Joe Rogan is geen acteur of filmmaker maar wel één van de meest invloedrijke influencers van de laatste jaren en dat met een podcast waarin elk onderwerp behandeld wordt en elke celebrity of wetenschapper een plaats krijgt tot heel wat sportnieuws over MMA en de UFC. Ik volg de podcast al geruime tijd en wat mij betreft een mooie afwisseling op het reguliere filmnieuws. Ondertussen zijn er een kleine 1500 podcasts beschikbaar op YouTube en elk van hen krijgt miljoenen kijkers over de vloer. Het is de nummer één best bekeken podcast. Maar Joe heeft nu besloten om over te stappen naar Spotify met een contract van een slordige 100 miljoen dollar voor 2 of 3 jaar (uiteraard krijgt hij deze som niet volledig op zijn bankrekening maar het zal wel in de buurt zijn). Apple die ook zat te azen om de populaire host bijt dus in het zand.
© The Joe Rogan Experience / Spotify
Het goede nieuws, The Joe Rogan Experience blijft gratis. Je zal uiteraard wel de Spotify app moeten downloaden maar er zal voor de gebruiker niet zo zot veel veranderen. Meer nog, het zal de kijk-ervaring misschien wel verbeteren. Joe is al steenrijk en ik denk niet dat geld de hoofdreden is van de verhuis, dan wel het feit dat hij een nieuw avontuur wil beginnen en misschien ook genoeg heeft van het misbruik van de monopoliepositie van YouTube de laatste jaren. Wij hebben ook een YouTube Channel en we voelen ons vaak in de steek gelaten door YouTube (succes om er iemand te contacteren bij problemen) en moeten ook regelmatig hun nieuwe wetgevingen, blokkeringen en censuur ondergaan. De ‘content-maker’ moet ‘content’ maken die volledig in overeenstemming is met hun wereldvisie. Voor de rest moet je niet veel klagen, daar komt het in essentie op neer.
En bij gigantische kanalen zoals deze van Joe Rogan was dat niet anders. Indien een klein stukje muziek ergens op de achtergrond te horen was kon dat al volstaan een strike te krijgen en bij 3 strikes kon je gehele kanaal verwijderd worden. Dagdagelijks worden videos gecensureerd en “ge-demonetariseerd” waarbij men geen inkomsten meer kan ontvangen op een bepaalde video. Dit omdat iemand een bepaalde mening had die in strijd was met de “community guidelines” of een bepaald scheldwoord had gebruikt. En dat systeem had zelfs nog een pervers kantje waarbij heel wat malafide organisaties dat onnozel systeem misbruikten om copyright claims te sturen naar content creators om zo beslag te leggen op de advertentie-inkomsten. YouTube trok zich niets aan van de claim en jij kon het zelf maar afhandelen via een bijzonder omslachtig en niet-transparant systeem. Google maar eens hoeveel muzikanten een copyright claim hebben gekregen op hun eigen muziek. Op deze manier run je geen business. Dit is tevens ook de reden waar Joe zijn podcast niet meer live wou streamen om net te vermijden dat hij af te rekenen zou hebben met strikes, verlies van inkomsten of censuur. En dit kon al gebeuren omdat een gast net iets teveel scheldwoorden had gebruikt. Een andere streaming dienst als HULU heeft geen problemen met taalgebruik en zij hebben zo goed als dezelfde adverteerders, dus het is gewoon een interne politiek van YouTube meer dan een vraag van de adverteerders.
Het werd zelfs zo gek dat videos werden ge-shadowbanned (dit is wanneer YouTube jouw video onzichtbaar maakt voor het publiek terwijl de video op je kanaal blijft – weliswaar met beperkt aantal views) of gecensureerd omdat ze kritiek hadden op het COVID-19 beleid of een bepaalde alt-Right betoog te aanstootgevend was in hun ogen – iets wat de laatste jaren ook steeds meer gebeurt bij Facebook (en in mindere mate op Twitter). En dan verhuis je als platform van ‘dienstverlener’ naar ‘content creator’, ook al draag je zelf NUL verantwoordelijkheid. Je plukt de vruchten van het werk van de “gebruikers/creators” maar wanneer zij een klacht krijgen omwille van hun inhoud (hoe onterecht deze ook moge zijn) dan draaien de gebruikers er zelf voor op of worden ze gecensureerd. En dat is uiteraard het hypocriete aan het systeem.
In tussentijd probeert iedereen zich zoveel mogelijk stil te houden uit vrees dat YouTube hun kanaal zou kunnen verwijderen of videos blokkeren. Een dergelijk machtsmisbruik kan je uitoefenen bij kleinere garnalen, maar er komt een moment wanneer de boemerang terug keert en dat is nu het geval met Joe Rogan en er zullen nog veel meer kanalen volgen éénmaal Spotify in september 2020 zijn videokanaal lanceert. Eén van zijn eerste shows zou met Alex Jones zijn (kwestie om duidelijk zijn punt te maken dat de censuur van grote media-bedrijven hem niet zint en om ook meteen zijn onafhankelijkheid te duiden gezien Spotify een tijd gelezen ook Alex Jones had verbannen) en Elon Musk (die ook al geen grote fan is van bedrijfsinterventies in de vrijheid van meningsuiting). De toon zal meteen gezet worden.
Ik hoop dat Joe Rogan nu geen schrik meer hoeft te hebben om een videofragment te laten zien ter illustratie van hun betoog of nog dat ze meer beschermd worden in hun recht op vrije meningsuiting zonder inmenging van de corporatie. Nu heeft ‘The Joe Rogan Experience’ meer dan 190 miljoen downloads per maand en zou Spotify een golf van podcastverkeer moeten zien binnenkomen, terwijl Rogan zijn luisteraars begint te vertellen dat dit binnenkort de enige plaats is waar ze al zijn inhoud kunnen vinden. Ik vermoed dan ook dat hij zijn content zal verwijderen op YouTube. Ik denk ook dat er wel advertenties zullen verschijnen dus valt het nog wat af te wachten in welke vorm dit zal gebeuren, want ja, niets is echt gratis.