Site icon De FilmBlog

Twitter-rel tussen Seth Rogen en Washington Post recensente

Er is zo een beetje van een Twitter-rel ontstaan tussen Seth Rogen en de Washington Post filmrecensente Ann Hornaday. Die laatste had een artikel geschreven waarin ze heel kort door de bocht ging en de gek Elliot Rodger – die een bloedbad heeft aangericht in Santa Barbara – ging linken met films zoals Neighbors (2013).

Rodger had op de vooravond van zijn aanslag nog een video gepost op YouTube waarin hij zijn seksuele frustraties uitsmeerde en zich afzette tegenover de maatschappij die hem heeft uitgesloten. Volgens Ann werden deze frustraties gevoed door films die een wel heel vertekend beeld geven van jongeren, hun seksuele partners en hun populariteit.



De pathos waarmee Elliot Rodger zijn YouTube filmpje opnam, in zijn BMW met palmbomen op de achtergrond en badend in het licht van de ondergaande zon, droop er van af. Hij was tevens de zoon van second unit director Peter Rodger die werkzaam was op oa.The Hunger Games). In zijn monoloog verklaarde hij: “After I’ve annihilated every single girl in the sorority house, I’ll take to the streets of Isla Vista and slay every single person I see there.” Nadat Elliot een 141 pagina tellend manifesto schreef ging hij met een vuurwapen 6 dodelijke slachtoffers maken en 13 gewonden. Op het einde van zijn bloederige aanslag keerde hij zijn wapen tot zichzelf en pleegde zelfmoord. Dat de journaliste meteen een verband had gelegd tussen de aanslag en Hollywood, en meer bepaald de Neighbors-film van Nicholas Stoller was voor acteur Rogen wel een brug te ver en hij ging meteen verbaal tekeer tegen de auteur via Twitter.


In het artikel van Hornaday schreef ze: “How many students watch outsized frat-boy fantasies like Neighbors and feel, as Rodger did, unjustly shut out of college life that should be full of ‘sex and fun and pleasure’? How many men, raised on a steady diet of Judd Apatow comedies in which the shlubby arrested adolescent always gets the girl, find that those happy endings constantly elude them and conclude, ‘It’s not fair’? … Movies may not reflect reality, but they powerfully condition what we desire, expect and feel we deserve from it.”

“If our cinematic grammar is one of violence, sexual conquest and macho swagger – thanks to male studio executives who green-light projects according to their own pathetic predilections – no one should be surprised when those impulses take luridly literal form in the culture at large.”


Regisseur en producer Judd Apatow, die zich ook aangesproken voelde, had ook gereageerd op het artikel. Hij beweerde dat het om zelf-promotie ging voor Hornaday en het tevens een ronduit idioot artikel was. “Waarom is het altijd alles behalve een psychische aandoening?” vroeg de regisseur van Knocked Up en The 40 Year Old Virgin zich af. “Omdat zoiets ook minder kranten verkoopt.”

Wat toch wel te verwachten was met zo’n artikel kreeg de journaliste te kampen met honderen vlammende reacties en werden de reacties van Seth Rogen ook massaal geretweet. De journalsite zelf bracht dan maar een video uit waarin ze haar standpunt enigszins wat bijstuurt en verheldert, zonder afstand te nemen van een bepaalde vooringenomenheid. Misschien had ze gewoon haar excuses moeten aanbieden, want als je op deze manier films met de vingers gaat wijzen bij elk incident van een gek, dat mag je meteen Hollywood gaan opdoeken. Maar met haar video graaft ze zich ook nog wat meer in. Wat heeft Hollywood met zijn al dan niet goede of slechte waarden te maken met een gefrustreerde en narcistische gek die onschuldige slachtoffers omver knalt omdat hij zich uitgesloten voelt. Haar kortzichtigheid en gebrek aan nuance zal haar misschien 10 minuten van fame opbrengen, haar naam zal nu toch wel gekend zijn in het milieu.

*** Ann Hornaday reageert op de kritiek ***

***Related Post***
03/09/2013: Neighbors trailer

Exit mobile version