Hongaarse cinema! Mij onbekend. Hongarije mij enkel bekend van de geschiedenis boeken. Hongaarse muziek. Mij zeer bekend. Toch wat betreft redelijk occulte toestanden. Maar als liefhebber van wereldcinema pik ik graag eens iets anders mee. Na het bekijken van The Notebook / Le Grand Cahier (2013) van János Szász ben ik niet overtuigd of dit iets anders was, en bleef ik een beetje op mijn honger zitten. Toch is deze film wel de moeite waard om een avond te duur betaalde digitale televisie waar er nooit iets op te zien is, te compenseren.
Korte inhoud: We volgen een tweeling (László Gyémánt en András Gyémánt) in een door oorlog verscheurd Hongarije. Hun vader (Ulrich Matthes) is gemobiliseerd en hun moeder (Gyöngyvér Bognár) wil hen kostte wat kost de gruwel van de oorlog besparen en dropt de tweeling bij hun grootmoeder (Piroska Molnár) ergens op het platteland. De grootmoeder is allesbehalve opgezet met de komst van haar twee kleinkinderen. Het is er dan ook niet gezellig wonen, om het eufemistisch uit te drukken. Om te overleven volgt de tweeling de raad van hun ouders op: blijven studeren. Algauw proberen ze zich te harden tegen pijn,honger en kou en proberen ze zo gevoelloos te zijn als hun omgeving. Ze sluiten zelfs vriendschap met het buurmeisje. Datgene wat het dichtst bij de beschaving aanleunt is de decadente SS-officier (Ulrich Thomsen) die een nabijgelegen concentratiekamp runt. Een man waarvan je niet wil weten waar hij komt. Ze sluiten een vriendschap met de gewonde nazi-officier, alsook met het buurmeisje (Diána Kiss).
En ja dat is eigenlijk het verhaal. Want er gebeurt hier en daar wel iets. Maar het verhaal gaat gewoon vooruit zoals het leven. Er is geen climax noch ontknoping. De film eindigt dan ook ergens op een tweesprong in het leven van de tweeling. En dit is geen spoiler.
Qua fotografie verdient de film zeker een pluim. De Director of Photography is dan ook Christian Berger die indruk maakte met zijn The White Ribbon (2009). Je ziet meteen dat je ergens in een Slavische Oost-Europese omgeving zit. De gruwel van de oorlog wordt origineel vertaald en het ruwe leven op het platteland bij de grootmoeder hoeft ons zeker niet te overtuigen van de erbarmelijkheid ervan.
© Remain In Light
Ondanks de hardheid van de tweeling, zijn ze zeer loyaal tegenover degenen die hen helpen. Het buurmeisje wordt een vriendin, en uiteindelijk vinden ze ook een modus vivendi met de grootmoeder, wiens geheim ze langzaamaan ontfutselen. Over de andere gebeurtenissen in de film kan ik niet veel uitweiden. maar het voegt zeker meerwaarde toe aan de film om te zien hoe de tweeling gevormd en vervormd wordt en hun gevoelens keren.
Als je deze film ergens ziet, pik ‘m gerust even mee. The Notebook / Le Grand Cahier is reeds verkrijgbaar vanaf 6 januari 2014 in de betere DVD winkels.
Beoordeling: 3 / 5
Recensie door Jeroen op 4 februari 2015