Na een geflopte poging met The Mummy (2017) om van monsters superhelden te maken in een Dark Universe, neemt Universal de klassieke monsters terug naar hun horror-roots met The Invisible Man. En dit nadat ze besloten om de stekker uit het horror-ensemble te trekken. En hun eerste prent, The Invisible Man (2020), is stukken beter dan de Mummy met zijn sterrencast.
Korte inhoud: Cecilia (Elisabeth Moss) zit gevangen in een relatie met Adrian (Oliver Jackson-Cohen) een gewelddadige en controlerende wetenschapper. Op een nacht ontvlucht ze haar vriend en weet ze zich, met behulp van haar zus (Harriet Dyer) en vriend (Aldis Hodge), te verstoppen. Wanneer haar ex zich van het leven berooft denkt ze haar leven eindelijk te kunnen verder zetten. Tot haar verstand op de proef wordt gesteld wanneer zich een reeks bizarre gebeurtenissen voordoet en de levens van haar naasten in gevaar zijn.
Ik ben onder de indruk van de film, het ziet er verdomd beter uit dan wat ik had verwacht. De regie van de film is in handen van Leigh Whannell, die eerder al indruk had gemaakt met Upgrade (2018), alsook Insidious: Chapter 3 (2015). Hij schreef tevens zelf het script, half gebaseerd op de roman van H.G. Wells
Indien de Dark Universe wel was geslaagd en The Mummy een hit was, dan hadden we nu misschien een Invisible Man met Johnny Depp. De casting is hier in ieder geval goed, ook al had de regisseur waarschijnlijk graag een bekende kop als de villain van het verhaal, zoals een Armie Hammer of Alexander Skarsgard, maar het werd uiteindelijk de vrij onbekende Oliver Jackson-Cohen die te zien is in de horror-serie “The Haunting of Hill House”. Elisabeth Moss kennen we uiteraard allemaal van de top-serie The Handmaid’s Tale. Een geweldige actrice die ik nog meer op het witte doek wil zien.
De film is pre-corona nog in de bioscoop gekomen en heeft met zijn productiebudget van 7 miljoen dollar toch een een knappe 130 miljoen dollar kunnen ophalen. Dat is een pak minder dan de Tom Cruise horrorfilm met 410 miljoen dollar, maar he Mummy heeft ook bijna 200 miljoen in productie gekost en moest minstens 400 miljoen opbrengen voor nog maar een break-even te hebben. Ik denk dus dat ze met dit resultaat wel tevreden mogen zijn.
In een interview op Entertainment Weekly zei Whannell het volgende over de film: “Het beeld van de onzichtbare man in de zwevende regenjas en de zwevende zonnebril is er een die duidelijk in het publieke bewustzijn is geëtst. Ik wilde daar een beetje vanaf komen en iets maken dat echt modern, echt gegrond of zo gegrond is als je maar kunt zijn als je te maken hebt met een concept als ‘The Invisible Man’. Gewoon iets dat echt gespannen en eng was op een manier die ‘The Invisible Man’ nooit eerder is geweest.” Een toch wel kleine steek naar Hollow Man (2000) van Paul Verhoeven.
In plaats van de voor de hand liggende weg in te slaan van de schok-effecten en de duistere komedie, beperkt deze film de effecten ernstig en gaat The Invisible Man voor pure terreur. Het briljante aan de manier waarop het is opgenomen, is het gevoel van paranoia dat het creëert. We zitten als het ware geplakt op de personages en we voelen hun angst. Het laat ook de toeschouwer participeren aan het spel met shots van bijvoorbeeld een lege stoel waarin we kunnen ontleden of de onzichtbare man misschien wel in de stoel zit. Andere keren beweegt de camera en weet je niet of het een POV-opname is of alleen een normale camerabeweging. Dit alles draagt alleen maar bij aan het gevoel van paranoia.
© Universal Pictures Home Entertainment
Er zijn een paar jump-scares en zelfs een moment waarop ik naar adem moest happen, maar de regisseur is er toch in geslaagd de angst te laten opbouwen doorheen het narratieve en minder door de schokkende horror-effecten. Op een tweede niveau voelt de film aan als een soort aanklacht tegen huiselijk geweld, iets wat in tijden van Corona blijkbaar schering en inslag was. De man in kwestie is een gewelddadige bruut en dat maakt alles nog enger. Kevin Bacon in de versie van Paul Verhoeven was een kerel die op onverklaarbare wijze veranderde van een goede kerel in een moordenaar. Elizabeth Moss speelt een personage die voor de buitenwereld gek lijkt, maar wij als kijker weten uiteraard meer.
Het enige puntje van kritiek is misschien het laatste half uur waarin de inspiratie en creativiteit werd ingeruild voor een standaard horror-afwikkeling. Deze film verdiende echt wel een beter einde en misschien had Leigh Whannell wel kunnen samenwerken met een co-scenarist, al was het maar om het einde toch net iets verrassender te maken. Maar over het algemeen is dit een geweldige reboot van een klassiek horror-verhaaltje. Als dit de manier is waarop Universal nu met zijn monsters omgaat en die rotzooi Tom Cruise’s The Mummy en de ietwat teleurstellende Dracula Untold (2014) laat vallen, ben ik er helemaal klaar voor.
The Invisible Man komt op 15 juli 2020 uit op DVD, Blu-ray en 4k UHD. Geen audio-commentaar van de regisseur, maar wel een aantal deleted scenes en een making of met commentaar van Leigh Whannell.
Review The Invisible Man (2020)
Recensie door Dave op 10 juli 2020