Hoeft een film over kanker altijd zwaarmoedig te zijn? 50/50 (2011) van Jonathan Levine bewijst het tegendeel. En dit lijkt op zich wel een verfrissende kijk op het gegeven. Het scenario komt van Will Reiser die met deze zijn eerste langspeelfilm heeft geschreven.
Korte inhoud: Adam (Joseph Gordon-Levitt) is een 27-jarige schrijver van radioprogramma’s. Hij wordt gediagnosticeerd met een zeldzame vorm van kanker in zijn wervelkolom. Gezien zijn jonge leeftijd en gezonde levensstijl kan Adam moeilijk geloven dat dit met hem gebeurt. Zonder andere keus besluit hij te beginnen aan chemotherapie en te vechten voor zijn leven. Met de hulp van zijn beste vriend Kyle (Seth Rogen), zijn moeder en de jonge therapeute Katie (Anna Kendrick) van het kankercentrum, leert hij wat en wie de belangrijkste dingen in zijn leven zijn.
Regisseur Levine is een vreemde snuiter. Hij heeft eerder ook zijn eigen versie op de slasher film gebracht met de eigenzinnige All the Boys Love Mandy Lane (2006). Verschrikkelijk goed was de film niet, maar had op z’n minst de verdienste om niet alle platgetreden paden te bewandelen in een versleten genre als de slasher. De casting van Seth Rogen was in ieder geval een risico, maar bij het zien van de trailer heb je niet de indruk naar een Seth Rogen film te zien. De regisseur vertelt zijn eigen verhaal en je voelt de stempel van de regisseur. Ook Levine’s vorige romantische komedie The Wackness (2008) was een excentrieke prent met buitengewoon knap acteerwerk.
Ik ben dus wel benieuwd naar deze film. Het lijkt geen slapstick humor te zijn over kanker maar wel een meer intelligente aanpak die als boodschap heeft dat kanker niet noodzakelijk moet gezien worden als een fataliteit. Doet me tevens een beetje denken aan het concept voor de nieuwe Nic Balthazar film Tot Altijd (2012) over euthanasie. Verre van een snotterfilm, maar wel een film over het leven volledig in de cape diem filosofie.
De vrouwen hebben hier ook een belangrijke positie in deze schijnbare buddy-film. Zo is er een rol weggelegd voor Bryce Dallas Howard, Anjelica Huston, Jessica Parker Kennedy, Beatrice King, Marie Avgeropoulos en Julia Benson. De film zou ergens eind dit jaar in de bioscoop moeten draaien.