Op 9 september 2020 komt de Franse film Cuties (2020) uit op Netflix (in het Frans Mignonnes), een toch wel heel bedenkelijke film die 11-jarige meisje opvoert als … pussycat dolls. Een paar maand geleden was er behoorlijk veel ophef rond de film DNI 365 (2020), deze marketingcampagne is zowaar nog problematischer, zeker in post Epstein tijden. Benieuwd of er in Frankrijk opnieuw een boycot-oproep in de maak is, of sluiten ze deze keer de ogen omdat het een feministische ondertoon wil brengen…
Korte inhoud: Amy (Fathia Youssouf) is een elfjarig meisje. Ze ontmoet op school een groep danseresjes genaamd “Mignonnes” (“Schatjes”). Gefascineerd begeeft ze zichzelf in een sensuele dans, in de hoop zich bij hen aan te sluiten en de veranderingen in haar familie te ontvluchten. Ze wordt zich al snel bewust van haar ontluikende vrouwelijkheid. Haar moeder begint zich zorgen te maken.
De film is het langspeelfilm-debuut van Maïmouna Doucouré, die ook de film heeft geschreven. Haar bedoeling was een realiteit te schetsen met een scherpe scheiding zien tussen twee verschillende werelden: het vrijgevochten dansleventje van de zorgeloze en hippe Angelica (Médina El Aidi-Azouni), en de strenge, traditionele Senegalese familie bestaande uit Amy, haar moeder en broer en de vader die uit Senegal terugkomt. Wanneer Amy Angelica ziet dansen in de wasruimte van hun appartementencomplex, beginnen hun werelden samen te bloeden totdat Amy en Angelica een eigen universum vormen. Social media laat zien hoe populair ze wel niet zijn en hun ambities groeien met de dag. Maar het is ook een soort coming-to-age film waarin de meisjes hun seksualiteit ontdekken doorheen een aantal seksuele poses. En beetje bij beetje verliest Amy de band met de waarden van het ouderlijk gezin.
Het zijn mooie intenties en er zijn effectief veel te weinig ‘girlhood’ films. Maar met dat er steeds meer vrouwen achter de camera kruipen zien we de thema’s ook evolueren. Niet vergeten dat 365 Days ook deels geregisseerd werd door een vrouw. Dus controversie is hen niet vreemd, maar bestaat kunst er net niet in om te confronteren. Doucouré’s film lijkt perfect te weten waar pre-pubers mee bezig zijn, alsook de wanhoop waarin ze vaak leven, en waarin ze dagelijks geconfronteerd worden met hyper-geseksualiseerde vrouwen in de media. Het probleem is dat de marketingjongens daar eigenlijk niet zozeer een afstand van wil nemen maar eerder het gegeven omarmen als een soort teken van vrijheid, los van die verstikkende gezinswaarden. Ik mag hopen dat de poster absoluut geen afspiegeling van wat de film ons wil vertellen…
© Netflix
Toch laat de trailer meisjes opvoeren in strakke lederen spandex en korte shortjes die swingen als volleerde Go-Go-Girls in stripper poses. Ik weet ook niet voor wie deze film is bestemd? Wat ik wel weet is dat het zeker ook wel individuen zal aantrekken met minder goede bedoelingen. Benieuwd wat jullie vinden van twerkende 11 jarigen, vermomd als een soort woke coming-to-age-verhaal. Volgens mij kunnen we ons verwachten aan zowel triomfantelijke opinies als diametrale, schuimbekkende afkeuringen. Het is een fijne lijn tussen seks verkopen om zo een buzz te creëren en eerlijke cinema brengen waarin echte thema’s worden aangekaart, en vervolgens ook minder “sexy” zijn om te verkopen. Wat denken jullie?
Update: Netflix heeft zopas de poster offline gehaald. “Het is geen correcte weergave van de film, daarom is het beeld en de beschrijving werden aangepast”, laat het streamingplatform weten aan BBC News. “We verontschuldigen ons voor het ongepaste artwork dat we gebruikt hebben voor ‘Mignonnes’/’Cuties’. Dat was niet oké, maar het was ook niet representatief voor deze Franse film die een prijs won op Sundance.” – Dit is fijn dat Netflix dit doen, want ondertussen is de buzz er geweest. Dit hadden ze uiteraard op voorhand kunnen inschatten maar soms zijn marketingbelangen net iets meer waardevoller dan ethische waarden en de bescherming van minderjarigen.