Toen ik indertijd de aankondiging van Metro Manila (2013) zag verschijnen in de media, dacht ik bij mezelf: “die film wil ik zien”. Door omstandigheden ging de film aan mij voorbij. ook al omdat hij enkel in de kleine zaaltjes speelde en dan nog slechts enkele weken.
Bedankt A-film om me een tijdje terug de Blu-ray te bezorgen van deze wondermooie film geregisseerd door Sean Ellis, een film die sinds 8 juli 2014 overal te verkrijgen is. Deze Engelse regisseur ken ik niet ,maar ik moet misschien zijn Cashback (2006) eens trachten op te vissen ergens. Hoewel ik aanvankelijk dacht dat dit rasechte Filipijnse cinema was, kwam ik daar bedrogen uit. Toch slaagt Ellis erin om de sfeer van de Aziatische cinema perfect weer te geven.
Korte inhoud: Oscar Ramirez (Jake Macapagal) en zijn familie zijn rijstboeren uit het hinterland van de Filipijnen. Ze leven een schamel leven met hun twee kinderen en kunnen nauwelijks rond komen. De maat is vol en ze ontvluchten het platteland richting de miljoenenstad Manila. Het klinkt als het paradijs voor veel arme boeren, maar het is voor evenveel gelukzoekers de ware hel. De drukte, de krappe behuizing, de sloppenwijken, de profiteurs die misbruik maken van de arme drommels op alle vlak, hen afpersen en oplichten.
De familie krijgt het hard te verduren tot ze beiden toch werk vinden. Oscar kan als bewakingsagent bij een waardentransportfirma aan de slag. Hij weet zich enorm gewaardeerd door zijn nieuwe collega. Het werk is levensgevaarlijk, betaalt eigenlijk niet goed, maar voor Oscar is het de mogelijkheid om zijn gezin te onderhouden. Hij blijft loyaal aan zichzelf en aan zijn waarden ondanks de vele verlokkingen van de grootstad en het gedrag van zijn collega’s. Maar zijn collega heeft dubieuze plannen. Het wringt zwaar met het geweten van Oscar en dan ontspoort de zaak.
Zal Oscar zich staande weten te houden? Zal hij aan de verlokkingen weerstaan? De ontknoping is alvast typisch voor de Aziatische film, ontroerend en mooi. Sean Ellis vertelt het verhaal gelukkig zonder te veel dramatiek of meligheid. Observerend. Lijdzaam kijken we toe. Typisch het genre. Hij vertelt het verhaal van miljoenen arme boeren in Azië die naar de steden trekken in de hoop het geluk te vinden. Of dat nu in Manila of in China, Saoedi-Arabië of elders is. We kennen allemaal de verhalen van goedkope arbeidskrachten die worden misbruikt en uitgebuit. Oscar en zijn familie zijn slechts een voorbeeld.
De camera zit op de familie. We voelen de ontreddering. We ruiken de stank van Manila. We voelen de onmacht. En we zien het al van ver aankomen dat de naïeve goedgelovige plattelandsmensen te snel vertrouwen hebben in ogenschijnlijk behulpzame medemensen. Het leven van dergelijke gelukzoekers is geen pretje en Metro Manila slaagt erin dat eens te vertellen op zijn eigen manier. Dikke aanrader voor de liefhebber van dit genre films.
Beoordeling: 3.5 / 5
Recensie door Jeroen op 26 juli 2014
*** Metro Manila trailer ***