De bijna-klassieker The Remains of the Day (1993) is vorige week verschenen op Blu-ray en zo een film moet je dan toch in huis halen, al was het maar op die twee klasbakken van acteurs aan het werk te zien. Enerzijds de briljante Anthony Hopkins en anderzijds de innemende Emma Thompson en dit alles onder begeleiding van een talentvolle regisseur genaamd James Ivory (A Room with a View, Howards End) en gebaseerd op een ijzersterk boek van de Japanse Kazuo Ishiguro die zich eens ging verdiepen in de wereld van de Engelse aristocratie in de jaren 30 en het leven van butlers.
Korte inhoud: Stevens (Anthony Hopkins) is een Engels butler die zijn leven heeft gewijd aan de trouwe dienst van Lord Darlington (James Fox) en vandaag zijn diensten verleent aan de rijke Amerikaan Jack Lewis (Christopher Reeve). Wanneer Stevens een brief ontvangt van een oud-collega, Miss Kenton (Emma Thompson), een vrouw die een belangrijke figuur was in zijn leven. Stevens heeft de mogelijkheid om te reflecteren op zijn onveranderlijke trouw aan Lord Darlington, over de betekenis van de term “waardigheid” , en zelfs over zijn relatie met zijn eigen overleden vader. Uiteindelijk wordt Stevens geconfronteerd met de ware aard van zijn relatie met Miss Kenton en met het feit dat hij zijn ganse leven heeft opgeofferd aan een man die nazi-sympathieën had.
De film kreeg 8 oscar-nominaties maar kon er geen enkele verzilveren en werd dan ook de grote verliezer van de avond, samen met In the Name of the Father (1993), die andere film met Emma Thomson. Maar de film kwam gewoon op een heel slecht moment, naast kleppers als Schindler’s List (1993) en Philadelphia (1993).
Het is een tragisch liefdesverhaal van een man die zichzelf onzichtbaar maakt ten dienste van zijn functie, en hiermee vergeet te leven. Het hoofdpersonage blikt terug op het verleden en zou het misschien anders willen aanpakken maar weet niet hoe en komt tot de conclusie dat het allemaal te laat is. De man die hij jarenlang heeft gediend en die wordt beschuldigd van nazi-sympathieën is gestorven en de vrouw die van hem hield is getrouwd met een andere man. En in essentie gaat de film over falen. Zo zien we Lord Darlington die rond de tuin wordt geleid door de Duitsers en er stilletjes begint achter te komen dat hij foute keuzes heeft gemaakt en zich zorgen begint te maken om twee Joodse meisjes die hij heeft laten wegsturen. Anderzijds is er een gefaalde vader-zoon relatie met Stevens die zijn vader ziet achteruitgaan en er nooit in slaagt een emotionele band te leggen met hem. En uiteindelijk faalt Sally Kenton ook in haar opzet om Stevens jaloers te maken. We zien verschillende facetten van emotionaliteit tussen karakters, en dit alles met de groei van het nazisme op de achtergrond. Maar het is wel degelijk de relatie tussen Stevens en Kenton die op de voorgrond komt. En niets is tragischer dan een compromisloos einde zonder catharsis? De regisseur wou dat de toeschouwers de diepte laten voelen van zijn stille verlies.
© Columbia Pictures
The Remains of the Day is een boeiende en subtiele film, en tevens één van de meest emotioneel hartverscheurende verhalen die ooit verfilmd werden. Het is geen flamboyant tragische liefdesverhaal zoals dat van Romeo & Juliet, maar een liefdesverhaal die wordt verborgen en onderdrukt. En het vraagt twee talentvolle karakter-acteurs om zoiets te laten ontvlammen. Misschien niet Ivory’s beste film, maar toch wel een volwassen, intelligente prent zonder valse noot die ons niet onberoerd laat.
Beoordeling: 3.5 / 5
Recensie door Dave op 16 oktober 2013