Het is een ouwe actieprent maar ook deze Daylight (1996) maakt op 20 januari zijn blu-ray debuut. Het is een spannende Rob Cohen film (The Fast and the Furious) met de all-american hero Sylvester Stallone. Het is een old school disaster-vehikel met hedendaagse trekjes. Een soort The Towering Inferno (1974), maar in plaats van een glazen toren, zitten de slachtoffers vast in een tunnel.
Korte inhoud: New York, in de vooravond. Honderden voertuigen rijden door de tunnel die Manhattan met New Jersey verbindt. Toeristen, bedienden, gehaaste zakenlui, taxi’s en vrachtwagens rijden allemaal in de richting van de buitenwijken. Een gestolen auto slalomt tegen hoge snelheid door het verkeer heen, om zo aan de politie te ontsnappen. Plots verliest de chauffeur de controle over het voertuig. De auto komt frontaal in botsing met een vrachtwagen vol toxische en licht ontvlambare producten. De truck komt tot ontploffing en luttele seconden later staat de hele tunnel in lichterlaaie. Het geraamte van de tunnel stort in op het met lichamen bezaaide asfalt. Het water van de East River begint de ondoordringbare tunnel binnen te lopen. Het voormalige hoofd van de medische urgentiedienst, Kit Latura (Stallone), is de enige de de schaarse overlevenden van de verstikkings- of verdrinkingsdood kan redden…
De film zelf kent veel zwaktes, maar het blijft wel één van de betere rampenfilms uit de jaren ’90 (al was de oogst wel wat aan de magere kant). Stallone zet een sterke vertolking neer en doet wat hij moet doen, heroïsch in beeld komen. Voor een slordige 17,5 miljoen dollar kon dit geen probleem zijn. Maar de rest van de acteurs zijn ronduit slecht. En ik heb het nog niet zozeer over hun acteurskwaliteiten, maar wel over de idiote karakters die ze vertolken en de dwaze dialogen die ze moeten uitspreken. Scenarist Leslie Bohem draagt hierin een grote schuld. Hij heeft tevens zijn onkunde ook bewezen in die andere rampenfilm Dante’s Peak (1997). Ook de humor in de film is volledig zoek. Je lacht trouwens meer met scènes die uiteindelijk niet bedoeld waren om te lachen. In Daylight zien we ondermeer Amy Brenneman, Viggo Mortensen en Dan Hedaya.
Eigen aan de rampenfilm zitten er geen villains in deze prent. Er zit eigenlijk ook weinig verhaal in. Je hebt soms de indruk dat het verhaal werd geschreven op de set. Maar de film moet het voornamelijk hebben van zijn pyro-technieken en explosies, en deze zien er indrukwekkend uit. Maar in tegenstelling tot een film zoals Twister (1996) heb je hier geen echte crescendo. De orkaan wordt niet groter. We zien instortingen van gangen, vuurexplosies en water die binnensijpelt, maar over een echte climax kan je niet spreken. Ook de adrenaline-opstootjes blijft onder het niveau van films als Speed (1994) of Die Hard (1988).
© Universal Pictures Home Entertainment
Universal heeft een uitstekende transfer gemaakt en de film ziet er schitterend uit op blu-ray. De beelden zijn haarscherp, zelfs in duistere scènes met veel rook. Er steekt veel beeldinformatie in de zwarten en ook de huidskleur-tinten is juist. Knap werk. Ook aan de klankband is er gewerkt. De impact van de speciale effecten is heel doeltreffend.
Wat betreft de blu-ray extras? Wel, laat het me zo samenvatten: het is schandalig. Er is geen extra beeldmateriaal, geen deleted scenes, geen audio-commentaar, niets van ditalles. Er is de film en je kan een scene zoeken, en dat is het. Ook het menu lijkt een soort standaard menu dat bij het programma kwam. Het is daarbovenop compleet gebruiksonvriendelijk. Probeer anders maar eens met een ps3-joystick uit het scène-menu te geraken. Ik wens je alvast veel succes. Ik snap niet hoe je zoiets op de markt kan brengen in een tijd dat de extra’s steeds belangrijker worden voor de fans.
Beoordeling: 2 / 5
Recensie door Dave op 18 januari 2011