Het is zover! Deze week komt de langverwachte DVD en Blu-ray uit met de ‘extended cut’ van Suicide Squad (2016), meer precies nu zaterdag op 3 december 2016. De oorspronkelijke film duurt 122 minuten, de extended cut voegt daar nog 12 minuten aan toe, en ja, het zijn 12 broodnodige minuten die toch wel iets meer laten zien van bijvoorbeeld The Joker, wat het personage wat sterker maar. Maar het is en blijft een script met heel wat problemen. Anderzijds biedt de Blu-ray een volledige waaier aan extraatjes, making of filmpjes, gag reels en nog veel meer.
Deze Suicide Squad had ion ieder geval de DC film kunnen zijn die een tegenwicht kon bieden voor Marvel’s The Avengers, met Justice League (2017) in het vooruitschiet. De fotografie is uitstekend, en dat mag wel met een productiebudget van 175 miljoen dollar. Zelfs de vertolking van heel wat karakters zijn beloftevol voor de toekomst. Spijtig genoeg was deze DC Extended Universe prent allesbehalve een geslaagd spektakel en heeft regisseur én scenarist David Ayer er echt wel een soepje van gemaakt. Belgische journalisten hebben pas gisteren de film gezien en mochten hierover niets vertellen … tot vandaag, de dag van de release. Ja, embargo’s zeggen soms veel over het vertrouwen van een studio in zijn product.
Korte inhoud: De geheime overheidsorganisatie A.R.G.U.S, onder leiding van Amanda Waller (Viola Davis), doet een beroep op een strijdmacht bestaande uit een aantal supercriminelen, wanneer een heks de stad terroriseert. Ze groep zou de naam Task Force X krijgen, of ook wel de Suicide Squad. Ze krijgen een gevaarlijk opdracht toegewezen in ruil voor een kortere gevangenisstraf. Om hen enigszins in het gareel te houden krijgen ze een chip met een explosieve lading in hun hals gepland en worden ze begeleid door Rick Flag (Joel Kinnaman).
Je zou denken dat de regisseur die Fury (2014) heeft gemaakt en Training Day (2001) geschreven, toch in staat zou zijn om deze comic adaptatie tot een goed einde te brengen. Zeker in het licht van alle mogelijkheden die voorhanden waren. Ik herhaal het nog eens, Warner Bros heeft alles op alles gezet en zowat 175 miljoen dollar uitgetrokken voor de productie en een gelijkaardig bedrag voor promotie en distributie. Deze film moet dus 350 miljoen opbrengen om nog maar break-even te zijn, en ik zie dat nog niet zo snel gebeuren; ook al heeft het box-office succes niets te maken met de kwaliteit van de film.
Het script is een puinhoop van mini-verhaaltjes en background stories. Het lijkt er bij momenten op dat DC net iets teveel wou doen met deze film (alle personages introduceren met back story, een actieverhaal brengen én ook nog eens de weg voorbereiden voor Justice League), maar het eindresultaat is zwaar teleurstellend. En ik begrijp nog steeds niet waarom ze het PG13 wilden spelen. Om de zoveel minuten horen we een personage letterlijk zeggen dat ze ‘bad’ zijn, alsof het echt wel met dialogen duidelijk moest gemaakt worden gezien de film dat niet kon overbrengen. Dat de promo-campagne ons wou wijsmaken dat we een film hadden met een sarcastisch/ironiserend kantje als Deadpool en Guardians of the Galaxy komt helemaal niet over in de film, en blinkt het uit met onnozele dialogen en cliché-scènes (tot zelfs het slo-mo shot van de kogelhulzen die op de grond vallen … really?!).
Het verhaal had nochtans poepsimpel en efficiënt kunnen zijn, maar werd artificieel ingewikkeld gemaakt met neven-verhaaltjes en origin stories. De film komt er na Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) en de overheid wil alles in het werk zetten om een toekomstige Superman-villain te kunnen counteren. Ze komen echter op het bespottelijke idee om een taskforce samen te stellen van de grootste criminelen die er zijn, in de hoop dat ze allemaal ingezet kunnen worden tegen supersterke wezens. En één van die fenomen, June Moone / Enchantress (Cara Delevingne) lijkt meteen voor problemen te zorgen wanneer ze al snel een bedreiging vormt voor de mensheid. Inderdaad, alweer een doomsday situatie. Er zit ook ergens een nevenplot in de film met The Joker (Jared Leto) die Harley wil bevrijden, maar deze verhaallijn komt nooit echt van de grond en leek wel wat geforceerd. En wat betreft de vertolking van Leto, wel het zal niet veel Awards winnen. Zijn screentijd is hiervoor veel te beperkt en zijn pantomime-vertolking van The Joker is niet meteen memorabel, ook al probeerde hij het toontje na te doen van Heath Ledger – maar dan iets dommer mét inbegrip van gangsta-tandenset. Hij is een schurk die mensen doodt, maar we weten verder niet echt veel van dit karakter en sympathie voor deze villain hebben we ook al niet – iets wat ik bijvoorbeeld wel had voor de ex-Jokers: Heath Ledger en Jack Nicholson. Waar is het sluwe en het ondeugende? Hier is hij gewoon een opvliegende misdadiger met groen haar en heel wat tattoos waarvan de ene als wat infantieler is dan de andere.
