Met de nostalgia wave van de laatste jaren waarbij sequels en prequels van 80’ties films werden klaargestoomd, kon Bruce Willis niet anders dan zijn wens uiten voor nog twee nieuwe Die Hard films. Waarom twee? Wel, tegenwoordig is zes de nieuwe drie, en schieten de dubbele threequels als paddenstoelen uit de grond (6de Rocky film, 6de Alien film, 6de Star Wars film,…). Het zijn de mensen van Worst Previews die met het nieuws komen:
“In the next few years they could easily find a replacement for me or call the character someone else, “ zei hij aan FHM. “But for me, I want to do Die Hard 5, then one final ‘Die Hard’ movie – Die Hard 6 – before finally hanging that white vest up for good. ”
Willis voegde eraan toe: “At the moment, I can run and I can fight on screen. But there will come a time when I no longer want to do that. That’s when I’ll step away from the ‘Die Hard’ films. “
Maar dit betekent nog niet dat de deal beklonken is, hoewel ik me wel kan inbeelden dat 20th Century Fox nu alles wel in het werk zet om deze films op de rails te zetten. Laten we niet vergeten dat de laatste Die Hard film, Live Free or Die Hard (2007), een slordige 383 miljoen dollar opbracht in bioscoop-recettes wereldwijd. Dat is voor een film met een productiebudget van 110 miljoen niet overdreven veel maar toch voldoende om een sequel scenario te overwegen. Maar toch zullen ze een aantal grondregels moeten respecteren eigen aan de threequels.
10 regels bij sequel en threequels
Regel #1: Behoud de hoofdacteurs. Sequels met andere acteurs zijn gedoemd om te falen. Als je dan toch de franchise wil verder zetten, begin je best opnieuw met een reboot. (cf. Batman Returns vs Batman Begins of nog, Home Alone 3 die zonder Macaulay Culkin een straight-to-dvd flop werd en The Fast and the Furious Tokyo Drift die al niet veel beter was)
Regel #2: Neem je tijd voor een goede film. Het zal niet de eerste keer zijn dan ze kost wat kost een 3de film willen maken om een threequel in elkaar te steken, zonder te beschikken over een scenario die het verfilmen waard is. (cf. The Godfather 3, Blade Trinity,…)
Regel #3: Bezondig je niet aan overkill. Het gebeurt maar al te vaak dat sequel ‘bigger-better-longer’ moeten zijn. Maar het nadeel aan teveel personages en teveel acties is dat het teveel wordt voor de toeschouwer en vaak niet diepgaand genoeg. (cf. Spider-Man 3, Pirates of the Caribbean 3,…)
Regel #4: Heb respect voor de basis-ingrediënten van de franchise. Een Halloweenfilm zonder het personage van Michael Myers is geen Halloween film (cf. Halloween III: Season of the Witch)
Regel #5: Wacht niet te lang. Threequels zijn altijd wel interessant, maar zolang er een redelijke termijn is tussen de films. Mensen moeten nog wel weten waarover alles gaat, niet te vergeten dat het leeftijdsverschil van de acteurs ook een rol zal spelen. (cf. Psycho III, Rush Hour 3)
Regel #6: Wees creatief. Mensen liggen niet wakker van een nieuwe sequel met dezelfde verhaallijnen en de dezelfde situaties. Je kunt je toeschouwers behandelen als hersenloos vee, maar overdrijf daar niet mee. Mensen zijn niet dom, en zullen na een tweede keer wel een patroon herkennen. Vergelijk het met de “24” serie. Eén van de beste series uit het laatste decennia, maar er zit slijt op omdat de makers teveel terugkeren naar dezelfde conflict-situaties. (cf. Jurassic Park III, The Karate Kid part III, Terminator III,…)
Regel #7: Verander niet teveel van toon. Mensen kennen de film als komedie, maak er geen romantisch drama van, of mensen kennen de films als harde actie, maak er geen horrorfilm van. Toeschouwers hebben een verwachtingspatroon, en wanneer de film hiervan teveel afwijkt zal dit hun eerste punt van kritiek worden. (American Wedding, Jaws 3D,…)
Regel #8: Hoofdkarakter mag geen bijrol worden. Een studio denkt vooruit en wat je vaak merkt bij threequels is de introductie van jongeren die de franchise verder kunnen zetten. Maar deze gaan vaak iets teveel screentijd wegnemen van het hoofdpersonage. Ook het decorum kan een personage op zich worden die ons teveel zal afleiden van het hoofdpersonage. Bij een gebrek aan inspiratie denken producers vaak dat ze een nieuwe sequel kunnen maken door de personages gewoon te droppen in een exotisch land. (cf. Indiana Jones 4, Crocodile Dundee 3,…)
Regel #9: Wees voorzichtig met gimmicks. Het nieuwste gimmick van filmstudio’s is 3D. Om gek van te worden. (cf. zowat alle 3D sequels).
Regel #10: Maak geen film waar niemand op zit te wachten. Er zijn heel wat films die eigenlijk nooit in productie hadden moeten komen. Een derde Look Who’s Talking film was idioot omdat de tweede film al niet veel soeps was. (Crocodile Dundee 3, The Excorcist 3,…)