Deze horror was getiteld The Bride voor een lange tijd, maar ook deze film deed een onbegrijpelijke titelwissel naar The Invitation (2022). De film moest het deze week opnemen tegen The Black Phone (2021) en kon niet echt doorbreken in de Top 10, maar dit wil niet zeggen dat de film het bekijken niet waard is.
Korte inhoud: Na de dood van haar moeder en zonder andere bekende familieleden, doet Evie (Nathalie Emmanuel) een DNA-test… en ontdekt ze een neef waarvan ze niet wist dat ze die had. Uitgenodigd door haar nieuwe familie voor een weelderige bruiloft op het Engelse platteland, wordt ze eerst verleid door de sexy en elegante, aristocratische gastheer. Maar wanneer ze verwrongen geheimen in de geschiedenis van haar familie en de verontrustende bedoelingen achter hun vrijgevigheid onthult, moet ze de nachtmerrie waarin ze belandt is zien te overleven.
Dit is de tweede film van de Australische regisseuse Jessica M. Thompson (The Light of the Moon) en deze Sony film werd opgepikt door Screen Gems voor een bioscooprelease, wat geen evidentie meer is in tijden van streaming. En de trailer is “uitnodigend” ook al denk ik dat we hier met een klassiek gotische horrorverhaal te maken hebben. De trailer voor The Invitation onthult niet helemaal dat het Dracula is waarmee we te maken hebben, maar wacht tot het einde voor een vermelding van Jonathan Harker, een personage dat synoniem is met de graaf. “Oh neen, toch weer geen nieuwe vampierenfilm”, hoor ik jullie zeggen. Dit is inderdaad een Dracula-verhaal, alleen met een frisse nieuwe draai eraan.
Hoofdactrice Nathalie Emmanuel kennen we nog van in “Game of Thrones” als Missandei, maar ze had ook een rolletje in een aantal Fast and Furious films (F7, F8 en F9). In de cast treffen we ook Thomas Doherty, Sean Pertwee, Alana Boden, Stephanie Corneliussen en Kata Sarbó aan, en het scenario werd geschreven door Blair Butler (Helstrom, Hell Fest, Polaroid). De muziek komt van de componiste Dara Taylor.
Ik heb alleen maar een verzoek voor toekomstige horror-filmmakers. STOP ALSTUBLIEFT met het shot waarbij mensen aan de voeten worden weggetrokken! Genoeg is genoeg! Ik wil het niet meer zien. Op een gegeven moment zijn we ook gestopt met het monster achter de deur van de kast wanneer deze kast leeg bleek te zijn. Op een bepaald ogenblik moet je je als filmmaker de vraag stellen of je niet eens iets anders wil proberen. Het is maar een suggestie.