast fenomenaal gehoor) en gewonde prooien kan ruiken vanop meer dan een kilometer afstand.
Beast had een betere film kunnen zijn met een meer talentvol regisseur en scenarist aan het roer die gezien het beperkte budget misschien meer hadden kunnen inzetten op karakter en plot in plaats van cgi. Idiote scènes waarin een man gewapend met een pistool – om redenen die mij compleet ontgaan zijn – zien we bijvoorbeeld een wilde leeuw achterna lopen in een met krokodillen gevulde waterpoel. Dit is van hetzelfde niveau als het domme blonde die een geluid hoort in de kelder zonder licht en dat geluid gaat inspecteren wetende dat er gevaar dreigt. Het idee om tevens menselijke gevoelens van wraak over te brengen op een dier – in dat geval een leeuw – hadden ze al eens geprobeerd met Jaws: The Revenge (1987) en er is een reden waarom zoiets lange tijd niet meer werd herhaald. Tot op vandaag dus. Hier heb je trouwens begrip voor het leed van de leeuw en dus wringt de eindscène emotioneel toch aan alle kanten. Echter, mijn grootste ergernis was dat Beast niet zo scary was als wat ik had gehoopt. Los van de shock-scares zijn er eigenlijk niet zo heel veel griezelige momenten.
Vanaf 2 november 2022 kunnen jullie de R-rated film zien op DVD en Blu-ray met heel wat making of filmpjes.
Review Beast (2022)
Recensie door Dave op 6 november 2022