Netflix heeft niet de gewoonte om cijfers vrij te geven van het kijkgedrag van zijn gebruikers, maar heeft nu wel de sluier opgelicht rond de hype van het moment, de thriller Bird Box (2018) met Sandra Bullock. In een tweet onthullen ze dat maar liefst 45 miljoen accounts de film gedurende de eerste zeven dagen hebben gestreamd. Omgerekend in bioscoopcijfers, zou men nu al spreken van een recette van 300-450 miljoen dollar. Maar uiteraard is dat puur speculatie want je weet niet of de film werd echt wel werd bekeken en of er meerdere personen waren tijdens de visie.
Korte inhoud: In de nasleep van een wereldwijde dreiging van onbekende oorsprong moet Malorie (Sandra Bullock) de kracht vinden om haar kinderen veilig te kunnen stellen. Ze vlucht met ze weg via een verraderlijke rivier, op zoek naar een veilig onderkomen. Vanwege dodelijke onzichtbare krachten moeten ze hun weg blind vervolgen.
En wat blijkt, het is de hoogste graad van streaming van alle originele Netflix-films tijdens zijn eerste week van release, volgens de streaming-gigant, en beklemtoont nog maar eens het wereldwijde bereik van Netflix. Bird Box behoort tot één van de vele inspanningen van het bedrijf dat op volle toeren draait met nog maar recent The Ballad of Buster Scruggs (2018) van de Coen broers en het zwart-wit drama Roma (2018) van Alfonso Cuaron.
Maar hoe zit dat nu met de Academy Awards? Kunnen streaming films Oscars winnen? Ja, en dat is trouwens al het geval geweest met de documentaire Icarus (2017), idem voor Amazon met Manchester by the Sea (2016). Het enige waar ze zich moeten aan houden is dat de film een release krijgt binnen het jaar waaruit de oscar komen. Dit heeft er trouwens voor gezorgd dat Netflix tegenin hun eigen politiek, de film Roma vervroegd zullen uitbrengen in de bioscoop in een limited release voor twee weken, om zo de kans te geven aan de filmmaker om kans te maken om knikkers te winnen. Is het een risicovolle onderneming? Wel in principe niet, want mensen met een Netflix abonnement kunnen toch sowieso kijken naar om het even welke film of serie. Indien Roma een flop is kunnen ze gewoon de streaming cijfers voor zich houden, iets wat voor bioscoopfilms minder evident is.
En nu Bird Box van Susanne Bier zo’n hype is geworden, begint er zich nu ook al een Oscar-buzz op te zetten, zeker de film wordt vertolkt door een Oscar winnende actrice (Bullock) en een Oscar-winnende scenarist Eric Heisserer (Arrival).
Ikzelf heb de film gisteren gezien en het is ‘ok’, maar wat mij betreft is hier niets origineels of vernieuwend aan. Het deed me vooral denken aan heel wat andere films, met name de veel betere A Quiet Place (2018), die hopelijk wel in de prijzen zal vallen. Netflix is goed op weg, maar momenteel tasten ze nog een beetje in het duister en is het vaak nog hit-and-miss. En wat betreft de nummers … wel, ja. Ik geloof in de box-office nummers omdat deze toch wel dagelijks gechecked worden door verschillende bronnen. Een streamingdienst kan in wezen vertellen wat ze willen. Het aantal views is niet alleen manipuleerbaar op Facebook, YouTube en Instagram, waarom zou Netflix heiliger zijn dan de paus?