Site icon De FilmBlog

365 Days: This Day (2022) ** recensie

Het vervolg op 365 Days (2020) zat er aan te komen en 365 Days: This Day (2022) is eigenlijk minder problematisch dan de eerste film. Het omvat meer seksscènes en bijgevolg denk ik dat deze erotische Pools-Italiaanse film opnieuw een ware Netflix hit zal worden, zeker bij de mensen die al hun mening hebben gevormd over de film zonder deze gezien te hebben alsook bij de fans van dergelijke bedekte seksfilms, want in essentie is het voornamelijk een aaneenschakeling van momenten van genot, weliswaar heel sfeervol in beeld gebracht.

© Netflix

Korte inhoud: Laura (Anna Maria Sieklucka) en Massimo (Michele Morrone) zijn getrouwd en sterker dan ooit. Maar het nieuwe begin van het herenigde koppel wordt bemoeilijkt door Massimo’s familiebanden en de mysterieuze tuinman Nacho (Simone Susinna) die voor hem werkt. Hij lijkt Laura’s hart en vertrouwen te willen winnen, koste wat het kost. Een leven weg van de georganiseerde misdaad lijkt Laura meer aan te spreken dan haar nieuwe echtgenoot. Zal ze hem verlaten of is er geen ontsnappen aan haar nieuwe leven?

De film is wederom geregisseerd door Barbara Bialowas en Tomasz Klimala. Ze weten perfect waar ze mee bezig zijn en hebben nul interesse om een narratief een intrigerend verhaal te vertellen. Zij hebben een softcore pornfilm gebracht op Netflix die in tientallen landen op nummer 1 stond, en hebben nu (meer) geld gekregen om net hetzelfde te doen. Het grootste verschil tussen beide films is dat ze deze hebben volgestouwd met muziek! Om de zoveel minuten krijg je een muzieknummer te hoger, vermoedelijk in een poging de onnozele dialogen te maskeren en in de tweede helft lijken ze iets meer verhaal te willen brengen.

Het grootste verschil met Fifty Shades of Grey is dat er meer seks te zien is, met een meer cheesy toon en meer aanstootgevend is (vooral voor een puriteins Amerikaans publiek). Net zoals de eerste film is deze prent eigenlijk voornamelijk bedoeld voor vrouwen, en het is dan ook niet verwonderlijk dat het werd geregisseerd door een vrouw alsook geschreven door een vrouw, Blanka Lipinska samen met Mojca Tirs. Het is een erotische vrouwenfantasie en termen als een “lofzang voor toxische relaties” of “stockholm syndrome exploitatie” is net zo lichtvoetig als moraliserende kritieken op Snow White and the Seven Dwarfs (1937) wanneer de prins Sneeuwwitje “zonder toestemming” een kus gaf. Ik snap dat de wereld vooruitgang heeft geboekt op tal van vlakken, maar de fantasiewereld kan en moet vrij zijn van alles. En daar waar de tekenfilm bedoeld was voor peuters is deze film bedoeld voor mensen die willen deelnemen aan een verstand-op-nul-erotische-guilty-pleasure. En daar is op zich niets mis mee.

Toch hebben de makers deze film ook iets “braver” gemaakt. Weg zijn de scenes waarin Massimo zijn geslachtsdeel in de mond van een airhostess steekt (weliswaar met wederzijdse toestemming) en meer aandacht ging naar het vrouwelijk genot, al dan niet met het gebruik van toys. Verder gebeurt er niet bijzonder veel in de eerste helft. In de tweede helft ruikt het een beetje naar de geur van een smeulend melodramaatje. Massimo’s ex heeft snode plannen, Massimo zou een familie hebben waarover hij niet openlijk over is geweest en Laura krijgt bezoek van de mysterieuze, knappe tuinman Nacho, die een hoed draagt waarop letterlijk ‘lul’ staat. Het is allemaal zeer licht verteerbaar, net zoals de die tientallen Spaanse series op Netflix die massaal worden bekeken.

De film werd opgenomen zowel in Italië als in Polen en de cinematograaf Bartek Cierlica probeerde de look and feel af te stemmen op de 50 Shades films met het gebruik van stijlvolle anamorfe lezen en zacht licht, alsook de production design die alles toch een zekere luxe wou geven om de fantasie compleet te maken. En dat allemaal kost geld dus zit er ook wel veel product placement in, met toys, luxe wagens en zonnebrillen. Je moet er maar eens op letten. En ja, het einde is krankzinnig maar het zet wel de deur open voor een derde deel. Sinds is de film te zien op Netflix.


Review 365 Days: This Day (2022)
Recensie door op

Beoordeling: 2 / 5

*** 365 Days: This Day trailer ***

Exit mobile version