Vorige week heeft AMC aangekondigd dat “The Walking Dead”, de populaire televisieshow over stinkende bebaarde mannen en de rottende zombies die hen willen opeten, wordt vernieuwd voor een negende seizoen. Eigenlijk gaat deze serie al lang niet meer over zombies, maar is het vooral stinkende bebaarde mannen die achterna worden gezeten door andere mannen met lederen jackets en baseball bats. Wat ooit een topserie was, is zowat de laatste seizoenen verwaterd in een cliché post-apocalyptisch avontuurtje van geen belang.
Het was dan ook niet verwonderlijk dat de kijkcijfers erop achteruit gingen. In een artikel op Vulture is er zelfs sprake van een 25% terugval. Toch zijn de makers niet van plan de handdoek in de ring te gooien en willen nog één keertje sterk uitpakken met hun goud haantje die zijn veren lijkt te verliezen. Het huidige 8ste seizoen haalt ondertussen bijzonder slechte ratings en de show is nog maar half onderweg.
Komen er dan grote wijzigingen in het management? Wel eigenlijk niet, want de personen die al invloed hadden op de reeks krijgen nu bonus. Scott M. Gimple, die sinds 2013 de showrunner van The Walking Dead was, wordt nu Chief Creative Officer en krijgt toezicht op het hele Walking Dead-universum, terwijl schrijver en co-uitvoerend producent Angela Kang wordt gepromoveerd tot de showrunner’s chair. De bedoeling van het netwerk is duidelijk, ze willen kost wat kost de franchise openplooien met spin-offs en game-adaptaties, dus mag de show niet gaan slabakken.
Ik heb het 8ste seizoen beginnen zien maar het is pijnlijk slecht. Ik kan me niet herinneren dat de serie “Lost” ooit zo slecht werd. Op z’n minst was het meer coherent. TWD slaat nergens op. Ze blijven de gimmick herhalen van: zoek naar een veilige plek, iemand verneukt de boel of een buitenstaander komt hen het leven zuur maken en ze moeten opnieuw opzoek naar een nieuwe plek. Indien AMC tevreden is met recyclage zouden ze wel eens een nieuw seizoen kunnen beginnen met nauwelijks een handvol kijkers.