Maar goed, als regisseur heb je dan de taak om ons in die wereld te doen geloven en een goede film af te leveren, met een serieus karakterdrama (Batman Begins, The Dark Knight), een actie-driven prent (The Avengers, Ant-Man) of zelfs een ironiserende toon (Guardians of the Galaxy) of een geslaagde mix ervan (Deadpool). Met deze film ga je niet lachen gezien de regisseur absoluut geen gevoel voor humor en timing heeft. Serieus kan je de film ook niet echt noemen want het verhaal is dermate zot dat je niets geloofwaardig kan nemen. Maar ook op vlak van actie moet ik zeggen dat ik zwaar teleurgesteld ben. Er zit op geen enkel moment een knap uitgevoerde actie-scène in waarin alle figuren kunnen uitblinken. Deadshot heeft wel één momentje, waarin hij aanstormende cgi-monsters één voor één afknalt, maar op zich is er niks bijzonders aan de scène. En net zoals Guardians of the Galaxy (2004) wordt de film volgepropt met popnummers … die we al in andere films hebben gehoord. Het leek er ook zo opgeplakt om de toon alsnog dat ironiserend/sarcastisch kantje te geven. Had deze film maar zijn inspiratie gehaald uit de comics en vertrokken vanuit de kracht van hun personages, in plaats van te zoeken wat werkte in andere comic-adaptaties.
© Warner Home Video
Anderzijds krijgen we een paar knappe scènes te zien, met een overheerlijke Harley Quinn (Margot Robbie) die als een Hannibal Lecter in een kooi gevangen zit en toch nog steeds een grote bedreiging vormt. The Joker is niet de hoofd-villain en heeft eigenlijk maar een beperkte screentime. De hoofdfiguur in deze film lijkt Deadshot (Will Smith), maar Deadshot is Deadpool niet en Will Smith is geen Ryan Reynolds. Smith is een acteur die een film kan dragen. Hier loopt hij echter wel wat verloren tussen al die kleurrijke figuren. En er zijn er heel wat. Naast bovenvermelde karakters hebben we nog Killer Croc (Adewale Akinnuoye-Agbaje), Diablo (Jay Hernandez) en Katana (Karen Fukuhara). Maar een grote dramatische wenteling maakt het personage van Deadshot toch niet mee. Het lijkt er bij momenten op dat Ayer een romance wil opzetten tussen Deadshot en Harley, maar ook dit lijkt halverwege losgelaten. De enige romance in de film is deze tussen Harley en The Joker, en dat is allesbehalve een mooi plaatje. Het is een relatie die berust op manipulatie en misbruik. Er leek zelfs een halve poging te zijn van een soort loutering bij Harley, alsof ze zou inzien dat Mr. J eigenlijk wel een creep is, maar deze werd nooit echt uitgewerkt.
Het is echter niet allemaal talent voor de camera. Ik snap nog steeds niet waarom Hollywood ons Jai Courtney (in de rol van Captain Boomerang) en Joel Kinnaman door de strot willen duwen. Die twee konden in het verleden niet op niveau acteren en kunnen dat nog steeds niet! Move on! Ik ben er zelfs nog niet uit of Cara Delevingne (Paper Towns) echt wel een goede actrice is of gewoon mooi om naar te kijken.
© Warner Home Video
Het enige personage die iets van een dramatische wending doormaakt is Diablo, maar ook zijn screentime is behoorlijk beperkt. Veel talent voor de camera, maar wanneer het script op de ballen trekt zijn het toch maar een hoop acteurs die verkleed voor de camera schietend rondlopen. Want ja, de overheid vond het wel een leuk idee om hen in deze outfit te geven in plaats van een speciaal ontworpen uniform. Vanuit het standpunt van de overheid, die deze anti-helden ziet als instrument tegen groter kwaad, lijkt me deze dresscode wat individualistisch.
Kortom, het is een gemiste kans, en de hoofdverantwoordelijke voor dit miskraam is de regisseur. Na de slechte feedback van Batman v Superman wou Warner Bros meer komedie en kwamen er reshoot. Zelfs de trailer veranderde van toon (vergelijk trailer 1 met trailer 2), maar de film duurt langer dan 2 uur en heb misschien één keer moeten glimlachen. En voor een film over villains heb ik zelden zo’n zwakke villain gezien waartegen de anti-helden moeten strijden. Waarom die kiekens niet gewoon The Joker hadden genomen in plaats van Enchantress is onbegrijpelijk. Dit is misschien niet de slechte comic-book movie, maar we zitten niet ver van Fantastic Four (2015). Een groot deel van de cast en crew heeft een SKWAD-tattoo laten zetten (inclusief Margot Robbie en Will Smith). Hopelijk was het geen al te grote tattoo, want een brandmerk van deze miskleun wil je niet op je lijf voor het leven.
Recensie door Dave op 28 november 2016
***Related Posts***
14/07/2015: Suicide Squad is Dirty Dozen met supervillains
22/01/2015: Model Cara Delevingne gecast in Suicide Squad