Een 4tal jaar geleden kwam de Franse heistfilm Ca$h (2008) uit met Jean Dujardin. Het was niet meteen een groot succes en nu opnieuw blijkt de filmtitel niet meteen veel cash op te leveren. Ca$h (2010) van B-regisseur Stephen Milburn Anderson is dan ook nog eens een staaltje slechte cinema, met zwakke acteerprestaties en amateuristisch camerawerk.
Korte inhoud: Het financieel worstelende jonge stel, Sam (Chris Hemsworth) en Leslie (Victoria Profeta), denken dat hun geluk een definitieve draai heeft gekregen, wanneer ze een koffer vol met geld vinden. Maar hun blijheid verandert snel in een ware nachtmerrie, wanneer de gewelddadige crimineel Pyke Kubic (Sean Bean) wil komen halen wat ze gevonden hebben.
Nochtans hebben dergelijke premissen al verschillende successen geboekt, zoals A Simple Plan (1998) en No Country for Old Men (2007), maar deze prent slaagt er zelfs niet in om nieuwkomer en talentvolle Chris Hemsworth enige charisma te geven. De regisseur probeert op een schaamteloze manier Guy Ritchie te imiteren, maar het gaat hem niet goed af. Er zijn echter momenten waar de intrige werkt en we toch blijven kijken, maar deze zijn spijtig genoeg van korte duur.
De film werd opgenomen op een digitale drager, zoals steeds meer speelfilms deze weg kiezen, maar daar waar de beelden van de Alexa of de Red Camera’s toch hoge kwaliteit bieden, krijgen we hier een video-effect dat allesbehalve kan overtuigen. Op een gegeven moment dacht ik dat bepaalde beelden zijn opgenomen op het fototoestel Canon 7D in plaats van een echte filmcamera. Ik heb niets tegen low budget films, en ik begrijp dat bepaalde producties noodgedwongen moeten kiezen voor iets goedkopere camera’s, maar dan nog denk ik dat de fotografie beter kon. Het voelt alsof er iets te weinig ambitie was om beter te doen. En dat slaat dan over naar de acteurs die op een gegeven moment elkaar beginnen aanspreken met hun echte naam in plaats van de naam van hun personage (cf. Sean Bean noemt zegt op een gegeven moment Chris in plaats van Sam).
Op de Blu-ray vinden jullie naast de audio-commentaar ook nog wat deleted scènes die uiteindelijk niet slechter of beter zijn dan de beelden die in de eindmontage zaten. Er zal hier wel een publiek voor zijn, maar hier was deze duidelijk aan het verkeerde adres.
Beoordeling: 1.5 / 5
Recensie door Natalie op 23 februari 2013