Vanavond komt er wel een heel geslaagde actie-thriller / road movie op televisie, me name Breakdown (1997). Een film geschreven en geregisseerd door Jonathan Mostow, die zijn carrière begon met een onnozele R-rated komediefilm Beverly Hills Bodysnatchers (1989). Niemand dacht dat we nog van hem zouden horen tot hij 8 jaar later in contact kwam met Martha en Dino De Laurentis (pic), super-producers die meteen een pak poen op tafel had gelegd (36 miljoen dollar) om het script van Mostow te verfilmen.
De regisseur zelf is geen veelfilmer. Na Breakdown maakt hij nog de oorlogs-thriller U-571 (2000), Surrogates (2009) en binnenkort pakt hij uit met Hunter’s Prayer (2015). Het zal nooit geen grote regisseur worden, maar Breakdown blijft tot nu toe wel zijn beste prent.
Korte inhoud: Jeff (Kurt Russell) en Amy Taylor (Kathleen Quinlan) verhuizen naar Californië, en moeten een rit maken door het land. Wanneer ze in het midden van een woestijn stranden komt hun rit plotseling tot een stop. Amy krijgt een rit van een trucker om bij een restaurant te kunnen bellen, maar als ze na een lange tijd nog niet terug is raakt Jeff ongerust. Later blijkt dat niemand in het restaurant zijn vrouw gezien heeft. Hij moet er nu alles aan doen om zijn vrouw terug te vinden. Hij vermoedt dat ze gekidnapt is door een trucker genaamd Warren ‘Red’ Barr (J.T. Walsh).
Mostow creëert op een effectieve manier een gevoel van isolement via het dorre en onbewoonde landschap, die zowel schoonheid en rust uitstraalt als een onherbergzame bedreiging. De lucht is er droog en stoffig. We zien de man alleen op de wereld, vrijwel hulpeloos. het enige wat hem nog recht houdt is zijn vastberadenheid om zijn liefde terug te vinden, ook al lijkt dit met elke dag die voorbijgaat meer onwaarschijnlijk. De enige mensen die in dit gebied leven zijn truckers, die het blijkbaar niet zo hebben voor toeristen en stadsmensen.
Jeff Taylor’s zoektocht naar zijn vrouw doet een beetje denken aan The Vanishing (1993), gebaseerd op de Hollandse Spoorloos (1988), en toch is het een totaal andere film. Daar waar The Vanishing meer een psychologische thriller was van een gestoorde psychopaat met een macaber plan, hebben we hier meer te maken met een actie thriller waarin de oorlog wordt verklaart op toeristen die niets te zoeken hebben in deze uithoeken van het land. Ik zou het eerder gaan vergelijken met een soort Red Rock West (1993) film, maar dan zonder de film noir elementen. Net zoals deze film blijft de actie behoorlijk geloofwaardig en gaat hij nooit echt over-the-top.
© Paramount Home Video
Maar de film dankt natuurlijk ook zijn charme aan de vertolking van Kurt Russell die opnieuw zijn gehele ziel in het personage heeft gelegd. We voelen zijn woede en leven volledig met hem mee. We zijn heel ver weg van Big Trouble In Little China of zelfs The Thing, maar dat toont maar aan hoe veelzijdig deze man wel is. In de film zet hij zijn karakter neer als een gewone man, met zowel angsten als twijfels. Geen heldhaftige pirouettes maar een man in actie die vastberaden is zijn vrouw terug te vinden. Het bloed en het zweet ziet er voor een keertje echt uit.
Beoordeling: 3.5 / 5
Recensie door Dave op 6 maart 2015