Volgendeweek komt de DVD en Blu-ray uit van I, Frankenstein (2014). Een film die op zijn manier, naar analogie met de Underworld-films, de gotische vampierenfilm wil heruitvinden. Maar spijtig genoeg wordt er bitter weinig uitgevonden en krijgen we Aaron Eckhart wiens gezicht met haken en ogen bijeen hangt … een beetje zoals het verhaal. Voeg daar nog de bespottelijke dialogen aan toe, fake decors, belachelijke villains en een compleet onvermogen om ook nog maar schrikwekkend te zijn, en je hebt een idee van wat I, Frankenstein is. Na het zien van de poster had ik toch al een vermoeden hoe deze prent zou uitdraaien.
De roman van Mary Shelley wordt hier door het slijk gehaald en onderworpen aan een wel heel afstotelijke adaptatie. Meer nog: I, Frankenstein is zonder enige twijfel één van de zwakste monster-films die er de laatste jaren is uitgebracht. De horror zit hem niet in de karakters, de sfeer en het verhaal, maar wel in de manier waarop alles werd uitgewerkt. Het acteerwerk is tenenkrullend, de personages ééndimensionaal, het plot is een lachertje en de CGI hopeloos gedateerd. Hoe Eckhart zijn naam aan een dergelijk project kan verbinden blijft voor mij een torenhoog mysterie.
En dat was nu net het enige wat deze cineplex onwaardige film had kunnen redden, met name de vertolking van Aaron Eckhart. Normaliter een rots in de branding voor filmprojecten die een duwtje in de rug kunnen gebruiken. Denk maar aan die half-Belgische actie-thriller Erased (2012). Zijn charisma kan elke film naar een hoger niveau tillen en meer gestalte en geloofwaardigheid schenken (cf. Thank You for Smoking, The Dark Knight, No Reservations) Hij is in zowat alle genres thuis en mag er in principe geen twijfel bestaan over diens acteerkwaliteiten. Het is opmerkelijk dat uitgerekend hij, als protagonist van de film, dit zwalpend schip mee tot zinken brengt…
Korte inhoud:I, Frankenstein is een soort spin-off van het mythische wezen dat werd verwekt door baron en pseudo wetenschapper Viktor Frankenstein. Door een genetische afwijking wordt ‘het monster’ nooit ouder en kan hij naast extreme pijn ook zware verwondingen makkelijk de baas. In zijn bijna 200-jarige zwerftocht op zoek naar een thuis wordt hij als een hond opgejaagd door duistere wezens, die hem willen gevangen nemen. Onze protagonist belandt uiteindelijk in het duistere Metropolis, waar hij in een spervuur komt te staan van een oorlog tussen twee bovennatuurlijke clans: de ‘Gargoyles’ en de ‘Demons’. Het wezen (Aaron Eckhart), inmiddels Adam gedoopt door de Gargoyle Queen Leonore (Miranda Otto), kiest de zijde van de uit de hemel neergedaalde Gargoyle krijgers om hen te helpen in hun strijd met de demonen en hun vervloekte leider Naberius (Bill Nighy). Deze probeert koortsachtig het geheim achter de verwekking van Adam te ontrafelen samen met de hulp van Electro-fysiologe Terra (Yvonne Strahovski) om zo een leger ondoden tot leven te wekken die de Gargoyles voor eens en voor altijd moeten uitmoorden om zo te heersen over de wereld…
Laat je niet misleiden door de “From the producters of Underworld” tagline op de affiches van deze abominatie. Dit haalt in de verste verte het niveau niet van de op zich al matige actiethriller franchise en heeft er in wezen ook niets mee te maken. Regisseur en scenarist Stuart Beattie (30 Days of Night) bevestigt hierbij dat hij als schrijver van het puike Collateral (2004) slechts een one hit wonder kan genoemd worden, want wat hier ten tonele wordt gebracht is schokkend slecht. Zijn scenario hangt met haken en ogen aan elkaar en de film haalt zelfs het niveau niet van een doordeweekse Vitaya-prent.
© Splendid Film
Je kan bijna spreken van een so-bad-that-it’s-good film, die altijd een hogere quotering verdient omwille van zijn herbekijkbare waarde vanwege de onbedoelde hilariteit… ware het niet dat de film zo onmenselijk saai en lusteloos is. Er zit geen fut en energie in de beeldschepping, de acteerprestaties en de mise-en-scène van de slaapwandelende acteurs is een blamage voor ieders oeuvre. Het is ergerlijk dat het ‘creatieve’ team achter dit fiasco niet kiest voor een campy B-film die zelfbewust is van zijn goedkoopheid maar doelbewust opteert voor een bittere, donkere, zeer serieus bedoelde gothic-horror fantasie. Dwaze zet, want er had met een wat meer bekwame filmploeg een leuke camp-film ingezeten.
I, Frankenstein is tot slot niet alleen saai, afgestompt en ambitieloos maar heeft als genadeslag ongezien veel plotgaten. Onbegrijpelijke en lachwekkende fouten wiens enige verdienste is dat ze voor heel wat leedvermaak en binnenpretjes zorgt. Het mainstream publiek waarvoor de film bedoeld is zullen zich hoe dan ook ergeren, maar misschien zien de 13-jarigen hier nog wel iets in (want ja, de film heeft ondanks zijn horrorpersonage een PG-13 rating verkregen). A word of advice: U komt bedrogen uit als u overweegt deze film op het grote scherm te gaan bekijken. Deze rotzooi zou best als de pest vermeden moeten worden, maar voor diegenen die toch nieuwsgierig zijn naar de vermakelijke fun die schuilt achter de ontelbare plotgaten en het verbazingwekkende amateurisme, wacht enkele maanden tot de film voor 1 euro ligt te beschimmelen in de DVD bakken van Mediamarkt.
I, Frankenstein is vanaf 29 mei 2014 beschikbaar op DVD en Blu-ray (3D), met making-off filmpjes, maar vooral ook met de audio-commentaar van de mensen van de speciale effecten en van de regisseur. Stuart Beattie is een talentvol scenarist, maar als regisseur is hij waardeloos en tijdens de audio-commentaar heb je de indruk dat hij tot diezelfde conclusie is gekomen. Maar wie weet, binnen 20 jaar krijgt deze prent misschien een cult-status.
Beoordeling: 1 / 5
Recensie door Dave op 24 mei 2014
***Related Post***
17/07/2013: Yvonne Strahovski als hedendaagse Dr. Frankenstein
*** I, Frankenstein trailer #2 ***