Met alles wat Disney de laatste jaren heeft opgekocht is het soms nog moeilijk om vintage Disney film te zien. Deze Dumbo (2019) behoort in ieder geval in het rijtje van Disney’s verlangen om elke Disney tekenfilm een live-action versie te geven. En Tim Burton – die onlangs nog de Alice in Wonderland films heeft gemaakt – lijkt de regisseur die de Disney-wereld tot leven kan roepen. Hoewel…Tim Burton is een talentvolle filmmaker en misschien wel één van de meest fantasierijke kerels in Hollywood, toch moet ik ver terug in de tijd om nog een film van hem aan te duiden waarvan ik onder de indruk was. Spijtig genoeg was deze Dumbo voor mij niet de ommekeer.
Korte inhoud: Holt Farrier (Colin Farrell) was ooit een succesvolle circusartiest tot hij naar het front trok ten tijde van de oorlog en als een veranderd man terugkeerde. Hij wordt ingehuurd door circuseigenaar Max Medici (Danny DeVito) om voor de pasgeboren olifant Dumbo te zorgen, die over enorme oren beschikt en hierdoor het mikpunt van spot is. Wanneer Holts kinderen erachter komen dat Dumbo kan vliegen besluiten de ondernemer V. A. Vandevere (Michael Keaton) en de trapezewerkster Colette Marchant (Eva Green) om van Dumbo een ster te maken.
De film is beter dan die andere Disney sprookesadaptatie The Nutcracker and the Four Realms (2018) van regisseurs Lasse Hallström en Joe Johnston die 240 miljoen dollar nodig had voor een break-even, maar bleef steken op 173 miljoen dollar. Deze Dumbo moest al 340 miljoen dollar ophalen en deed dat ook. Ook al was dat met 353 miljoen dollar met niet veel overschot.
Burton was wel de een geschikte regisseur voor deze film, maar net zoals met de laatste The Lion King (2019) adaptatie is de magie een beetje zoek. Het probleem met de laatste films van Burton is dat hij iets teveel op automatische piloot zit te filmen in de veronderstelling dat het publiek datgene wil zien uit al zijn andere films. Ja, het is visueel behoorlijk glad en onvermijdelijk donker. Het is ook realistischer van toon dan datgene wat hij doorgaans doet, en dit met een karakter die 100% cgi is. Het resultaat moet niet onderdoen voor de creaties in The Lion King. Zelfs zijn grote blauwe ogen zien er erg realistisch uit, net zoals de animatie van het wezen.
© 2019 Walt Disney Studios Motion Pictures
Het probleem ligt hem wat mij betreft bij het script van Ehren Kruger en de verschillende zinloze karakters die hij opvoerde. En ik begrijp dat er afgeweken is van de tekenfilm (in tegenstelling tot het beeld-voor-beeld kopie van The Lion King), maar datgene wat aangereikt werd was toch van een compleet ander niveau. Tegelijkertijd benadrukt het hoe goed de originele animatiefilm was in zijn pure eenvoud, weinig karakters en dialogen. De originele Dumbo (1941) duurde amper langer dan 60 minuten. In deze adaptatie hebben ze een hele reeks personages gepropt die er niet hoeven te zijn (ik denk dan bijvoorbeeld aan het personage van Colin Farrell). Ook het achtergrondverhaal was helemaal niet nodig. Daarnaast werden de muzieknummers uit de animatiefilm geschrapt. Het wordt in de film geïnsineerd, gemompeld, als kruimels op de grond gesmeten om ons er aan te herinneren dat er eigenlijk een betere film was uit een ver verleden. Voor de rest is deze 112 minuten lange film bij momenten echt wel saai. De enige verrassing in deze prent is hoeveel kansen er verkwanseld werden. Het is een verpletterende teleurstelling.
Toch zijn er ook een aantal goede vertolkingen. Michael Keaton is er één van maar ook dat van het jonge meisje Nico Parker, die hier haar debuut maakte. En jawel, dat is de dochter van Thandie Newton, een upcoming filmster. Ondertussen is Tim Burton bezig aan zijn volgende project, met name Beetlejuice 2 (2019), hoogstwaarschijnlijk met Michael Keaton.
Dumbo is ondertussen uit op DVD en Blu-ray met 9 deleted scenes, making of filmpjes maar spijtig genoeg geen audio-commentaar van de regisseur.
Recensie door Alexander op 6 oktober 2019