Al ben ik een grote bewonderaar van de films van Paul Verhoeven is deze Hollow Man (2000), een moderne adaptatie van de H.G. Wells klassieker The Invisible Man (1933) van regisseur James Whale, toch één van zijn mindere momenten.
Korte inhoud: Sebastian Caine (Kevin Bacon), de arrogante maar ingenieuze leider van een team wetenschappers, wil een middel om onzichtbaar te worden. Hiervoor beslist hij om zichzelf als proefkonijn te gebruiken en wordt hij tot ieders verbazing daadwerkelijk onzichtbaar. Dan blijkt het tegengif om hem weer zichtbaar te maken niet te werken en zit hij gevangen in zijn onzichtbare lichaam. Terwijl zijn collega’s, Linda (Elisabeth Shue), Matthew (Josh Brolin) en Sarah (Kim Dickens), op zoek gaan naar het juiste serum, ontdekt Caine de ongekende macht die hij nu heeft. Langzaam vormt hij in een bedreiging voor alles en iedereen rondom hem.
In de geest van een Paul Verhoeven gaat de dader dus geen bank beroven, maar wil hij zich op de eerste plaats seksueel gaan uitleven op nietsvermoedende slachtoffers. We zien Caine dan al snel zijn aantrekkelijke buurvrouw (Rhona Mitra) bespieden onder de douche (pic), en betast hij vrouwen die hem eerder hadden afgewezen. Zijn collega’s vinden deze handtastelijkheden en nachtelijke escapades niet kunnen en willen hem opsluiten. Maar hoe vang je een onzichtbaar iemand? Al snel worden ze zelf gevangen genomen in het ondergrondse research-centrum.
Over de cast je weinig opmerken. Het moet voor hen in ieder geval geen gemakkelijke klus geweest zijn om te acteren voor een groen (green key-) mannetje. Komt daar nog bij dat Elizabeth Shue haar achilleshiel tijdens de opnames had gescheurd en ten minste 6 weken out was. Dit dwong de productie om de planning door mekaar te halen en alles te shooten zonder Elizabeth, want soms tot wat verwarrende situaties leidde op de set. Blijkbaar was iedereen ook slecht voorbereid.
Het ziet er even naar uit dat het script van Andrew W. Marlowe deze buitengewone situatie zal benutten voor een voyeuristische bespiegeling van hoe het kwade toch ingebakken zit in de mens, zoals dat in tal van Verhoeven films tot uiting is gekomen. Maar het resultaat is uiteindelijk een claustrofobische 13-in-een-dozijn slasher thriller geworden, gestript van alle morele of filosofische bedenkingen. De wetenschappers zitten als ratten in een val en worden één voor één in de val gelokt en belaagd door hun onzichtbare en gewetenloze kwelduivel.
© Sony Pictures Home Entertainment
Opvallend genoeg wemelt het van overtrokken christelijke referenties, gaande van Bijbelse namen, tot symbolische liften naar de onderwereld of apocalyptische finales. Maar al deze allegorische kapsones of de dure (en toch wel indrukwekkende) speciale effecten kunnen deze prent boven het B-niveau tillen. Gelukkig kon deze dure spektakelthriller (95 miljoen dollar) toch nog een beetje winst maken. Verhoeven zet hier toch een vrij fantasieloze adaptatie neer die misschien iets teveel mainstream wou zijn, en als resultaat behoorlijk smaakloos. Er zijn twee manieren om deze ‘onzichtbare man’ niet te zien. De beste optie is deze prent gewoon over te slaan.
Beoordeling: 2 / 5
Recensie door Alexander op 29 maart 2015
*** Hollow Man trailer ***