Deze Vox Lux (2018) werd voor het eerst vertoond op het Filmfestival van Venetië in 2018 en werd daar opgepikt door distributeur Neon. Een kaskraker werd Vox Lux echter niet want de film wist wereldwijd amper 1,4 miljoen dollar op te brengen. Toch heeft de film zijn verdiensten. Grootste troef van dit coming-of-agedrama is Natalie Portman die van hoofdpersonage Celeste een haast bipolaire superster maakt waarmee regisseur en scenarist Brady Corbet de achterkant van roem en succes wil laten zien. Corbet had wel veel dieper en scherper kunnen zijn waardoor Vox Lux ook een beetje aan de oppervlakte blijft en onevenwichtig overkomt.
Korte inhoud: De veertienjarige Celeste (Raffey Cassidy) overleeft op miraculeuze wijze een terroristische aanslag op haar school. Haar medestudent Cullen Active (Logan Riley Bruner) opent het vuur in Celestes klas en vermoordt de juf en vele van haar klasgenoten. Celeste vangt ook een kogel op maar overleeft het bloedbad ternauwernood. Tijdens een van de herdenkingen van het tragische incident zingt Celeste een zelfgeschreven nummer van haar zus Eleanor (Stacy Martin) die haar op piano begeleidt.
De zussen ontroeren met hun sereen lied de hele natie en met de hulp van een talentmanager (Jude Law) schiet Celeste naar de hoogste regionen van de hitparade en het sterrendom. In 2017 is Celeste (nu gespeeld door Natalie Portman) 31 jaar en heeft ze de keerzijde van roem en succes mogen ervaren. Zo veroorzaakte ze onder invloed een ongeval en probeert ze met haar zesde album ‘Vox Lux’ een comeback te maken.
Ze wordt hierin gesteund door haar dochter Albertine (Raffer Cassidy) en haar zus Eleanor (nog steeds Stacey Martin) met wie de band door de jaren heen een beetje vertroebeld is geraakt. Aan haar zijde staat nog steeds haar manager (Jude Law) en publiciste Josie (Jennifer Ehle) die het ongeleide projectiel dat Celeste is min of meer op het rechte pad moeten houden. Wanneer in het Kroatische badplaatsje Brač een bloedbad wordt aangericht door schutters getooid met maskers uit een van Celestes videoclips, ziet Celeste zich genoodzaakt om zich in de media te verdedigen.
En zo sluit regisseur Brady Corbet de cirkel. Celeste die op jonge leeftijd bekend raakte als slachtoffer van een terreuraanslag wordt jaren later als inspiratie gebruikt door daders van een nieuwe terreuraanslag. Het is een interessante weg die Corbet inslaat en hij laat de onschuldige veertienjarige Celeste transformeren in een volwassen vrouw die moeite heeft met de roem van succes en tijdens haar carrière ten prooi is gevallen aan de tol van succes. De 31-jarige Celeste is nooit opgegroeid en is gewend haar zin te krijgen, ze is irritant, brutaal en luid, maar ze is ook superonzeker, smekend om een beetje positieve aandacht. Het is een glansrol van Natalie Portman, die voor dit onsympathieke personage een beetje mededogen kan opwekken bij de kijker.
Het is echter niet alleen Celeste die vreemde keuzes maakt, maar dat doet ook regisseur en scenarist Brady Corbet. Het eerste deel van de film waarin we de jonge Celeste volgen is gefilmd met warme kleuren, soms korrelig, aangepast aan het tijdskader van 1999 waarin dit stuk zich afspeelt. In de sequenties in 2017 zijn de kleuren fel, maar kil, aangepast aan Celestes huidige levensfase. Deze keuze in stijlbreuk valt wel te verantwoorden, maar Corbet maakt het verwarrend voor de kijker als hij Celestes dochter laat spelen door de actrice die de jonge Celeste speelt. Waarbij de actrice die Eleanor speelt niet wordt vervangen door een andere actrice. Mij persoonlijk leidt dit af van het verhaal.
© Remain in Light
Corbet wil ook iets vertellen over de tol van de roem en daarmee samenhangend het huidige oppervlakkige in de Amerikaanse cultuur en popcultuur in het bijzonder. Maar dit komt te weinig aan bod en echt diepzinnig wordt Vox Lux nooit. De film verzandt al snel in een coming-of-agefilm waarin een jong meisje worstelt met de tol van de roem van haar latere leven als superster. Het pad naar roem en succes loopt niet over rozen en de blik achter de schermen die Vox Lux biedt, is ongemakkelijk en confronterend.
Tot slot valt nog te vermelden dat de muziek van Celeste in deze film gemaakt is door zangeres Sia. Het bubblegumgehalte van de liedjes van Celeste past perfect in haar geconstrueerde leven als superster. Vox Lux is sinds oktober verkrijgbaar op Blu-ray, daarop geen extra’s.
Recensie door Karen op 13 november 2019